Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Först vill jag tacka för ett roligt SM.
Därefter vill jag svara på en återkommande fråga som jag fick under dagen. "Går det att mottrycksfylla rumstempererad öl?" Jag kunde inte svara eftersom detta är inget jag brukar göra eftersom jag brygger lager, och den klarnar och tvångskolsyras kall, iallafall av mig. Men efter resan hem från Solna hade jag förutsättningarna för att testa.

https://youtu.be/Rp_vCQai_W0
Det går utmärkt och skummar inte mer än vanligt.
Fatet håller 18-19° och är lite lagom omskakat av hemfärden (6 timmar) i bilen.

När jag ändå skriver i tråden vill jag berätta om en liten upptäckt jag gjort.
Bild
Det fungerar att sätta kulventilen på vilket håll som helst, men den tätar bäst om texten på kranen är läsbar i stängt läge (som på bilden). Tittar ni inuti kranen ser ni att den är utformad på olika sätt beroende på vilken ände man tittar i. Änden med flat botten är det bästa alternativet för att packningen runt fyllröret ska täta.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Blir det mycket svinn när du tappar med din fina maskin? I videon tycker jag mig se att det rinner ut lite öl ur röret efter att du kopplar loss flaskan. Eller har jag fel? Inget stort problem men flaskar man 100 flaskor blir det ju många bäckar små....
Jag är som jag tidigare nämnt spekulant, men har lagt mycket pengar på att uppgradera övrig utrustning sista månaderna så jag får spara lite till innan det blir dags....:)
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Man kan fånga upp det som rinner ut och få en perfekt fyllnadsnivå eller lite skum som driver ut den sista luften. Spillet är obefintligt mer eller mindre skulle jag säga.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Flackovic skrev:Blir det mycket svinn när du tappar med din fina maskin? I videon tycker jag mig se att det rinner ut lite öl ur röret efter att du kopplar loss flaskan. Eller har jag fel? Inget stort problem men flaskar man 100 flaskor blir det ju många bäckar små....
Jag är som jag tidigare nämnt spekulant, men har lagt mycket pengar på att uppgradera övrig utrustning sista månaderna så jag får spara lite till innan det blir dags....:)
Du har rätt att det skvalar rätt friskt på filmen :) Mest beror det på att jag filmar med telefonen med ena handen och försöker lyfta ur flaskan med andra. Jag lyckas rätt bra men samtidigt som flaskhalsen släpper röret förstör jag kapillären och röret töms. Jag brukar lägga en fuktig wettexduk som droppfångare och vanligtvis tar ölen slut i fatet (25-27liter) innan behovet att krama ur wettexduken uppstår.
Det är betydligt lättare att hantera med bägge händerna och som Patrik skriver, normalt spill är en eller möjligen två droppar öl vid ett flaskbyte.
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Skogsvaktaren »

Jag blev sugen på en sån där mottrycksfyllare..Har du nån kvar?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jodå snart finns det fler till försäljning. Tillverkningen är i full gång.
Jag återkommer när det finns några klara.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Fyller jag med 0.5bar funkar den prima, går jag upp till 0.7bar blir det bara skum som kommer i flaskan.
Är det bara att skruva in pysventilen på baksidan eller gör jag något annat fel?
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Min skummar inte ens med över 1 bars tryck
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

urkelme skrev:Fyller jag med 0.5bar funkar den prima, går jag upp till 0.7bar blir det bara skum som kommer i flaskan.
Är det bara att skruva in pysventilen på baksidan eller gör jag något annat fel?
Det låter som att fyllhastigheten är för snabb, möjligen skulle det kunna vara att du har för lågt tryck på fjädrarna. Då läcker det vid flaskhalsen och det blir skum. Om det är det som är felet så behöver du förspänna fjädrarna ett hål till. Dvs få mer tryck på flaskhalsen.

En annan orsak kan vara att pysskruven släpper ut trycket för snabbt. Du kan skruva in den till botten, trycksätta flaskan med 1bar (nu ska inte trycket läcka ut och det ska inte pysa någonstans), öppna för ölen och försiktigt lossa skruven och på så sätt få ett lagom flöde av ölen utan skum.
Funkar inte detta så maila mig så ska vi lösa problemet.

Klart att det ska fungera för dig!
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

kalas men då har jag lite trix att testa nästa fyllning, märkte att det blev aningens bättre ner jag pressade ner fyllar huvudet mot flaskan så det med fjädrarna är ju definitivt nåt jag ska ställa om till nästa fyllning.
vad är det för fattning på pysskruven? Och vilken storlek?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Pysskruven är en rostfri stoppskruv, M4x10 som är slipad spetsig samt är avslipad längs med gängan för att underlätta gasflödet. Gängan ströp gas flödet betydligt mer än vad jag trodde från början. Vilken storlek på insexnyckeln den har vet jag inte, men det är en standardskruv.

Börja med fjädrarna, det låter som det är lösningen på ditt problem.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Vet att svaret finns I tråden, men jag orkar inte leta.. :oops: Vad kostar den?

Antar att du har ett företag också, då jag planerar att dra momsen. Undrar även om du har några planer för en variant som fyller fler flaskor åt gången.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Kopierat från tråd.. Av TS

Det tragiska med packningen är att det är O-ringen som följde med röret som inte tätar. O-ringarna på rören i Corneliusfaten som jag har hemma är 2,4mm men dessa var 1,6. Undrar varför dom har ändrat storleken?<br /><br />Den som väntar på något gott.....<br /><br />Finns det någon som är intresserad av en mottrycksfyllare?<br />De första 10 är nu klara och väntar på nya hem och ägare. Priset för dessa är 2500:-/st plus frakten som posten vill ha 155:- för.<br />Vill prioritera de som intresseanmält sig så ni har första tjing.<br /><br />Skicka ett pm med er mail och leveransadress så kommer det en faktura i PDF. När fakturan är betald skickar jag fyllaren.<br /><br />Pilsnerkokaren<br />Som ska tillbringa kvällen med att skriva en manual :shock:
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Ceder skrev:Vet att svaret finns I tråden, men jag orkar inte leta.. :oops: Vad kostar den?

Antar att du har ett företag också, då jag planerar att dra momsen. Undrar även om du har några planer för en variant som fyller fler flaskor åt gången.
Jag får rätta Jugecc lite.
De första 10 jag gjorde sa jag att dom skulle kosta ca 2 500:- det priset stod jag för. Dom som köpte då gjorde en bra affär :wink:
Nu håller jag på med tredje omgången och har börjat lära mig hur jag ska få en bra produkt som är prisvärd.

Det kommer bara att finnas en variant från och med nu, med anslutningar i POM eller rostfritt, för hembryggare räcker POM utan problem men för mikrobryggeri krävs det en mer hållbar lösning. Det är enbart materialet som skiljer, funktionen är identisk.
Jag har provat POM-anslutningarna någon månad nu och är nöjd med kvalitén, det som skiljer är att POM,en är svart och i plast istället för blank och rostfri.

Mottrycksfyllaren kostar nu
2900:- för 1st fyllare med anslutningar tillverkade i POM
3400:- för 1st fyllare med anslutningar tillverkade i rostfritt.
Frakten för 1st fyllare är 155:- (3kg postpaket)
Alla priser inkl moms.

Momsen är avdragsgill eftersom jag säljer dom från mitt företag.

Jag kommer inte att bygga någon annan variant än denna, om man vill fylla fler flaskor samtidigt krävs automatik som reglerar fyllningsnivån, det är inget jag har planer på. Fyllaren är helt mekanisk och kräver att man visar en viss uppmärksamhet. Missar man, straffas man direkt.
Men det fungerar bra att hantera 2st fyllare samtidigt, jag har sålt fyllare till mikrobryggeri som enligt egen utsaga fyller och kapsylerar ca 100st flaskor på 25minuter med 2st fyllare på en person. Detta har dom gjort sen årsskiftet så det är ingen engångsföreteelse.
Vill gärna nämna att det är en fyllare på väg till Costa Rica just nu :D
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Mottrycksfyllarägare, kan ni hjälpa mig med lite problemlösning?

Jag har sålt en fyllare till en hembryggare som inte får till det med fyllningen, ölen skummar över i flaskorna och det tar förtvivlat lång tid att fylla. Stänger han pysskruven avstannar fyllningen helt, så fyllaren är tät och inget läckage finns vid flaskhalsen. En felkälla kan vara att det kommer synliga kolsyrebubblor från fatet i ölslangen.

Det som gör mig förundrad är att första gången han fyllde ska allt fungerade som det var tänkt, vid 3bars!! tryck :shock: Trycket har efter det sänkts till runt 1bar vilket är normalt fylltryck enligt mig. Jag ska kanske rekommendera att han höjer till 3 bar igen, har själv försökt att fylla med så högt tryck en gång men packningen i adaptern kröp ut och jag blev blöt. Jag testade med vatten, med öl hade det inte varit kul.
Skriv svar