Uppvärmning av 36l patinagryta

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
peppei7
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Uppvärmning av 36l patinagryta

Inlägg av peppei7 »

det skall jag testa
Ekens Bryggerisällskap
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

Hjulbult skrev:Testa gärna att värma en liter vatten på gamla jämte nya plattan om du köper Kjells 2kW. Skulle vara jäkligt intressant att veta hur stor skillnad det i verkligheten är på de olika teknikerna.

//NJN
+1 på detta. Det var ju det jag frågade i den andra tråden som länkades, vore väldigt intressant!
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Vi har en 36 liters gryta och vi kör med följande induktionshäll. Rejäl och inte en massa plast. Har man en 10A säkring kan man plocka ur 2,2 kW, 13A ger 2,9 kW och 16A ger 3,5kW.
http://fearwolf.blogspot.com/2014/01/ut ... igare.html

För lite andra tidsbesparande åtgärder kolla här:
http://fearwolf.blogspot.com/2013/03/br ... a-ner.html

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
pezmannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pezmannen »

Jag har en 36-liters Patina och induktionsplattan från Kjell & Co. Provkokade 30 liter vatten i helgen för att se hur lång tid det tog. Grytan och locket var isolerat med liggunderlag och jag stod utomhus i 12 grader. Tog ca 1h 45 till stormkok.

Jag funderar på om man egentligen kan förbereda kvällen innan genom att värma på vattnet till nästan kok och sedan köra igång på morgonen. Tappade ungefär 4 grader/h så i princip är ju vattnet klart för mäskning när man vaknar.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Bee skrev:Ta hål och använd en elpatron från pecoservice. Jag har den konfigurationen och det tar inte alls lång tid från 12°C kranvatten till inmäskning med +70°C vatten.
Har du någon url till pecoservice? Håller på att titta på lite olika elpatroner just nu nämligen. :D

/Peter
Blogg
Användarens profilbild
peppei7
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peppei7 »

Tack Peter. Bra tips som en hel del var nya för mig som jag kommer annama
Ekens Bryggerisällskap
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Länk till PecoService värmeelement:

http://www.pecoservices.co.uk/spare-ele ... 5-21-p.asp

Jag har själv nyligen köpt hem två värmeelement därifrån att montera i min nya HLT. Kvalitén på elementen är bra mycket rejälare jämfört med de vattenkokarelement jag körde med i min tidigare rigg. Den packning som följde med tyckte jag däremot kändes lite sladdrig, hoppas det inte blir allt för mycket jidder med att hålla monteringen tät.

Till min 36L Patina har jag inhandlat en induktionshäll modell rejälare från Tyskland:

http://www.ebay.de/itm/Hendi-Gastro-Ind ... 3a6e6d8cb0
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Precis det elementet.
Jag tycker inte det är svårt att få tätt. Ha packningen på insidan och se till att elementet och packningen inte vrider sig när du drar åt de sista varven.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Hjulbult skrev:Länk till PecoService värmeelement:

http://www.pecoservices.co.uk/spare-ele ... 5-21-p.asp

Jag har själv nyligen köpt hem två värmeelement därifrån att montera i min nya HLT. Kvalitén på elementen är bra mycket rejälare jämfört med de vattenkokarelement jag körde med i min tidigare rigg. Den packning som följde med tyckte jag däremot kändes lite sladdrig, hoppas det inte blir allt för mycket jidder med att hålla monteringen tät.

Till min 36L Patina har jag inhandlat en induktionshäll modell rejälare från Tyskland:

http://www.ebay.de/itm/Hendi-Gastro-Ind ... 3a6e6d8cb0
Nu hamnar vi lite OT här men synd att det inte fanns kraftigare värmelement. Letar efter 3 alternativt 3.5 kW. Du vet inte var man kan hitta det? Var ju bra pris....
/Peter
Blogg
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Nu hamnar vi lite OT här men synd att det inte fanns kraftigare värmelement. Letar efter 3 alternativt 3.5 kW. Du vet inte var man kan hitta det? Var ju bra pris....
/Peter
Då tipsar jag om att göra som mig. Installera dubbla element så får man 2x2,4kW=4,8kW. Sen ser man till att köra de två elementen på varsin fas så räcker det med 10A avsäkring på respektive element.

4,8kW är egentligen overkill i min lilla HLT på 28L, men jag gillar att kunna pressa bryggtiden. Det finns ju roligare grejer än att vänta på att vattnet skall bli varmt.

Behöver du ännu mera kräm i HLT eller KOK så installera för all del trippla PecoService element ;-)

//NJN
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Hjulbult skrev: Då tipsar jag om att göra som mig. Installera dubbla element så får man 2x2,4kW=4,8kW. Sen ser man till att köra de två elementen på varsin fas så räcker det med 10A avsäkring på respektive element.
4,8kW är egentligen overkill i min lilla HLT på 28L, men jag gillar att kunna pressa bryggtiden. Det finns ju roligare grejer än att vänta på att vattnet skall bli varmt.
Behöver du ännu mera kräm i HLT eller KOK så installera för all del trippla PecoService element ;-)
//NJN
Problemet är att vi pratar om 45-60 liter för oss. Har två värmelement på 2,2 kW och dessutom två doppvärmare på 2 kW men ändå så tar det lite väl lång tid att få upp temperaturen på vattnet. Tror inte en uppgradering till 4 st 2,4 kW element skulle korta ner uppvärmningstiden märbart. Letar därför efter 3 alternativt 3,k kW element. Troligtvis kommer vi få 16A säkringar i vår lokal.

/Peter
Blogg
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sv: Uppvärmning av 36l patinagryta

Inlägg av Judgecc »

aenima skrev:Vi har en 36 liters gryta och vi kör med följande induktionshäll. Rejäl och inte en massa plast. Har man en 10A säkring kan man plocka ur 2,2 kW, 13A ger 2,9 kW och 16A ger 3,5kW.
http://fearwolf.blogspot.com/2014/01/ut ... igare.html

För lite andra tidsbesparande åtgärder kolla här:
http://fearwolf.blogspot.com/2013/03/br ... a-ner.html

/Peter
Njaa.. Jag kan lätt ta 2.3kw med den plattan.. Kör 2.4kw.. Volt gånger ampere. 24/10 ger mig 2.4kw.. Hörde någonstans att 240 skulle funka att räkna med. Det gör det för mig..
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Lite OT men hur gör ni för att få jämn temperatur i era HLT? Har en HLT som fungerar ungefär som en gigantisk vattenkokare för mäskvatten. Elementet som är monterat styr jag med en STC-1000 och en timer så jag har färdig tempererat vatten när jag vaknar och börjar min bryggdag. Problemet är ju att vattnet skiktar sig och ofta får jag ändå röra med mäskpaddeln och invänta rätt temperatur. Det är ingen jättegrej men det stör mig lite. Funderar på om man skulle köra med någon pump och recirkulera vattnet. Hur gör ni som har liknande setup?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Lånar tråden lite och frågar hur ni andra gör för kokningen.

Har en 36l Patina samt 2kW induktion från Teknikmagazinet samt en 800w grilltändare från Kjelle.
Jag har testat med att koka upp 25l 12-gradigt vatten.

Endast induktionsplattan: Ca 2tim till 100 grader men kommer aldrig upp i något riktigt rullande kok. Man ser lite krusningar på ytan att vattnet rör sig.
Induktion + grilltändare: ca 70min till rullande kok. När jag tar ur grilltändaren så avstannar det rullande koket och återgår till lite krusningar. Läste någonstans här att när det väl kokade så räckte induktionsplattan för att hålla koket rullande.

Är detta att det inte kokar rullande nåt reellt problem eller räcker det med att man faktiskt ser att det rör på sig i grytan?
Skriv svar