Måhända något "off topic", men jag tycker gränsen mellan "torr" och "tunn" är svår när det gäller hembryggning. Jag tar hellre risken att mäska för varmt än att öppna första flaskan och upptäcka att jag bryggt "Loka mineralvatten med alkohol och humle".ekstedt skrev: Det där stämmer ganska väl in på originalet...
[EGEN KLON] Receptråd oppigård single hop klon
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- Sawbones79
- Torrhumlare

Re: Receptråd oppigård single hop klon
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Jag vet inte om jag håller med...
Jag är inte öldomare och har inte tentat detta, men jag tycker det inte är det samma.
Torr är ju utjäst och inte söt. Prova torrt mousserande vin kontra sött mousserande. Det torra är definitivt inte tunt i smaken.
Tunn i smaken är snarare är åt det vattnigare/smaklösa hållet.
Sen kan ju ölet ha tunn kropp, men det känns inte relaterat till torr eller tunn smak.
Det är iaf så jag tänker när jag smakar på öl.
Någon som kan, som kan uttala sig?
Jag är inte öldomare och har inte tentat detta, men jag tycker det inte är det samma.
Torr är ju utjäst och inte söt. Prova torrt mousserande vin kontra sött mousserande. Det torra är definitivt inte tunt i smaken.
Tunn i smaken är snarare är åt det vattnigare/smaklösa hållet.
Sen kan ju ölet ha tunn kropp, men det känns inte relaterat till torr eller tunn smak.
Det är iaf så jag tänker när jag smakar på öl.
Någon som kan, som kan uttala sig?
Jag håller i stort med Bee, men...
Torrhet hänger till viss del ihop med lätt kropp (eller tunnhet om man så vill), men det finns fler saker än restsocker som kan ge fyllighet åt ett öl, och åt andra hållet så ger inte allt restsocker sötma heller, exempelvis dextriner. Just dextriner är ju för övrigt det som är den primära effekten av att mäska varmare, så högre mäsktemperatur ger i första hand mer fyllighet, inte sötma.
Sedan kan man tycka (eller inte) att en viss sötma är en viktig smakkomponent i öl, och att väldigt torra öl då uppfattas som tunna smakmässigt. I vin har man ju fruktsyran och fruktaromer som ger smak och struktur åt även torra varianter.
Torrhet hänger till viss del ihop med lätt kropp (eller tunnhet om man så vill), men det finns fler saker än restsocker som kan ge fyllighet åt ett öl, och åt andra hållet så ger inte allt restsocker sötma heller, exempelvis dextriner. Just dextriner är ju för övrigt det som är den primära effekten av att mäska varmare, så högre mäsktemperatur ger i första hand mer fyllighet, inte sötma.
Sedan kan man tycka (eller inte) att en viss sötma är en viktig smakkomponent i öl, och att väldigt torra öl då uppfattas som tunna smakmässigt. I vin har man ju fruktsyran och fruktaromer som ger smak och struktur åt även torra varianter.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Jag inte bara kapade tråden, jag uttryckte mig nog ganska klumpigt därtill, ursäkta!
Jag vet inte om jag är helt rätt ute, men för mig syftar "torr" och "söt" på smakbeskrivningar, medan uttryck som "tunn" och "fyllig" beskriver ölets kropp, en egenskap som syftar lika mycket på "munkänsla" som smak. Min (ganska begränsade) erfarenhet av hembrygder är att det är en svår balansgång att skapa ett öl som är lätt och torrt utan att det blir tunt och vattnigt.
Jag vet inte om jag är helt rätt ute, men för mig syftar "torr" och "söt" på smakbeskrivningar, medan uttryck som "tunn" och "fyllig" beskriver ölets kropp, en egenskap som syftar lika mycket på "munkänsla" som smak. Min (ganska begränsade) erfarenhet av hembrygder är att det är en svår balansgång att skapa ett öl som är lätt och torrt utan att det blir tunt och vattnigt.
Jag fortsätter OT, det är upp till någon moderator att knoppa av till en ny tråd.
Den gängse definitionen av torr/söt och tunn/fyllig skulle jag vilja påstå är precis den du använder Sawbones79. Men sedan komplicerar du det lite med att dra in andra begrepp som "lätt" och "vattnig"...
Men hursom, torrhet och fyllighet går att uppnå samtidigt genom att ha en jäststam med hög utjäsning, samtidigt som man mäskar hyfsat högt (ger fyllighet, inte sötma) och eventuellt ytterligare boostar fylligheten med exempelvis havre/vete eller dextrinpulver.
Den gängse definitionen av torr/söt och tunn/fyllig skulle jag vilja påstå är precis den du använder Sawbones79. Men sedan komplicerar du det lite med att dra in andra begrepp som "lätt" och "vattnig"...
Men hursom, torrhet och fyllighet går att uppnå samtidigt genom att ha en jäststam med hög utjäsning, samtidigt som man mäskar hyfsat högt (ger fyllighet, inte sötma) och eventuellt ytterligare boostar fylligheten med exempelvis havre/vete eller dextrinpulver.
Senast redigerad av ekstedt den onsdag 2014-10-22 09:30, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sv: Receptråd oppigård single hop klon
Fortsätter också OT... det är ju ändå mitt fel...
Vi kanske borde starta en tråd om hur man beskriver öl med korrekt terminologi och diskutera vad som är tydliga exempel på det man avser. Lite som tråden. "Felsmaker i kommersiella öl".
Var det inte någon som föreslog att shbf skulle hålla en sådan kurs?
Smaka på och beskriva öl,fast inte på domarnivå. Lite som en överaiktskurs för domarutbildning.
Jag hade gått den iaf, i väntan på domarutbildning.
Vi kanske borde starta en tråd om hur man beskriver öl med korrekt terminologi och diskutera vad som är tydliga exempel på det man avser. Lite som tråden. "Felsmaker i kommersiella öl".
Var det inte någon som föreslog att shbf skulle hålla en sådan kurs?
Smaka på och beskriva öl,fast inte på domarnivå. Lite som en överaiktskurs för domarutbildning.
Jag hade gått den iaf, i väntan på domarutbildning.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Ja, "lätt" och "vattnig" är förstås bristfälliga uttryck, om inte annat för att de i pricip är synonymer med olika värdeladdning.ekstedt skrev:Jag fortsätter OT, det är upp till någon moderator att knoppa av till en ny tråd.
Men hursom, torrhet och fyllighet går att uppnå samtidigt genom att ha en jäststam med hög utjäsning, samtidigt som man mäskar hyfsat högt (ger fyllighet, inte sötma) och eventuellt ytterligare boostar fylligheten med exempelvis havre/vete eller dextrin pulver.
Ang. grad av utjäsning tycker jag att man ofta stöter på uppfattningen att högt FG per automatik medför söta smaker. Så vitt jag vet behöver dock inte längre sockermolekyler (dvs dextriner) medföra någon söt smak, till skillnad från exempelvis maltos. För att en öl skall bli direkt söt i smaken behöver väl jäsningen stoppas innan allt tillgängligt "sött" socker metaboliseras, antingen genom att använda en jäst med låg utjäsningsgrad eller genom att jästen helt enkelt stoppas på "mekanisk" väg, dvs med värmebehandling etc.
Kedjor med flera socker är, precis som du skriver, inte söta, extremfallen är stärkelse och cellulosa. Laktos som är av samma storlek som maltos är inte heller särskilt söt, smakar rätt illa faktiskt (åtminstone i "ren" pulverform).Sawbones79 skrev:...Ang. grad av utjäsning tycker jag att man ofta stöter på uppfattningen att högt FG per automatik medför söta smaker. Så vitt jag vet behöver dock inte längre sockermolekyler (dvs dextriner) medföra någon söt smak, till skillnad från exempelvis maltos. För att en öl skall bli direkt söt i smaken behöver väl jäsningen stoppas innan allt tillgängligt "sött" socker metaboliseras, antingen genom att använda en jäst med låg utjäsningsgrad eller genom att jästen helt enkelt stoppas på "mekanisk" väg, dvs med värmebehandling etc.
Det där håller jag inte alls med om, laktos i pulverform är tydligt sött, kanske inte lika sött som ren maltos men det är inte milsvid skillnad mot att smaka på torkat maltextrakt exempelvis. Dextrinpulver däremot smakar i princip ingenting.Brewsnail skrev: Kedjor med flera socker är, precis som du skriver, inte söta, extremfallen är stärkelse och cellulosa. Laktos som är av samma storlek som maltos är inte heller särskilt söt, smakar rätt illa faktiskt (åtminstone i "ren" pulverform).
Ännu mer OT, om olika sockerarterts relativa sötma:
http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/549sweet.html
Eller http://en.wikipedia.org/wiki/Sweetness
Laktos är alltså ungefär hälften så sött som maltos.
http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/549sweet.html
Eller http://en.wikipedia.org/wiki/Sweetness
Laktos är alltså ungefär hälften så sött som maltos.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Tack för länkarna, mkt användbart!
En bra illustration är ju laktosfri mjölk, där laktosen brutits ned till kortare sockerarter av laktas. Läbbigt sött...
För att återkoppla till receptet ovan så blir ju ett öl med sval mäskning och endast basmalt relativt fattigt på dextriner, men också på de många andra smakämnen som olika typer av karaktärsmalt bidrar med och som bygger upp smakbilden i det färdiga ölet. Därav min (säkert ganska irrationella) föreställning om att dylika öl kan vara kluriga att lyckas med.
En bra illustration är ju laktosfri mjölk, där laktosen brutits ned till kortare sockerarter av laktas. Läbbigt sött...
För att återkoppla till receptet ovan så blir ju ett öl med sval mäskning och endast basmalt relativt fattigt på dextriner, men också på de många andra smakämnen som olika typer av karaktärsmalt bidrar med och som bygger upp smakbilden i det färdiga ölet. Därav min (säkert ganska irrationella) föreställning om att dylika öl kan vara kluriga att lyckas med.