Skötsel av Corneliusfat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Skötsel av Corneliusfat
Jag har kört perlickkranar kanske 1-2 dagar i veckan i månader utan ens tillstymmelse till kladd. Dock så började det växa något i slangen (som är kyld) efter ett tag, så numera är det lite mer frekvent rengöringsrutin och byte av sytråden efter varje fat.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag har läst lite nu och det verkar som jag får investera i lite riktiga kranar.svensson.lu skrev:Jag har kört perlickkranar kanske 1-2 dagar i veckan i månader utan ens tillstymmelse till kladd. Dock så började det växa något i slangen (som är kyld) efter ett tag, så numera är det lite mer frekvent rengöringsrutin och byte av sytråden efter varje fat.
Tack för input!
Re: Sv: Skötsel av Corneliusfat
Men vadå byte efter varje fat? Alltså kassera o slänga eller menar du bara rengöra?svensson.lu skrev:Jag har kört perlickkranar kanske 1-2 dagar i veckan i månader utan ens tillstymmelse till kladd. Dock så började det växa något i slangen (som är kyld) efter ett tag, så numera är det lite mer frekvent rengöringsrutin och byte av sytråden efter varje fat.
Borde räcka med rengöring mellan varje fat (men det behövs verkligen om de sitter på en månad i taget). De fatsystem jag jobbat med i pubmiljö har rengjorts med klorbaserat rengöringsmedel ungefär en gång i veckan. Slangar byts bara om det uppenbart sitter något i dem som inte hör hemma där.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ja det behövs verkligen inte bytas slang mellan varje gång, men jag gör det "because I can". Jag har köpt en 10m rulle med sytråd till en väldigt billig peng. Ett fat räcker 6månader och 1m ny sytråd/ fat blir inte någon kostnad och gör att jag sakteliga förbrukar mitt överflöd av slang.
Jag låter mina ölkopplingar sitta några veckor innan jag rengör dem. Och T-koppling till gasen, även om jag oftast fyller upp något för mycket tryck och kopplar ur - då riskerar du aldrig att tömma gastuben vid läckage någonstans (hänt mig både en och två gånger...)
En smart lösning jag såg häromdagen för ölslang är att koppla ihop din corneliuskoppling med en liten stump ölslang och sedan denna på änden:
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... ntil-38-38
Då kan du helt enkelt stänga av öltillförseln och ta av slangen för rengöring (eller byte om du har lite för få kranar, som jag) utan att behöva koppla loss själva kopplingen.
En smart lösning jag såg häromdagen för ölslang är att koppla ihop din corneliuskoppling med en liten stump ölslang och sedan denna på änden:
Då kan du helt enkelt stänga av öltillförseln och ta av slangen för rengöring (eller byte om du har lite för få kranar, som jag) utan att behöva koppla loss själva kopplingen.
Det där med ventilen verkar smart, det blir ju kladdigt överallt när man tar bort ölkopplingen. Jag funderar på att byta ut kinakranarna mot Perlick, de blir kladdiga redan efter någon dag.gedman skrev:Jag låter mina ölkopplingar sitta några veckor innan jag rengör dem. Och T-koppling till gasen, även om jag oftast fyller upp något för mycket tryck och kopplar ur - då riskerar du aldrig att tömma gastuben vid läckage någonstans (hänt mig både en och två gånger...)