Safale US-05 - jästig smak?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Safale US-05 - jästig smak?

Inlägg av macke »

Japp, temp låter som en trolig förklaring. Det första ölet som hade mycket jästsmak kvar jäste jag i rumstemp över 20 grader, kanske 22C. Flaskorna jäste kolsyra i vanliga rumstemp i en mörk garderob på samma temp.
Det andra ölet som inte har någon jästsmak jäste jag på ca 17C. De flaskorna jäste kolsyra på ca 17C, och fick stå i den temperaturen och mogna ungefär en månad. Om det är primärjäsningen eller kolsyrejäsningen som ger mest jästsmak vet jag inte. Men det skulle väl kunna bli lite mer koncentrerad smak i kolsyrejäsningen i flaskorna gissar jag på. Jag kommer alltid försöka ligga på 15-17 grader framöver i hela jäsprocessen. Tyvärr blir det lite svårare med jäsningen nu när det börjar bli varmare ute.

Hur gör ni på sommaren? Byter man jäststam för att kompensera eller är det kylskåp/sval som gäller?
Antal helmaltsbryggningar: 6
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Hej!

Lite som man själv vill ha det skulle jag säga. Om du inte har möjlighet att jäsa svalare så kan man byta jässtam. Jag brygger lager på höst-vår för att matkällaren håller bra temperaturer men fortsätter med ale i tumstemp. På sommaren kan jag jäsa ale i källaren. Det är annars ett utmärkt tillfälle att prova andra jäststammar men kanske ännu bättre tillfälle att prova andra öltyper. Saison tex ska gärna jäsa i lite högre temperatur så den är ju tänkbar (om man gillar lite kryddigare ales, dvs kryddigare som i jäsprofilskryddigare).

Mvh
Love
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Brewhog »

Jag lyfter tråden lite kort för jag har exakt samma situation med US -05. Det som var extra intressant var att många veteranbryggare vill ha en närmare beskrivning av bismaken. Jag skulle helt enkelt beskriva det som att det smakar som en touch av veteöl.

Jag har en sats med pale ale gjord på US -05 som bryggdes för någon månad sedan. Det var kanske 20-22 grader C där ölet jäste. Sekundärtappat var det med. 1055-1012 blev det väl ungefär. Flaskorna har lagrats i ett förråd som dessvärre inte håller under 20 grader C. Det har jag svårt att tro. Kan man "rädda" en sats på flaska som tydligen fått jästsmak genom att lagra flaskorna på speciellt sätt nu i efterhand?
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

En annan orsak kan vara vörtens og och huruvida man återfuktar jästen i vatten innan pitch.

I basic brewing 2011-07-28 gjordes ett sådant experiment.
Man räknade även celler i återfuktad vs direktpitchad. Tror att "viabiliteten" låg på 35-40% på den torra och runt 75% på den återfuktade. Mao pitchar man en massa död jäst = autolys och andra problem ex gröna äpplen, diacetyl, höga alkoholer, stress som gör att cellerna inte beter sig som förväntat etc.

Bra att ni frågar och vill förbättra era öl.
Härligt med så mycket samlad kunskap.

Kanske är värt att lyssna på och se om ni som har problem kan hitta något ni kan förändra eller förbättra.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

VÄLDIGT intressant iakttagelse. Min erfarenhet av US-05 och de tre torra lagerjästerna är att de helt enkelt inte kan jämföra sig med de flytande - smaken blir lite platt och ofta känns de lite "jästiga". Däremot har jag sällan brytt mig om att rehydrera torrjästen eftersom jag inte haft några problem med utjäsningen... Jag brygger nu bara med flytande jäst och har bara en US05 och en W34/70 i reserv om något skulle hända med förkulturer eller under jäsningen. Kanske är det dags att ge torrjästen en andra chans, med ordentlig rehydrering.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Härlig påminnelse Thomas ang avsnittet. Spännande experiment men har inte hunnit lyssn än. Ska gör det imorgon.
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

;)

Vill man veta ännu mer efter basic brewing episoden, så har Jamil och Palmer pratat om detta i åratal på brew strong.

Ett annat tips är att googla på clayton cone eller dr clayton cone.
Har har skrivit en del om återfuktning av torrjäst också.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Har nu bara lyssnat till 27'min på avsnittet. Kan ju inte säga att det var någon mindblower. Inte än så länge iaf. Även om det rent experimentellt vad gälde viabiliteten var stor skillnad var det ju med tveksamhet någon smakskillnad och när den ändå noterades så var den inte alltid till den rehydrerades fördel. Lite besviken är jag allt. Vad som däremot verkar ha gett en jästigare smak var överpitch eller iaf kompenserad överpitch, dvs att tillsätta två paket torr jäst till 5 gallons för att kompensera för lägre viabilitet. Hur det smakat med 2 rehydrerade paket kan man ju spekulera i men eftersom normal jästmängd torr och rehydrerad jäst ändå var rätt lika så finns väl risk att överpitch av även stor mängd viabel jäst också kan ge en jästigare ton. Jag ska lyssna vidare.
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Ett par spontana tankar utan eftertanke

* Av de inblandade i provsmakningen så litar jag mer på pro-bryggaren. Han var även den som ofta föredrog exemplet med rätt pitch?

* En felsmak kan bli en vanesmak, på samma sätt som grabbarna som alltid köper/kräver öl i gröna flaskor eftersom "öl i bruna flaskor smakar
konstigt". Eller Det välkända fenomenet att amerikanare tycker europeisk öl är söt på samma sätt som många här i europa verkligen försöker
få fram dendär söta karamelligheten de känner i åldrad och oxiderad öl från staterna... Det har tom. blivit så till viss grad att folk föredrar smaken
av gammal öl framför den av färsk öl som inte smakar som bryggaren tänkt.

* Vidare till jästen, det finns exempel på när man underpitchar, ex. i vissa belgiska öl och i hefe. Där vill man stressa jästen så att den spottar ut
mer biprodukter. Men är det verkligen rätt tillvägagångssätt när man brygger en "vanlig" ex. en lätt blond eller liknande som inte har utrymme för
en massa bismaker.

* Snabb start, vi vet att först använder jästen syre i vörten till att bygga upp steroler och förstärka cellväggarna så att nya celler som bildas av
material från befintliga cellväggar blir hälsosammsten till a, starka och friska. När syret är upptaget och har bidragit med sitt övergår jästen till
anaerob fas och börjar käka socker och fisa ut Co2.... Vad händer om man ex. skakar sin hink och får in 2-3ppm syre i vörten istället för 8ppm?

* Man räknar ju med en viss tillväxt i vörten efter pitch för att nå upp till rätt antal...
Har aldrig testat det själv, men hört om experiment där man pitchat hela mängden jäst i vörten och på så vis tagit bort tillväxtfasen efter pitch.
De som gjort testerna beskrev ölet som skarpt, torrt och inte alls trevligt... Underpitch har nog inte samma bieffekter, men effekter i vart fall?

* Vad kan man förvänta sig av "misshandlad" jäst om man återpitchar den?
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Jag har inga kommentarer ännu, ska begrunda och lyssna färdigt på avsnittet. Däremot har jag ju noterat att många tycker ölen blir godast efter att man återanvänder tex torrjäst ett Par gånger och det tänker jag ju till stor del beror på att jästantalet ökar jmf med en torr påse direkt i vörten. Jag ska verkligen vara noga med hydrerngen framöver. Jag känner us05 väl nu och har vant mig vid dess smak (möjligen stressad som du säger). Ska bli mycket spännande.
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av seriebryggaren »

Däremot har jag ju noterat att många tycker ölen blir godast efter att man återanvänder tex torrjäst ett Par gånger
Det där kan jag skriva under på, och jag tror att det är p.g.a att man gjärna överpitchar då. Jag tycker det fungerar så med alla
torrjäster jag har provat.
Skål
/Sb
Skriv svar