dålig utvinning av mäsket

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: dålig utvinning av mäsket

Inlägg av peps »

När du satslakar spelar hastigheten ingen som helst roll. Det är en av fördelarna med satslakning. En av nackdelarna är att man får potentiellt lägre utbyte, särskilt när OG är lite högre. Jag satslakar normalt, men brygger jag en riktigt fet bamsing går jag av snålhet över på flödeslakning.

En annan sådan där enskild faktor som har stor påverkan på utbytet är utmäskning. Skjutsa upp mäsken till 75°C efter mäskning (med infustion, dekoktion eller direkt uppvärmning) och se till att tempen håller sig däruppe under hela lakningen. Sockrets löslighet ökar markant, och utbytet kan förbättras med 5-10%.
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

ekstedt skrev:Jo, så långt är jag naturligtvis med.

Jag förstår bara inte kopplingen till sämre utbyte.
Jag känner mig förvirrad då jag tycker att vi ser ut att vara ense fast du säger att vi inte är det.
Kopplingen till sämre utbyte är att man tar tillvara mindre andel av maltens totala sockerinnehåll just för att man väljer att avbryta lakningen tidigare och
därmed väljer att kasta bort socker som inte lakats ut.
My hope is hops
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Fredrik Almgren skrev: Kopplingen till sämre utbyte är att man tar tillvara mindre andel av maltens totala sockerinnehåll just för att man väljer att avbryta lakningen tidigare och
därmed väljer att kasta bort socker som inte lakats ut.
Det är just det här jag inte förstår. Dåligt utbyte beror på att man i mindre grad lyckats extrahera socker från malten. Lakar man extra mycket får man förvisso mer socker men också mer vatten.

Alltså, anta som i ditt exempel att du försöker gå från OG 1045 till 1090 genom att dubblera mängden malt. I en ideal situation har du då dubbelt så mycket socker såväl i din utlakade vört som i "svansen", och du landar på ditt önskade SG. Men om man nu hamnar klart lägre så är det inte för mig uppenbart att det hjälper att laka lite extra. Nästa liter man plockar ut kommer även den ha väsentligen mindre än dubbelt så mycket socker än motsvarande "extraliter" från den svagare brygden. Fortfarande sämre utbyte således.

Visst, man kan laka ur fler liter vört med dubbelt så mycket malt då SG 1010 sätter en undre gräns på lakningen. Och man kan då säkert komma upp i sitt önskade OG 1090 genom att laka tillräckligt länge. Men man får då också koka extra länge, och det är väl tveksamt om man kan säga att man har bättrat på utbytet genom detta. Det är väl snarare så att man har kompenserat för sitt sämre utbyte genom att laka och koka längre.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag bara måste blanda mig in i denna diskussion.
Vad menas med utbyte?
Jo, det är den mängd extrakt man fått ut relativt med den teoretiskt maximala mängd extrakt malten innehåller.

Utbytet (i procent) saknar helt betydelse med avseende på vilken vörtvolym man har, och dessutom oavsett vilket SG vörten har.

Utbytet är dimensionslöst (finns inte någon sort) utan uttrycks som en procentsiffra.
Utbytet är lika stort om man har dubbla volymen och halva SG jämfört med halva volymen och dubbla SG.

Man kan inte hävda att man kompenserar dåligt utbyte med att laka ur mer.
Det enda man kan säga är att utbytet ökar om man lakar mera (ner till att allt extrakt är extraherat från draven).

Vad man kan säga är att urlakningsprocessen är bättre eller sämre.
Den som har en bra process inte behöver lika mycket lakvatten som den som har en sämre process för att nå samma utbyte.
Jämför till exempel sats o flödeslakning.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

ekstedt skrev:Alltså, anta som i ditt exempel att du försöker gå från OG 1045 till 1090 genom att dubblera mängden malt. I en ideal situation har du då dubbelt så mycket socker såväl i din utlakade vört som i "svansen", och du landar på ditt önskade SG.
Min argumentation gick inte ut på att laka mer för att kompensera något.

Det jag försökte beskriva är att jag tror inte att den "ideala situation" du beskriver föreligger. Jag tror snarare att om
jag dubblar min maltmängd men använder lika mycket lakvatten så missar jag relativt sett mer socker. Extremfallet är ju
att jag tom minskar lakmängden för att jag vill ha ännu sötare vört.

Självklart bygger mitt resonemang på att det jag kallar utbyte återspeglar sig genom att jämföra OG på min vört och
dess volym med maltmängden - (OG*volym)/maltvikt.
My hope is hops
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Kenneth skrev:Jag bara måste blanda mig in i denna diskussion.
Vad menas med utbyte?
Jo, det är den mängd extrakt man fått ut relativt med den teoretiskt maximala mängd extrakt malten innehåller.

Utbytet (i procent) saknar helt betydelse med avseende på vilken vörtvolym man har, och dessutom oavsett vilket SG vörten har.

Utbytet är dimensionslöst (finns inte någon sort) utan uttrycks som en procentsiffra.
Utbytet är lika stort om man har dubbla volymen och halva SG jämfört med halva volymen och dubbla SG.

Man kan inte hävda att man kompenserar dåligt utbyte med att laka ur mer.
Det enda man kan säga är att utbytet ökar om man lakar mera (ner till att allt extrakt är extraherat från draven).

Vad man kan säga är att urlakningsprocessen är bättre eller sämre.
Den som har en bra process inte behöver lika mycket lakvatten som den som har en sämre process för att nå samma utbyte.
Jämför till exempel sats o flödeslakning.
Ok, då har jag nog missförstått begreppet utbyte. Jag trodde det var kopplat till processen: Om bryggare Alice lakar ut 25 l och får SG 1050 så har hon bättre utbyte i sin process än bryggare Bob som gör samma sak men bara får SG 1040. Själva den dimensionslösa procentsatsen skulle vara faktiskt SG i förhållande till ett "idealiserat" SG. Och om man fortsätter laka så ökar alltså inte (nödvändigtvis) utbytet eftersom den "idealiserade" extraktmängden också ökar med ökad lakvolym.

Då förstår jag att jag och Fredrik Almgren pratar förbi varandra.

Således är det alltså lite missvisande att säga att man kan få bättre utbyte genom att t.ex. laka långsammare. Det var nog sådana påståenden som har gjort att jag har tolkat begreppet som jag gör.

Edit 1: Det där sistnämnda blev lite tokigt inser jag. Glöm det.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Gjorde en liten beräkning med beersmith.

Jag lakade som sagt ut ytterligare 9 liter 1.045 efter min primära lakning. Den primära lakningen gav 23 liter 1.070.

Slår jag samman dessa så skulle jag ha hmmm 32liter med ett snitt av 1,063.
Kokar jag ner den till 20 liter så får jag 1.101, spot on mot beersmiths teoretiska vörtstyrka.

I praktiken är detta dock inte görbart. 260minuter total koktid med 8% avdunstning.
Men jag fick iallafall ut allt socker jag skulle få ut, totalt sett.
/Eric
Skriv svar