Brygga lager i 12V kylbox? Tankar?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Brygga lager i 12V kylbox? Tankar?
Tyvärr så kan jag inte säga det samma om Safelager-s23. Jo det puttrar ännu men är bara lite mer än halvvägs till D-rasten. Skulle dock gissa att det är fullt normalt att det ska ta 2 veckor. Har väl blivit bortskämd av att använda jästkakan från förra bryggningen med dess välfyllda cellinnehåll.
Denna väntan, vad har jag gjort för att förtjänar den?
Denna väntan, vad har jag gjort för att förtjänar den?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

En liten återkoppling till Peronibrygget.
När väl jästen orkade att jäsa till 1.020 Ö° påbörjades D-rasten och efter 4 dagars D-rast började jag sänka tempen. Nu har jag kommit till 12°C men vid en provmätning har jäsningen stannat på 1.014 Ö°
Vet inte om man kan göra så men jag hade en flaska köpeöl av märket Peroni i kylen, denna fick bistå med en dl för mätning och originalet håller enligt den mätningen 1.012 Ö° så i ett försök att sänka FG lite till låter jag ölen vara på 12° i den närmsta vecka, det är iofs "bara" 2 Ö° men dom befinner sig i den lägre divisionen och är gissningsvis av större betydelse.
När väl jästen orkade att jäsa till 1.020 Ö° påbörjades D-rasten och efter 4 dagars D-rast började jag sänka tempen. Nu har jag kommit till 12°C men vid en provmätning har jäsningen stannat på 1.014 Ö°
Vet inte om man kan göra så men jag hade en flaska köpeöl av märket Peroni i kylen, denna fick bistå med en dl för mätning och originalet håller enligt den mätningen 1.012 Ö° så i ett försök att sänka FG lite till låter jag ölen vara på 12° i den närmsta vecka, det är iofs "bara" 2 Ö° men dom befinner sig i den lägre divisionen och är gissningsvis av större betydelse.
Vid vilken temperatur mätte du FG? Mätte du vid 12°C så ska hydrometern visa lite högre FG än vid rumstemperatur.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Bägge mättes vid 20°C
Får väl se om en vecka om det hjälpt. Skyller allt på jästen men polentan kan också vara delaktig
Får väl se om en vecka om det hjälpt. Skyller allt på jästen men polentan kan också vara delaktig
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

bryggandet av min lager är igång! Kör väldigt enkelt. Bara pilsnermalt, lite karamell-malt och saaz humle. Samt saflager 23 jästen. Det är första gången jag brygger en lager så jag vill hålla ingredienserna få så jag kan försöka hålla lite koll. Står och kokar nu.
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Nu hade jäsningen kommit igång lite så nu åkte den ner i kylboxen. La i två kylklampar med för att hjälpa till att få ner temperaturen. Skulle gissa att kylboxen kommer kämpa lite första dygnen när det jäser som mest.
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Kan meddela att metoden funkar utmärkt. Kylboxen har vart på kanske 10-15% av tiden. Inga problem alls att hålla 12grader i vanlig rumstemperatur. Nu har ölen jäst i två veckor. Ska höja temperaturen lite nu och sedan kallkrascha men då får jag nog slänga i kylklampar! Sedan hur ölen blir återstår att se men den har jäst med väl kontrollerad temperatur iaf.
Coolt! Har själv ett kylskåp men med detta kan man ju smidigt jäsa fler än ett öl i olika temperaturer =) En 12V-kylbox är ju verkligen inte otymplig som ett kylskåp, perfekt för lite mindre experiment-batcher.johansjogren skrev:Kan meddela att metoden funkar utmärkt. Kylboxen har vart på kanske 10-15% av tiden. Inga problem alls att hålla 12grader i vanlig rumstemperatur. Nu har ölen jäst i två veckor. Ska höja temperaturen lite nu och sedan kallkrascha men då får jag nog slänga i kylklampar! Sedan hur ölen blir återstår att se men den har jäst med väl kontrollerad temperatur iaf.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.