Koldioxid för att trycka bort syre

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Koldioxid för att trycka bort syre

Inlägg av Lindh »

Om man vill sekundärlagra med mindre syre tycker jag det finns två enkla sätt:
1. Flytta ölet medan det finns några pinnar kvar att jäsa ner, kanske efter 3-4 dagar. Då kommer ny kolsyra från ölet att tränga bort syret ganska fort och lagras utan syre.
2. Sekundärlagra på Corneliusfat som är busenkelt att kolsyrefylla före flytt.

Jag har inte haft någon öl som fått uppenbara oxideringsskador men jag misstänker att humlearom försvinner snabbare om man är oförsiktig. Icke välhumlade öl hinner jag alltid dricka upp innan de blivit dåliga men jag har sparat öl i ett år och testat. Veteöl ska man inte spara kan jag lova. Här kan ni läsa när jag provade mina första 20 öl på en gång: http://lindh.olkartoteket.se/2013/06/de ... rovningen/
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Koldioxid för att trycka bort syre

Inlägg av Bee »

Jag saknar har inga belägg för min tes, men... Egentligen borde det är räcka med att kasta i en matsked socker vid risk för oxidering. Jästen borde kasta i sig sockret och syret. Blir lite mer jäst i ölet, men inte mycket.

...eller tänker jag helt fel.

Sen finns ju alternativet att behandla sin öl med askorbinsyra som anti-oxidationsmedel. Någon som gjort det?

Själv har jag hittills inte drabbats av oxidation, men det mesta av mitt öl har blivit konsumerat inom 6 månader efter bryggning. (brygger ingen lager då alltså)
Skriv svar