Ja - det är inte en "Övrig klassisk.." utan en nyskapelse/modifieringmankan skrev:
Svart Dubbel IPA -> 11C?
förresten - vid SM 2013 gällde bara definitionerna för 2013 - åtminstone officiellt.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ja - det är inte en "Övrig klassisk.." utan en nyskapelse/modifieringmankan skrev:
Svart Dubbel IPA -> 11C?
Klass 10 och klass 11 dömdes bara efter 2013 iaf. Har för mig att det stod klart och tydligt att det bara var 2013 som gälldes 2013...assistredo skrev:förresten - vid SM 2013 gällde bara definitionerna för 2013 - åtminstone officiellt.

Olsvamlarn skrev:Den ligger 5 pinnar under mingränsen. Inget konstigt i en kommersiell öl då det finns massor av varianter som ligger ytterligare ett par pinnar under vår öl. Är det verkligen en modifiering om det är en sån sak som skiljer? Att lägga den i 11C känns som att bädda för kommentarer som: "Varför inte klass X:Y istället?".
Hmm känns lite onödigt att skicka in den här ölen.
Tidigare gick det registrera öl som inte låg rätt i FG, men det kanske inte går längre? Eller så är det kanske alkoholhalten som blir fel?Olsvamlarn skrev:Den ligger 5 pinnar under mingränsen. Inget konstigt i en kommersiell öl då det finns massor av varianter som ligger ytterligare ett par pinnar under vår öl. Är det verkligen en modifiering om det är en sån sak som skiljer? Att lägga den i 11C känns som att bädda för kommentarer som: "Varför inte klass X:Y istället?".
Hmm känns lite onödigt att skicka in den här ölen.

Svar ja enligt mig. Lämna in som 11C. Beskriv i kommentarsfältet att du modifierat en Black IPA genom att öka OG, FG, IBU samt eventuella andra modifieringar du gjort.mankan skrev:Bra, då har vi rett ut det språkliga. Ja, 8G finns inte längre i typdeffarna från 2013 men fanns i 2012 och gällde därmed i SM 2012 och 2013.
Så åter till frågan: Svart Dubbel IPA -> 11C?

Olsvamlarn skrev:Tack för hjälpen grabbarTror jag skippar att anmäla ölen, tar med den till Folkets Val istället.
Har en ny fråga. Hur är det med samma grundöl men där batchen delats upp och den ena modiferats (t.ex. med kryddor, frukt o.s.v.)? Kan man anmäla både grundölet och den modifierade versionen. Ölen skulle hamna i helt skiljda huvudklasser, grundölet i en och den andra i 11C.
Edit: Det verkar som att FG inte är en hård kontroll så det gick bra att anmäla ölen. (Det var inte 5 pinnar under förresten, mindes fel).

Tack Gnoff, det var så jag tänkte också. Har också för mig att någon vunnit två medaljer med samma öl för nått år sedan så tänkte att det säkert var ok. Hittade heller inget i reglerna om det.Janne gnoff Berglund skrev: Har du en grundöl och en modifierad variant skulle jag vilja påstå att det är två olika.
Om du vill kan du ju lämna in samma grundöl i alla underklasser, men det troliga är väl att den inte kommer att vara så stiltypisk i de flesta.

Jag kan citera följande ur inledningen till Öltypsdefinitioner : "...inte heller nya öltyper som håller på att bli populära - sådana öl ska lämnas in i klass 11C Modifierade öl ". Ditt öl har ju ingen existerande "klon" (kommersiell eller inte) i Belgien eller Frankrike (som även amerikanska bryggare skulle kunna brygga) som skulle kunna finnas under 9K. "...de amerikanska och svenska varianterna..." som du nämner är att hänföra till "nya öltyper" eftersom de ännu inte formellt hunnit placeras in i någon klass.Extatiskt Rasande skrev:Jag är lite konfys huruvida jag ska anmäla min öl till 9K Belgiskt och franskt specialöl eller 11C Modifierade öl.
Det är öl helt jäst med brett. Jag känner inte till några exempel från Belgien eller Frankrike jästa enbart med Brett, även om de amerikanska och svenska varianterna säkert har hämtat sin inspiriation i den vallonska myllan.
För 11C däremot står det att öl som KAN placeras i en annan kategori ska placeras där.