DIY Maltkross
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
vetikatten
- Torrhumlare

Re: DIY Maltkross
Snyggt!
Och är väldigt avis på alla verktyg....
Kickass maltkross i say!
Får man fråga vad ingående material kostar i runda slängar?
-
justanotherjoke
- Delmäskare

Detta är ju ingen DIY, detta är mer som en sådan där instruktionsfilm hur det går till på riktigt 
Helt sjukt hur bra du fått till det.
Någon annan tog upp beställningar på en magnetomrörare.. du har inte samma tankar?
Någon annan tog upp beställningar på en magnetomrörare.. du har inte samma tankar?
Material gick på ca 600kr + 200 i frakt. Men då är det köpt på ett dyrt sätt för att slippa köpa hela 6m längder och jag har räknat bort överblivet material från materialkostnaden.hallbeck skrev:Kickass maltkross i say!
Överblivet material går säkert åt till något annat projekt
Finns inte en chans att det skulle löna sig med manuella maskiner, jag har inte räknat men har säkert minst 20 timmar nerlagt på att göra alla delar.justanotherjoke skrev:Detta är ju ingen DIY, detta är mer som en sådan där instruktionsfilm hur det går till på riktigt
Men förhoppningsvis blir det extra gott öl när malten är mald med egen gjord kvarn
Tänkte att jag även skulle ha en botten på kvarnen som passar på en vanlig jäshink, brukar använda de jäshinkar som man tycker börjar bli lite slitna för att jäsa i till lite allt möjligt när man brygger.
Köpte ett billigt stavlimmat hyllplan att göra bottnen av.

Sågar ut cirkeln med sticksågen, använde en extra smal klinga för att det ska gå lättare att svänga.

Hade egentligen tänkt såga utanför där jag ritat för att sen fixa en cirkel med överhandsfräsen men fick en släng av hjärnsläpp och såga mitt i linjen
Hur som helst så blev det rätt OK ändå så vi kan låsas att det var meningen

Fram med överhandsfräsen för att fräsa en not som passar i hinken för att "locket" ska bli på plats när man maler.

Fräser ute för överhansfräsen är inte direkt blyg med att spruta spån om man inte har en damsugare kopplad.

Halva fräst.

Använder en fräs med kullager så det är i princip bara att följa kanten, dock så blir även eventuella avvikelser med stick sågen också kopierade.

Klarfräst!

Blev en liten aningen tajt men går hela vägen ner till kanten på noten så jag låter det vara då locket kommer sitta bra när man maler.

Vänt på locket så man ser noten.

Ritat och borrat hörnen där kvarnen ska monteras, sågar sen ut hålet med sticksåg och borrar 4.5 mm hål där M4 skruvarna ska sitta som håller kvarnen.

Ursågad och borrad, smörjer in den med Ikeas bänkskiveolja, tror det är vanlig parafinolja.

Några skruvar från undersidan, borde kanske försänkt dem men tyckte det var onödigt att försvaga skivan.

Färdig!

Köpte ett billigt stavlimmat hyllplan att göra bottnen av.

Sågar ut cirkeln med sticksågen, använde en extra smal klinga för att det ska gå lättare att svänga.

Hade egentligen tänkt såga utanför där jag ritat för att sen fixa en cirkel med överhandsfräsen men fick en släng av hjärnsläpp och såga mitt i linjen
Hur som helst så blev det rätt OK ändå så vi kan låsas att det var meningen

Fram med överhandsfräsen för att fräsa en not som passar i hinken för att "locket" ska bli på plats när man maler.

Fräser ute för överhansfräsen är inte direkt blyg med att spruta spån om man inte har en damsugare kopplad.

Halva fräst.

Använder en fräs med kullager så det är i princip bara att följa kanten, dock så blir även eventuella avvikelser med stick sågen också kopierade.

Klarfräst!

Blev en liten aningen tajt men går hela vägen ner till kanten på noten så jag låter det vara då locket kommer sitta bra när man maler.

Vänt på locket så man ser noten.

Ritat och borrat hörnen där kvarnen ska monteras, sågar sen ut hålet med sticksåg och borrar 4.5 mm hål där M4 skruvarna ska sitta som håller kvarnen.

Ursågad och borrad, smörjer in den med Ikeas bänkskiveolja, tror det är vanlig parafinolja.

Några skruvar från undersidan, borde kanske försänkt dem men tyckte det var onödigt att försvaga skivan.

Färdig!

Mycket imponerande =)
Tänkte att jag skulle avsluta projektet med en liten film på den första skarpa provkörningen!
https://www.youtube.com/watch?v=AloJ0hKwp1Y
Har bryggt med malten och det står nu en chimay blå klon och puttrar i kylen
Mätte effektiviteten till 80% vilket är ungefär där jag brukar ligga plus minus någon procent.
Lakningen gick dock lite fortare än vanligt med inga som helst tendenser till stopp, kan bero på tur eller att jag upplever att det finns mer hela skal med bland malten som jag själv malt.
Vid nästa malning så ska jag byta från skruvdragare till en större 220V maskin för att få lite mer power, skruvdragaren får jobba lite väl hårt och länge.
Hur som helst så är jag än så länge mycket nöjd med hur den presterar
https://www.youtube.com/watch?v=AloJ0hKwp1Y
Har bryggt med malten och det står nu en chimay blå klon och puttrar i kylen
Mätte effektiviteten till 80% vilket är ungefär där jag brukar ligga plus minus någon procent.
Lakningen gick dock lite fortare än vanligt med inga som helst tendenser till stopp, kan bero på tur eller att jag upplever att det finns mer hela skal med bland malten som jag själv malt.
Vid nästa malning så ska jag byta från skruvdragare till en större 220V maskin för att få lite mer power, skruvdragaren får jobba lite väl hårt och länge.
Hur som helst så är jag än så länge mycket nöjd med hur den presterar
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
hallo. I would like to read this post (translated of course) but some pictures aren't displayed on a first page (they are the first six pictures in the post). Is there anyone that have those pictures to publish another time? They would help me to understand the article better. Thank you in advance
Snyggt jobbat!
Jag är ingen expert men din malt ser ut att vara för hårt krossad, dvs alldeles för mjölig.
Det här vill jag tro är väl mald malt.

Jag är ingen expert men din malt ser ut att vara för hårt krossad, dvs alldeles för mjölig.
Det här vill jag tro är väl mald malt.

Jag håller inte med. Så länge du inte har några problem med att få ut vörten (att det sätter igen) ser det finfint ut.sladdbarn skrev:Snyggt jobbat!
sladdbarn skrev:Snyggt jobbat!
Inte jag heller, krossningsgrad är lite en smaksak. Kanske lite i mjöligaste laget för mig, men inte ett problem.STMF skrev: Jag håller inte med. Så länge du inte har några problem med att få ut vörten (att det sätter igen) ser det finfint ut.
Din, @sladdbarn, malt ser nästan för dåligt krossad ut istället. (enligt min smak) Många korn ser hela ut och jag själv vill ha en mer mjölig krossning.
Jag jämförde Krille356´s bild med en bild på Lindh´s blogg och då såg den tokmjölig ut men säger ni att den är bra så är det inga problem ju 
Ja, men @Lindh är ju proffs. Han retuscherar ju. [emoji12]sladdbarn skrev:Jag jämförde Krille356´s bild med en bild på Lindh´s blogg och då såg den tokmjölig ut men säger ni att den är bra så är det inga problem ju
Skämt åsido. Bara det funkar. En del har problem med för fint krossat, men det är lättaste sätter att få upp effektivitet. Allt beror på ens system och process. [emoji482]