Vad man behöver för att bygga ett billigt och bra bryggverk?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
scaryeyes
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Vad man behöver för att bygga ett billigt och bra bryggv

Inlägg av scaryeyes »

Ho ho ho... hold your horses...
För det första är oftast inte kylväskor täta i yttersta lagret. Och sen hade du fått ytterligare en sak att isolera. Nämligen utsidan på kylväskan. Plus att frigoliten i botten som faktiskt samtidigr ger stabilitet är botplockad, kommer innerskon i väskan att sjunka ihop ner till bottnen i ytterskalet. Bör då vara enklare att värma vörten till mäsktemp och cirkulera den. Lägg hellre mer krut på en ordentlig sil i botten. det är i detta steget det allra viktigaste. OM du ska cirkulera nåt överhuvud taget, så innebär det att "stuck sparge" måste med alla medel förebyggas. Kan man få ett tillräckligt bra flöde genom lakbädden, så funkar det utmärkt att bara värma vörten i den kokaren du har byggt. Ställ kylväskan på diskbänken och kokaren under på en stol. Sen pumpar du från kokarens tappkran upp i en spridare i kylväskan... kan vara en kopparslinga eller en slang med hål i. Tricket här är att man inte har för bra flöde ut ur väskan, för då blir maltbädden som cement runt silen.
Tempen i kokaren kan du styra med en PID eller humles termostat. Men automatisera först när du lärt dej brygga och har bryggt en halv kubik med nuvarande utrustning.

Ja, jag kan vara lite kaxig när jag skriver detta, för jag vet. Jag har gjort tvärt om!
Skriv svar