Jag gjorde ju som sagt lite fel, lät crystalmalten koka med . min blev hygglig tycker jag nog. Ska göra samma recept en gång till fast inte koka med malten.
Först nu har jag lyckats brygga. Det blev en liten modifikation mer mer humle och lite mer kristallmalt än i originalreceptet. Ska bli spännande att testa resultatet. Jag tänkte dela upp den i tre delar:
1. Tappa upp direkt efter det jäst klart (bara ett par flaskor).
2. Sekundärjäs och torrhumla 10 liter.
3. Sekundärjäs som vanligt (resten).
Syftet är mest att ta reda på vad det blir för skillnad i smak på de olika tillvägagångssätten. Jag har inga stora förväntningar på detta kok, utan det är mest för att få bättre koll på ölbryggning generellt.
Nu i efterhand undrar jag varför man ska kyla vörten efter koket till 25 grader då man ändå ska späda ut den i jäshinken sen? Den blir ju kall i vilket fall och så länge den inte är för varm för att jästen ska stryka med ser jag inte vad det spelar för roll?
minke skrev:Nu i efterhand undrar jag varför man ska kyla vörten efter koket till 25 grader då man ändå ska späda ut den i jäshinken sen? Den blir ju kall i vilket fall och så länge den inte är för varm för att jästen ska stryka med ser jag inte vad det spelar för roll?
Du har helt rätt i att det är onödigt att kyla vörten mer än till lagom temperatur för att ditt kranvatten du tillsätter kyler den till cirka 20 grader. Saken är den att om du tillsätter 1/3 vatten som är cirka 15 grader så blir vörten drygt 20 grader. Däremot vill du kyla den ner under 30 grader så fort som möjligt. Om vörten är för varm riskerar jästen att få en chock och bete sig illa, vilket gör att du helst vill pitcha jästen i samma temperatur du sedan ska jäsa i.