Bygge av mottrycksfyllare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Bygge av mottrycksfyllare

Inlägg av bryggapa »

Jag har precis beställt delar till min fyllare frå eBay. Landade på ca 300kr.
Kan ge mer info om bygget när delarna kommit och jag vet om det lirar :)

Tror inte du behöver vara rädd att bli helt utan skum. Och att rensa flaskan på syre 2-3 ggr, som du gör, låter rimligt i mina öron.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

En finess du skulle kunna bygga in är att även kunna trycksätta via evakueringen. Då behöver du inte trycksätta, släppa ut några gånger innan fyllning, bara trycksätta, fylla och sen när flaskan är full blåsa i lite CO2. Då blir det "cap on co2" :wink:

Ett annat alternativ är syreabsorberande kapsyler, något dyrare men fungera för mig, trycksätter och fyller direkt numera utan luftevakueringen.
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Intressant!

Ett problem jag stötte på med 6 mm röret var att det inte gick trycka rakt genom en 6 mm klämkoppling. Fick borra upp den med en 6.5mm borr blev det klockrent
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Pilsnerkokaren skrev:En finess du skulle kunna bygga in är att även kunna trycksätta via evakueringen. Då behöver du inte trycksätta, släppa ut några gånger innan fyllning, bara trycksätta, fylla och sen när flaskan är full blåsa i lite CO2. Då blir det "cap on co2" :wink:

Ett annat alternativ är syreabsorberande kapsyler, något dyrare men fungera för mig, trycksätter och fyller direkt numera utan luftevakueringen.
Tja, kanske. Annars med nålventil, så tänker jag mig att man ställer den förbannat snålt och fyller flaskan långsamt från botten med co2. Sen bara stänger man gasen och öpnnar ölventilen. Vi får väl se hur det går, annars får jag väl fundera på modifikationer :)
Engan skrev:Intressant!

Ett problem jag stötte på med 6 mm röret var att det inte gick trycka rakt genom en 6 mm klämkoppling. Fick borra upp den med en 6.5mm borr blev det klockrent
Precis! Det har jag koll på, men tack för tipset ändå!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Var hittar ni 6mm klämringskopplingar?
Dö inte okunnig!!
källabryggaren
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av källabryggaren »

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

bryggapa skrev:Tja, kanske. Annars med nålventil, så tänker jag mig att man ställer den förbannat snålt och fyller flaskan långsamt från botten med co2. Sen bara stänger man gasen och öpnnar ölventilen. Vi får väl se hur det går, annars får jag väl fundera på modifikationer :)
Att fylla en flaska med enbart co2 tar nog sin tid, enklare då att fylla upp till 1bar, pysa, fylla upp igen och göra så tills man är nöjd med syremängden. Var gång du pyser från 1bar kommer syremängden halveras, dvs från 20% till 10, till 5 till 2,5 osv. Har ingen aning om när syremängden är tillräckligt låg för att inte vara skadlig, men den kunskapen finns nog på nätet :wink:

Tanken var att ha en kolsyreingång via en T-koppling på samma sida som nålventilen, Men när man sen tar loss flaskan kommer fyllrörets volym minska volymen i flaskan och syre kommer in ändå.

Nä, tycker man att oxidering är ett problem är det nog "cap on foam" eller syreabsorberande kapsyler som gäller.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Pilsnerkokaren skrev: Men när man sen tar loss flaskan kommer fyllrörets volym minska volymen i flaskan och syre kommer in ändå.

Nä, tycker man att oxidering är ett problem är det nog "cap on foam" eller syreabsorberande kapsyler som gäller.
Jag tror du har helt rätt i det du säger. Jag har inte tänkt på det riktigt förut, men faktiskt, var är poängen med att spola flaskan på syre först och istället fylla med kolsyra, kolsyra som du sedan ersätter med öl, för att sist öppna mot luft ändå?
Jag håller med dig. Att spola flaskan på syre, känns överflödigt (men vad vet jag, det kanske har någon funktion, vill minnas att när jag var på rundvisning på det lokala bryggeriet att de sa att de spolade flaskorna med kolsyra. De hade dessutom en vattenstråle som såg till att ölen skummade över efter fyllning, för att kunna kapsylera på skummet.)
BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av BrewJack »

bryggapa skrev: Jag håller med dig. Att spola flaskan på syre, känns överflödigt (men vad vet jag, det kanske har någon funktion, vill minnas att när jag var på rundvisning på det lokala bryggeriet att de sa att de spolade flaskorna med kolsyra. De hade dessutom en vattenstråle som såg till att ölen skummade över efter fyllning, för att kunna kapsylera på skummet.)
Kan det inte vara för att minska exponeringen mot syre under själva fyllningen?
Denna exponering är iofs minimal, men jag kan tänka mig att det är syftet. "Better safe than sorry"
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Nja det vet jag inte. Minsta lilla skumkrona i flaskan under fyllning bör skydda mot syret och då blir det helt onödigt att dutta med kolsyran.

Men det verkar vara vanligt med olika procedurer när det gäller ölbryggning, saker görs för att man läst att andra gör det, inte för att man vet varför. Men jag är inte bättre, jag köper syreabsorberande kapsyler. Lite dyrare och om dom fungerar vet jag inte, men skulle tro det eftersom jag inte haft någon oxiderad öl ännu på de 800-900 flaskor som fyllts och tömts i år.
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Är det inte marginell skillnad i pris på syreabsosberande kapsyler och vanliga? Hur gör

du med dom syreabsosberande @pilsnerkokaren? Dom går ju inte koka innan.... Kanske räcker med ett starsan bad

När jag fått mina flaskor ska jag testa fylla några flaskor på olika sätt och spara en längre tid för att testa
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Du kan inte star sana dom heller. Måste sättas på torra (odesinficerade) , sedan vända på flaskan för att aktivera.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

bryggapa skrev:Du kan inte star sana dom heller. Måste sättas på torra (odesinficerade) , sedan vända på flaskan för att aktivera.
Näe, är du säker på det? Är den processen så extremt snabb så man inte ens kan StarSan:a dom i 1-2 min innan kapsylering? Känns ju lurigt att sätta på odesinficerade kapsyler må jag säga..
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Visste att jag läst om detta nånstans:

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=463431

Ett forum, men ändå.. ;)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det är det jag har läst om dem, jag kan ha fel. Har inte gjort någon djupdykning i ämnet.

Edit: googlade lite mer och det verkar som jag har fel... Ett star san bad verkar ok, men då måste man använda dem direkt.
James on Basic Brewing contacted the manufacturer to ask this very question to him. He said that sanitizing is absolutely no problem, because while the caps do absorb oxygen and are activated as soon as they get moist, it takes the caps several days to do their job, so a few minutes before getting crimped is OK.
Skriv svar