Göteborgsporterträff?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Göteborgsporterträff?

Inlägg av Kim »

Fräckt!
Så nu väntar vi bara på Jämtlands Julöl då.... :-)

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Mer info 1:

BU´n räknar jag endast på bitter-humlen (Galenan i detta fall) som är med i koket 60 minuter. Aromhumlen (BX i detta fallet lägger jag 1000g på cirka 1650 liter vört) - cirka 0,6 g/l. 0-humlen vid kokslut ger ingen beska att räkna med. (enligt min åsikt).

Bryggvatten - cirka pH 5,3 - sänks med saltsyra.

Jästemp glömde jag - 22 grader.

Mer info 2:

Så här räknar jag mängden bitterhumle:

(Volym Vört x BU) / (0,75 x 0,4 x (alphasyra/100) x 1000) = xxxx gram

Ex Ocean Göteborgsporter (senaste brygden i måndags)

(1570 x 30) / (0,75 x 0,4 x (13,6 / 100) x 1000) = 1154 gram Galena (alphasyra 13,6)

Aromhumlen BX 1000 g oavsett volym (kan skifta mellan 1570 - 1670 cirka beroende på malt)
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Herr Bingebo har skrivit in följande på diskussionsforumet på humle.se där samma tråd (ungefär)finns:

Inlägg 1

Hejsan Hembryggare

Ni som bor i Göteborg (eller andra som har vägarna förbi) får gärna komma förbi och köpa de mindre mängder av specialmalt och humle som fattas till Göteborgsportern. Notera att detta endast gäller detta lilla projekt och inte basmalt.

Har hört att en del hembryggare har problem med S-04. Men för mig är den perfekt - relativt neutral i smakgivelse - men den sjunker som en sten till botten i tanken vilket är bra för att sedan skörda för nästa brygd.

Om man inte gillar S-04 rekommenderar jag London III från Wye Yeast (vad den nu heter på smack-pack nuförtiden?).

Idén är att se hur Göteborgsportern blir "hemma" - har man inte alla råvaror så kör Kajsa Warg :)

Mvh
Thomas Bingebo
Bryggare
Oceanbryggeriet Göteborg

Inlägg 2

Koppacleer är en fining för koket - som Irish Moss eller protafloc. ///Bryggare Bing
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Jag pratade med Thomas igår och vi väntar med att boka in ett datum för att prova varandras alster tills det är beslutat när SM blir av i år.

Hur många har hunnit brygga sin GBG-porter-klon förresten?
Min bryggdes i lördags och står hemma och bubblar.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Ett datum har vi då till slut.

Lördagen 9:e april träffas vi på Oceanbryggeriet.
Tiden är start kl 16.00, kom gärna i tid.

Det är endast föranmälda som får komma och max upp till 25 personer totalt.
Prioritet går till de som har bryggt egen öl att jämföra med, därefter om det finns plats fyller vi på upp till max antal.

Alltså behöver jag veta vilka som kan och vill komma detta datum.

Om ni har min mail, skicka mig ett mail dit med ert namn samt ev namn på andra som varit med och bryggt er Göteborgsporter.
Har ni inte min mail, skicka ett PM med samma info, samt gärna era kontaktuppgifter.

Edit:
Tid uppdaterad.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Något som kan vara bra att tänka på är att sätta ihop lite info om sin utrustning, avvikelser från receptet, temperaturer och annat och ta med sig för att jämföra med vilka smaker mm som skiljer sig, eller om inte annat att se hur olika man kan ha det men ändå komma ut med ungefär samma resultat.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Vi har ännu inte nått upp till 25 anmälda personer, så öppnar dörrarna även för de som inte haft möjlighet att brygga denna öl, men som ändå kan och vill dyka upp denna dag och prova varianterna folk har med sig.

Det som gäller är att jag får en anmälan med namn och någon kontaktuppgift som mail eller telefon, samt att du får en bekräftelse från mig att jag skrivit upp dig på listan över anmälda innan det har blivit fullt.

Först till kvarn kan man väl säga.

Anmälan sker antingen via PM på detta forum eller via mail.

Datum, tid och plats igen för säkerhets skull:
Lördag 9:e april start kl 1600
Oceanbryggeriets lokaler på Skårs Led 2, Lokal 12C
Närmsta spårvagn stannar på hållplats Almedal
Skriv svar