tolkar det som att vi pratar enbart utrustning, ej malt, humle etc. (vilket jag tycker är klokt)
Om du inte har ambitionen (i alla fall inte idagsläget) att vara en one-stop-shop för ölbrygging så bör du fundera på din målgrupp.
Min egen slutsats är om man är ute efter "standardutrusting 1A" för att börja brygga så är det nog mest naturligt att vända sig till ett ställe där man kan beställa allt (inkl. ingridienser, rengöringsmedel, etc.) Om jag vore dig skulle jag alltså satsa på produkter som är lite mer anpassade för oss som redan är inne träsket...
Samtidigt är det ju så (som tidigare påpekats i tråden) att du då tävlar med ebay och andra utlänska webshop's. Och då behöver du fundera över vilket mervärde du kan erbjuda (då ditt pris rimligen kommer ligga i alla fall 20% över "billigast på ebay") Det som jag personligen värderar utöver priset är snabba leveranser, bra beskriving/support på produkten och att det känns lite tryggare att handla av någon som man vet var han bor s.a.s.
Men för att kunna erbjuda korta leveranstider krävs det dock eget lager, vilket såklart binder en hel del kapital om vi pratar lite mer avancerad utrustning.
Baserat på detta är mina förslag (som också delvis kommit upp tidigare);
- Gasolbrännare (modell store, som klarar i alla fall 50 liter kok)
- 3,5 kW induktionshäll (stor prisskillnad att köpa på ebay jmf. med det jag sett i Sverige)
- Koniska jäskärl
- Plattvärmeväxlare
- Kvarnar
Sedan tror jag säkert att det även finns en efterfrågan av PID/STC och prober också.