Surnade på röran
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Surnade på röran
Jag är faktiskt lite förvånad över att det fortfarande ser nytt ut trots 6-7 bryggningar. Klart att det kommer att bli stänk och slabb så småningom. Hade nog tänkt att kakla väggarna men kanske att det räcker att måla dom i en våtrumsfärg. Nu är det puts och silikatfärg men trots det har dom klarat sig. Jag tror att om man bara har en bra arbetsmiljö för att brygga och diska så behöver man inte slabba så jävligt. Avlastningsytor behövs verkligen. Jag har en bänk som är 3 meter lång förutom min diskbänk men ändå blir det fullt. Snickarbänken ska bytas ut mot en "köksö" på hjul med inbyggd kegerator, tapptorn, centraldammsugare, etc, etc.
-
faltskog1971
- Helmaltsbryggare

Ser riktigt fint ut ...
Håller själv på att fixa i min lilla källare.
Betydligt mindre o takhöjd på 190cm.Gammal hus källaren troligtvis handgrävd.
Har 2 frågor.
Hur mycket låter det om fläkten (har en likadan ).
Samt vart har du inhandlat blandaren med spolhandtaget(dyrt?).
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Håller själv på att fixa i min lilla källare.
Betydligt mindre o takhöjd på 190cm.Gammal hus källaren troligtvis handgrävd.
Har 2 frågor.
Hur mycket låter det om fläkten (har en likadan ).
Samt vart har du inhandlat blandaren med spolhandtaget(dyrt?).
Låter en hel del men den går att varvtalsregulera. Behöver inte full kapacitet så jag tror den kommer att bli rätt tysn när jag väl fått tummen ur och monterat en dimmer.
Blandaren är från Hornbach och gick på 1200 har jag för mig.
Blandaren är från Hornbach och gick på 1200 har jag för mig.
-
faltskog1971
- Helmaltsbryggare

1200:- är inte så farligt dyrt, dom som jag tittat på är betydligt dyrare.
Skall kolla upp var närmaste Hornbach ligger.
Skall kolla upp var närmaste Hornbach ligger.
Nu börjar det äntligen bli lite ordning i gubbdagiset. Varvtalsreglering till fläkten återstår att fixa men det lär ju gå fort när man väl fått tummen ur. Lite finishjobb återstår också men trots det har det nog bryggts minst 7-8 batcher här redan. Allt går så otroligt mycket lättare nu så det blir gärna en spontanbryggning då och då. Nästan så att det är kul att diska och faktum är att jag funderar på att fylla ett par batcher på flaska. 
Tack!
Nu är det dags på allvar att försöka göra riktigt bra öl, inte för att dom inte är goda redan men resultatet är lite ojämnt. Därför tänker jag försöka sätta mig in i BS ordentligt. Att ställa in utrustning och mäskprofiler är bökigt tycker jag. Känns som en del uppgifter inte följer med till nästa flik. Har fortfarande inte riktigt fattat hur allt hänger ihop. Eller så är det lite muppigt i programmet, jag börjar nästan misstänka det. Vattenprofilen till exempel, den har tydligen vissa buggar.
Någon i Stockholm som känner sig på riktigt pedagogiskt humör och som vill ge mig en lektion?
I framtidsplanerna ingår att byta ut hyvelbänken mot en köksö på hjul med inbyggd kegerator, kvarn, centraldammsugare etc. Och naturligtvis ska den vara så hög att man kan ha några barstolar runt den.
Nu är det dags på allvar att försöka göra riktigt bra öl, inte för att dom inte är goda redan men resultatet är lite ojämnt. Därför tänker jag försöka sätta mig in i BS ordentligt. Att ställa in utrustning och mäskprofiler är bökigt tycker jag. Känns som en del uppgifter inte följer med till nästa flik. Har fortfarande inte riktigt fattat hur allt hänger ihop. Eller så är det lite muppigt i programmet, jag börjar nästan misstänka det. Vattenprofilen till exempel, den har tydligen vissa buggar.
Någon i Stockholm som känner sig på riktigt pedagogiskt humör och som vill ge mig en lektion?
I framtidsplanerna ingår att byta ut hyvelbänken mot en köksö på hjul med inbyggd kegerator, kvarn, centraldammsugare etc. Och naturligtvis ska den vara så hög att man kan ha några barstolar runt den.
När du brygger nästa gång, mät ALLT! Volymer, vikt och SG. Kolla i BS vilka olika värden du behöver. Sen kan du lätt räkna fram de olika värdena mha dina mätningar.
Gången efter det använder du din profil och korrigerar värden som inte stämmer. Allteftersom kommer dina värden bli mer och mer korrekta. Men gör inga ändringar i processen mellan bryggningarna.
Kom ihåg att ökande OG ger sämre effektivitet, så brygg öl som ligger på ditt normala OG när du gör detta.
Gången efter det använder du din profil och korrigerar värden som inte stämmer. Allteftersom kommer dina värden bli mer och mer korrekta. Men gör inga ändringar i processen mellan bryggningarna.
Kom ihåg att ökande OG ger sämre effektivitet, så brygg öl som ligger på ditt normala OG när du gör detta.
Jo, jag har ju redan gjort det. Men problemet är att jag inte riktigt förstår hur BS funkar. Ibland dyker det upp data från min förra profil med biltemagrytan. Till exempel när jag ska in och ändra en mäskprofil, då tror BS att jag har en batchstorlek på 18,75 liter trots att det var länge sedan jag ändrade parametrarna för min utrustning.
Händer det när du börjar från början eller när du kopierar och ändrar ett recept?
Om du gör recept från scratch med din utrustning ska (brukar) det inte hända.
Om du gör recept från scratch med din utrustning ska (brukar) det inte hända.
När jag börjar från början tror jag. Det var länge sedan jag kopierade ett recept rakt av. Ska undersöka det lite noggrannare och för anteckningar på vad som inte funkar. Det är förmodligen bara något jag glömt att ändra så kanske bäst att jag börjar om från början med en nu profil. Själva programmet i sig förstår jag rätt bra men det är just detta med volymer och effektivitet som spökar.
Då var äntligen den sista malten paketerad. Tyvärr får jag bara ner 18 kilo i en jästunna tyvärr så frågan är om det finns mer lämpliga kärl? Runt 40 liter hade varit optimalt. Tips någon?
Mm. Fodertunna
Denna tex http://www.granngarden.se/Sortiment/Lan ... 40035_BASE
Finns en hel del olika..
Denna tex http://www.granngarden.se/Sortiment/Lan ... 40035_BASE
Finns en hel del olika..
Malt från PGW?Drake skrev:Då var äntligen den sista malten paketerad. Tyvärr får jag bara ner 18 kilo i en jästunna tyvärr så frågan är om det finns mer lämpliga kärl? Runt 40 liter hade varit optimalt. Tips någon?