Konserveringsgryta

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Konserveringsgryta

Inlägg av UlfB »

Tänkte prova att koka med denna gryta igen men för att bibehålla ett kok utan att det avstannar var tioende minut funderade jag på att skaffa en doppvärmare, se länk nedan. Skulle den vara tillräcklig för att hjälpa till att hålla ett rullande kok, elgrytan är på 1800 watt

http://www.pwss.nu/product.php?producti ... 325&page=1

//ulf
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Belgaren skrev:vört har väl ngt högre kokpunkt än vatten pga sockerhalten, eller?
Jo så är det. Så som vår erfarenhet av liknande temostatstyrda grytor är så slår de av innan
det kokar riktigt ordentligt och slår sedan på när det är för svalt. Därav operationerna med
att koppla förbi både termostat och överhettningsskydd på vår gryta. Då funkar den iaf fast
plasthöljet smälter.
My hope is hops
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

UlfB skrev:Tänkte prova att koka med denna gryta igen men för att bibehålla ett kok utan att det avstannar var tioende minut funderade jag på att skaffa en doppvärmare, se länk nedan. Skulle den vara tillräcklig för att hjälpa till att hålla ett rullande kok, elgrytan är på 1800 watt
En bra koll kan ju vara att doppvärmaren inte har ett eget överhettningsskydd som slår in långt innan kok.
Det står faktiskt att den är för akvarier och de är ofta inte så oerhört varma.

Sedan tror jag ändå inte det kommer att funka för att hålla grytan kokande. Problemet var väl att
grytans termostat eller överhettnignsskydd löser efter några minuters kokande och sedan inte slog
på förrän vid 97 grader? Om du då lyckas hålla tempen vid 99 grader med din doppvärmare lär väl
grytan fortfarande inte slå på. Min gissning är att för att det skall funka så måste doppvärmaren
på egen hand klara att koka vätskan.
My hope is hops
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Ja, det har du nog rätt i, inte särskilt genomtänkt av mig... :oops:
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Jag har en sådan lidlgryta som jag både mäskar och kokar i. För koket står grytan på max, och det i sig räcker i te pga överhettningsskydd, men jag har även 2 st grilltändare på 500w från CLas Ohlson som doppvärmare. Det funkar bra för 20 l. Skulle dock sitta fint met en till. Lite rörigt, men för 99 kr kan man inte klaga. Och man slipper bränt plast. Skulle vara ännu bättre med en doppvärmare på 2-3 kW men de är ju så dyra!
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Belgaren skrev:Jag har en sådan lidlgryta som jag både mäskar och kokar i. För koket står grytan på max, och det i sig räcker i te pga överhettningsskydd, men jag har även 2 st grilltändare på 500w från CLas Ohlson som doppvärmare. Det funkar bra för 20 l. Skulle dock sitta fint met en till. Lite rörigt, men för 99 kr kan man inte klaga. Och man slipper bränt plast. Skulle vara ännu bättre med en doppvärmare på 2-3 kW men de är ju så dyra!
Om du hade en doppvärmare på 2-3 kW så hade du väl inte behövt ha elen på ens? Frågan är om din gryta över huvud taget värmer något under koket, eftersom jag tror att 1 kW kan räcka för att hålla koket rullande när det handlar om grilltändare som finns över ganska stor yta i vörten... Själv rekommenderar jag att ta hjälp från mer elkunniga människor som enkelt kan koppla bort termostaten men behålla överhettningsskyddet.
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

precis, då behövde jag inte grytans värmeelement. Termostaten är inte heller problemet, den kokar när den är på max. Det är överhettningsskyddet som stänger av grytan i några minuter då och då för att förhindra att plasten smälter. Men även med grilltändare går den på igen efter några minuter. Den mäter alltså tempen under grytan och inte inuti. Jag ska brygga på lördag så jag kanske mäter när den är på och hur mkt volymreduktion jag får.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Att använda grilltändare som doppvärmare har jag läst att eb del provat men jag har varit för feg för att prova själv, är en sån verkligen anpassad för att vara i vätska i upp till 60-90 minuter?
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Funkar bra för mig
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

gedman skrev:Själv rekommenderar jag att ta hjälp från mer elkunniga människor som enkelt kan koppla bort termostaten men behålla överhettningsskyddet.
Och då kan jag meddela att på vår gryta så kopplade vi först förbi termostaten, märkte att det inte var nog för att kunna koka
och koppplade sedan förbi överhettningsskyddet också.
My hope is hops
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Nu har jag kollat avdunstningen i mitt bryggverk: en LIDLgryta med 2*475W grilltändare från Clas Ohlson. Jag började med 25 l vört (vilket verkligen är på gränsen om man har en 27 l panna!) och ett SG på 1,051. Efter 75 min kok, med båda grilltändare på och grytan på max hade jag 1,057. Det innebär en avdunstning på drygt 2 l/h eller drygt 8%/h. Vilket är helt inom rekommendationen.
Själva grytan var på i ca. 3 min, sedan var den överhettad och var av i ca 10 min. Sedan var den på igen i ca 3 min osv.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

UlfB skrev:Nä'r jag skulle göra rent grytan efter att ha använt den så började stora flagor av emaljen lossna från botten ur grytan och nåt inuti själva värme-enehten verkar ha lossnat och ligger nu o skramlar, så den grytan vill jag inte använda igen. 500 spänn bortkastade :-( Det blev en dyr batch med öl
gedman skrev:Jag har själv använt grytan tre gånger och den har överträffat mina förväntningar! Till skillnad från flera andra har jag inga problem med emaljen och med lite modifieringar (termostat och tappkran) så fungerar den perfekt för att koka i. Det verkar som om det är lite skiftande kvalité?

Men du kan kanske använda den som HLT om du går över till traditionell lakning? Tycker den fungerade utmärkt att flödeslaka från med en bättre tappkran. Fast du kanske borde öppna och se vad som lossnat dock...
Sparkar igång denna gamla tråd igen, då jag just "upptäckt" att denna gryta existerar. På papperet ser den ju helt enkelt perfekt ut, och på tyska hemmabryggarsajter verkar denna vara ett fullgott alternativ? Flera varianter säljs t o m av Hobbybrauerversand, även om de går att köpa betydligt biligare på tyska Amazonm fl.
Finns den kvar på Lidl eller nåt annat svenskt inköpsställe, så man slipper skicka efter från Tyskland? Jag tycker det verkar vara ett kanonalternativ till att bygga själv av kylväskor osv. Och som nämnts tidigare i tråden verkar det ju vara möjligt att mha en pump lite slangar och annat bygga sig ett enklare RIMS-system?

@Gedman: var det svårt att byta ut tappkranen mot en i rostfritt? Var köpte du denna kran?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det finns i Sverige
ex. här
http://www.hus-modern.se/konserveringsa ... c-144.aspx

En del av det som sälj ex. i Tyskland verkar dock vara i rostfritt och dessutom även i vissa fall med elektronisk termostat.
Björn Petersson
Sir Toby
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sir Toby »

Ok!

Jag kan, om några veckor, ge svar på om grytan funkar. Nybörjare på ölbryggning förvisso men jag har lagat mat själv i snart 20 år så jag vet vad ett rullande kok är.

Jag och bryggpolaren (nej inte pollaren, den har vi till båten) har beställt en efter att ha sett det lilla bryggverk som www.lundteknik.dk har.

Vi har (som vi tror) listat ut ett bra sätt att arbeta på. Jag har till och med gjort en fin PDF som jag försökte lägg upp på vår blogg men det var jag inte karl till så är ni intresserade av den kan ni skicka ett PM eller peta på mig (eller vad det heter).

MVH
----------------------------------------
http://hopfuldreams.blogspot.com/
Hopful to the bitter end.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Peta? Det är jag inte kapabel till. Hur gör man det?
Jag är intresserad av PDFen hursomhelst!
Skecka maj!
Skriv svar