STC-1000+

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: STC-1000+

Inlägg av bryggapa »

Fint schema!
Själv skulle jag kanske satt brytaren på den rosa ledaren (mellan potten och stc:n) i stället för på jord ledaren (känns mer logiskt), men det funkar säkert bra så där också.
Sedan lägger jag bara till att det funkar lika bra med 12v (om man har 12v pump). Faktiskt funkar nog ~7 till ~36v om jag inte missminner mig, men 12 eller 24 är väl ändå det som är aktuellt.
Tillsist så har ju du parallellkopplat elementen, det kan man ju göra som passar bäst, man kan ju även koppla in element 2 på det andra reläet i stället.
Helt klart bra schema, som kanske gör det lite klarare :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Splix »

Morgan skrev:Jag har precis byggt samman ett liknande system och kopplingsschemat borde inte vara så annorlunda. Här nedan kan du se det:

Elschema 2015-10-10.jpg

Min tråd hittar du här: http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11361

Jättebra med ett schema men! Man ska ALDRIG ALDRIG ALDRIG någonsin sätta en brytare på skyddsjord!!! Skyddsjord (gul/grön) är till för att skydda levande varelser om någonting går fel så att strömmen leds till jord istället för en människa (eller annat levande). Att ens använda en gul/grön kabel till någonting annat än skyddsjord är det nästan nackskott på!
På schemat ser jag att du egentligen använder den gemensamma jorden som "-" (minus) och det är betydligt bättre att den är svart i ritningen (och kabeln i verkligheten).

Vill bara varna för detta då jag sett en del rent livsfarliga kopplingar där man fått fasen ut på jord, följden kan bli att om man rör t.ex. höljet på kylen får man sig en kyss så man inte vaknar mer! Om någon kopplar fel och får fas ut på jorden vill jag inte ha suttit här och vetat om det och sagt att "jag skulle ha skrivit det där tråkiga inlägget" utan nu är jag en gnällfarbror och gör det. Men, riktigt bra med ett snyggt schema (bara ändra "jorden", egentligen minus, till svart så blir det perfekt)!
Förresten måste du ju även ändra i schemat vid STC-1000. Där ska det vara skyddsjord till jord och inte "minus" som du har nu... Sedan förstår jag inte varför mittstiftet på poten är kopplad till en oanvänd utgång... Skit samma, det viktiga är att inte blanda ihop skyddsjord med något annat!
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

@Bryggapa
Jag följde ju din skiss på detta. Jag tror jag gjorde som du sa men ritade fel i mitt schema helt enkelt :-/

@Splix
Jag färgade den gulgrön enbart för att Bryggapa kallade den för "jord". Då jag inte har så bra kläm på hur just den grejen funkar så "jordfärgade" jag den. Men du har alltså helt rätt. Rätt benämning är kanske gemensam potential.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Splix »

Eller bara "minus"... :)
Ville bara att ingen någonsin ska råka koppla fas på jorden, tack för att du inte tog illa upp!

Sent from my iPhone using Tapatalk
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jord är det man brukar kalla en 'gemensam potential', så det är inte fel att kalla det jord heller. Problemet är att jord är ett relativt begrepp.
Splix har med all säkerhet rätt i det han säger och som sagt, schemat är rätt kopplat, men missvisande (eftersom gul/grön används till något annat än skyddsjord).
Någon fara för fas ut på jord lär inte föreligga i det här fallet, utan det värsta som kan hända är nog ett nästan nackskott från Splix, för olovligt användande av gul/grön :)
Sen kan jag bara förtydliga att den 'oanvända' utgången bara är oanvänd så länge man inte använder den :) Som med original mjukvaran i STC:n alltså, så det är inte så konstigt :)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Bra förtydligande Splix, jag hajade också till när jag såg den gulgröna på sekundärsidan. Men annars ett bra schema, tack för det!
Grönsångarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Grönsångarn »

Jag tackar så väldans mycket för all hjälp!

På schemat syns dock inga ssr:er? Men det är kanske inget jag behöver hänga upp mig på då de kopplas in mellan värmeelementen och stc:n?

Tror ni att jag behöver heatsinks till ssr:erna om jag väljer att köra på 40A ssr:er?

Jag ska kontakta en vän som är en duktig elektriker i helgen, och med det fina schemat som Morgan bidrog med samt övriga kommentarer så känner jag att det finns hopp om att få ihop den här lådan. :)
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Kände mig så gott som tvungen... :-)

Elschema 2015-10-10.jpg
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Vackert! Tummen upp!
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Splix »

Kolla in va snyggt!! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Bra jobbat
stroker49
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av stroker49 »

Ursäkta om det är en kapning. Jag har en annan typ av termostat till min frybox som är en Electrolux Intuition. Den boxen har inte bara en varningslampa om temperaturen blir för hög utan också ett larm som piper. Ganska enerverande då den piper jämt när man jäser eller lagrar sitt öl i boxen!

Kontrollen och varningslampor är i en box på lockets framkant. Någon som vet hur man kommer åt summern så att man kan köra en skruvmejsel genom densamma eller någon som har idé på hur man får tyst på aset?
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Splix »

Skicka PNC-numret (står på typskylten, oftast på sidan av boxen) så ska jag fixa ett schema...
Användarens profilbild
jini
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jini »

Var kan man köpa en stc-1000 A400_P? Ali butiken från githuben inte säljer det längre :(
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Dö inte okunnig!!
Skriv svar