Du kan använda ett program som heter Beersmith för att räkna ut och skala om recept till 5 liter, men jag tror det är lite för avancerat för dig. Lättast är nog att ta ett recept från SHBFs receptbank som är på 20 liter och dela med 4. Problemet är att du byter ut en del av basmalten (Pale Ale malt eller Pilsnermalt) mot Spraymalt (DME) vilket också kräver lite kunskap. Men enkelt kan man säga att 100g torkat maltextrakt per liter vatten ger OG 1.035 i den litern. 150g per liter ger ca 1052 vilket ger en ca 5%-ig öl. Självklart spelar en hel del fler faktorer in här men detta är grovt förenklat som borde räcka för dig i början...X-Ake skrev:Men hur vet jag hur mycket av Malt - Humle - Jäst och vatten jag ska använda när jag har bara en 5 liter jäskärl.
Helt ny och har frågor om recept
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Helt ny och har frågor om recept
Re: Helt ny och har frågor om recept
Man tackar för informationen. Har precis tappat på flaska, nu vänta i 2 veckor och se hur min första öl blir 
X-Ake been here