Vad händer?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Vad händer?

Inlägg av Kim »

Håller fullständigt med Kenneth.

(och inte tusan blev svaret kort heller, men hellre egen text än att citera en hel roman)

SHBF har verkligen gjort Sverige bättre att leva i som öl-konsument. Men SHBF är bara vad vi gör det till.
Är det något som inte är bra beror det bara på oss själva, inte SHBF. Man får tänka på att det handlar om en ren ideel prestation.
Visst kan man komma med idéer och annat, men tänk på att det skall finnas tid och intresse bland någon som vill skapa det också.
Så på ett sätt kan/vill man inte själv så kan man i mer än 50% av fallen lika gärna låta bli att framföra önskemålen. Det finns ingen heltidsanställd som man kan ställa krav på. Varför tror ni annars att man hela tiden försöker värva folk som ställer upp på både det ena och det andra?
Jo de vill att SHBF skall leva vidare, men orkar inte med allt själv. Alla har redan öronen fulla med saker de skall hinna med inom SHBFs regi, efter ordinarie jobb etc. Familjesituationen förändras för många under visa tider i livet. Andra tycker de gjort sitt och vill lämna över stafettpinnen, det är det som gör en föreningen levande (sedan kan vissa tycka att det var bättre förr, eller blivit bättre nu - man kan aldrig tillfredsställa alla).
Så minsta sak du själv tror du kan ställa upp med och minsta sak du kan tänkas vilja ställa upp med stärker bara SHBF och gör säkert livet lättare att leva. Tyvärr har inte alla fattat det (och ibland inte jag själv heller).
Är det något man inte tycker om inom SHBF så är man välkommen att komma med förslag på förändringar, men vill man se förändringen så får man nog inse att det är bara genom eget engagemang som det kommer att hända. Det är tyvärr så ideella föreningar fungerar.
Utan engagemang av dess medlemmar så dör en förening ut och utan nya medlemmar så dör den också ut. Så en stor eloge till Jonas som var vaken att Thomas inte var medlem och Thomas (m.fl.) som nu tar sitt förnuft tillfånga och blir medlemmar - utan er är SHBF ingenting.
Vissa (som Thomas innan tydligen gjort) ser att de klarar sig utan medlemskap - men de klarar sig faktiskt inte utan medlemmarna i SHBF. Utan nya medlemmar så kommer SHBF att dö och då har dessa personer problem, men de mina herrar (och damer) den dagen då är det försent.

Så ytterst välkomna alla nya medlemmar. Ty forumet och SHBF är inte levande utan er alla - och kanske ert framtida engagemang.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
xyllon
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av xyllon »

Vad händer med föreningen? tycker det är på tiden med lite info!
VonNisse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av VonNisse »

xyllon skrev:Vad händer med föreningen? tycker det är på tiden med lite info!
enligt min mening är denna sidan ypperlig för att se vad som händer i föreningen/sverige.
Det är bara att innse, SHBF lever och frodas på internet.
Sen att tidningen släpar lite betyder ju inte att föreningen är död.

som icke Stockholmare blir det inte lika många tillfällen till deltagande i SHBF arr.
så visst vore det trevligt med en tidning då och då.
den var dock orsaken till att jag först blev medlem i SHBF.
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pelle Hoffman »

Det är väl så att i ideella föreningar går det lite upp och ner med verksamheten, alltefter hur medlemmarna har tid, möjlighet och intresse att hjälpa till. Vi kan inte ställa krav på att det ska komma ut ett visst antal tidningar om året eftersom ingen har betalt för att göra tidningarna.
Själv har jag en krog och jobbar väl sisådär 250 tim i månaden, på det fyra barn i hemmet så just nu kan jag inte bidra med så mycket. Men om några år går väl förmodligen livet in i en ny fas och då hoppas jag att jag har tid, för det skulle verkligen vara kul.

Jag bryggde min första öl för kanske 1,5 år sedan och jag har kollat en del i böckerna "How to brew" och "Designing great beers", dom är bra, men av det jag lärt mig kommer nog 99% från bryggarwikin och en massa bra svar på forumet, samt att kolla diverse trådar. Utan SHBF skulle det inte blivit nån bryggning alls. All heder till alla som är hjälpsamma och engagerade.
Vilket nöje dessutom att komma hem efter jobbet en sen kväll, ta en god öl och kika lite på forumet.

En tanke - jag vet inte om det är emot SHBF:s stadgar eller så - med hur vore det att sälja reklamplats på hemsidan? Vi är ju uppenbarligen sponsrade på SM av olika företag med ölprofil. Jag tycker t o m det vore intressant om en del ölimportörer/bryggerier annonserade om nyheter på hemsidan. Det skulle ju ge ett extra tillskott i kassan och kanske ge möjlighet att betala en redaktör en liten slant..
Som sagt, bara en tanke..

PS Kim, kan du byta ut di undertext, jag har läst den mer än 2 gånger nu...
Pelle
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Hej alla medlemmar!
Jag hoppas kunna komma med ett positivt svar i den här tråden efter söndagens styrelsemöte, där jag också kommer att ta upp Pelles fråga angående reklam.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Hallå!
Efter flera spruckna förhoppningar och en massa jobb ser det ut som om vi ser ljuset i tunneln vad gäller produktionen av tidningen Hembryggaren. Men som alltid vad det gäller innehållet, är det upp till oss medlemmar att komma med uppslag till artiklar, eller att själv författa något läsvärt till kommande nummer om det ska bli något att läsa. Så, var inte blyga utan ta steget till at skriva den där artikeln du har gått och funderat på i så många år, eller gör det där testet du alltid har varit intresserad av och låt oss andra medlemmar få ta del av resultatet i tidningen. Eller skriv om alla bryggeribesök du gjorde på semestern eller om den där bortglömda ölsorten du smakade på i Mongoliet eller något annat som intresserar dig. Du ska se att bland medlemmarna finns det många som kommer att läsa med din artikel med stort intresse.
Angående Pelles fråga om reklam ber jag att få återkomma när vi har kollat upp en del saker...
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Rapax »

Det är tråkigt om tidningen skulle gå under. Visst är det så att mer och mer bryggardiskussioner flyttar ut på internet men en papperstidning som dimper ner i brevlådan då och då är trevligt.

Jag är naturligtvis beredd att dra mitt strå till stacken. Jag har inte tid att sitta i någon redaktion, men jag kan tänka mig att skriva artiklar på frilans och hjälpa till att fylla tidningen med innehåll. Någon får gärna höra av sig till mig om det skulle vara aktuellt.
Skriv svar