Hoppas min blir lika bra!Weinkeller skrev:Välhumlad Saison på 6,9% jäst med slurry uppodlad från Vieille Ville Saison. Frisk, lätt syrlig saison med mycket fruktighet från ung brett och en hel del citrus från humlen. Riktig sommaröl!
Posta en bild på eran hembryggda öl!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Re: Posta en bild på eran hembryggda öl!
Här är en bild på första ölen jag gjorde med min BM20. Det mesta gick fel på bryggdagen och även vid tappningen (därav namnet på ölen). Den blev dock drickbar men det blev inte som jag tänkt.. . Det liknar mer en stout än en brown ale.

En Am. Pale Ale som jag bryggade här om dagen, smakade förträfflig!
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Min fjärde öl en Kölsch, tycker själv den smakar friskt och bra, lite disig bara ångrar nu att jag halverade receptet
En Florida Weisse surad med kefir. 2 kg passionsfruktspuré och Southern passion i sekundären. Ingen kolsyra ännu men redan nu den bästa öl jag bryggt. Perfekt öl för varma sommarkvällar (när de nu förväntas infinna sig).
Läcker färg på Weissen! Låter som ett spännande recept också! Lycka till med kolsyran!
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Supersnygg! Jag vill prova en berliner weise med. Tror du man kan surmäska i gryta i ugnen? Eller är det svårt att få jämn temp där? Jag har ingen stolsvärmareeric skrev:En Florida Weisse surad med kefir. 2 kg passionsfruktspuré och Southern passion i sekundären. Ingen kolsyra ännu men redan nu den bästa öl jag bryggt. Perfekt öl för varma sommarkvällar (när de nu förväntas infinna sig).
Det går säkert bara du får in hela grytan och att ugnen går ner under 49 C. Jag fick inte ner min ugn under 50 så det var inget alternativ för mig. Det var bara förkulturen som jag använde elvärmesits/stolsvärmare till. När jag sedan surade hela vörten använde jag en kokplatta och min stc-1000. Till den här ölen surmäskade jag inte utan survörtade (i brist på bättre ord). Jag misslyckades med min surmäsk förra gången men det bör inte vara något problem om du håller syret borta, plasta in! Ställ ner ugnen till 40 grader eller nått så du har lite marginal, konsensus verkar vara att lacto trivs bäst upp till 49 C men den växer ju även till, om än långsammare, vid lägre temperaturer.Jonas Johnsson skrev:Supersnygg! Jag vill prova en berliner weise med. Tror du man kan surmäska i gryta i ugnen? Eller är det svårt att få jämn temp där? Jag har ingen stolsvärmare
Min första Sydtyska veteöl bryggat på 50/50 vete och pilsnermalt, humlen är hersbrucker på 60 min giva, jästen är Wyeast 3068, smakade på denna vecka 2 i primingen, mycket god
med tydliga banan och nejlika toner, rumstemperaturen under jäsningen var på ca. 17 -19 grader.
Ekg singlehop. Extraktbryggd med stöpning av specialmalt i väntan på delar till braumeistern. Ingen torrhumling (vilket känns) och lite tunn i kroppen. Blev dock en trevlig öl ändå och passar toppen på en solig balkong 
-
lill_lidas
- Helmaltsbryggare

En saison på 5,5 efter en tung jobbvecka, taaackarrr!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Min Ingvar Pale Ale - west coast IPA.

Första provsmakningen när etikett sitter på flaskan, smakar onekligen annorlunda än tidigare
Första lager'n på bild
Kallkrasch/klarnad med gelatin efter jäsning och nu 2 veckor på flaska... Provades blint mot Heineken, Pripps Blå och Lapinkulta. ..vår öl 2:a från vänster! Mvh Danisch
Kallkrasch/klarnad med gelatin efter jäsning och nu 2 veckor på flaska... Provades blint mot Heineken, Pripps Blå och Lapinkulta. ..vår öl 2:a från vänster! Mvh Danisch
Altruisten, min senaste India Pale Lager. http://www.lindhcraftbeer.com/2015/06/a ... ale-lager/