SM 2010

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2010 i Göteborg

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: SM 2010

Inlägg av Pelle Hoffman »

Var GLTK på Töpelsgatan spikat?
I så fall har jag tips på boende - Lisebergsbyn Kärralund ligger typ 1 km från platsen. Har stugor som inte kostar så mycket. Vore kul om fler hembryggare bodde där.

Det blir mitt första SM i år, har bara bryggt i ca 1 år, så frågan är - ska man vara med i folkets val eller inte?? Det vore ju kul, ställa upp i årets grönöling osv. Men man vill ju också gå runt och se hela spektaklet, testa andras öl, rösta osv. Är det OK att låta en "assistent" stå och bjuda på ens folkets val-brygd en stund?

Ses på SM..
Pelle
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jan Segerström »

Roligast är nog Folkets val. Där får man höra direkt vad folket tycker om ens öl.
Har du nån bryggdräng som kan servera medans du kollar andra, så är det inte fel.
Vi är drygt 20 st från Värmland som ska bo vid Kärralund så vi kanske kan
utbyta lite ideér.
MVH SiggeiKil Wermländska Gambrinius Sällskapet
Jan Sigge Segerström
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pelle Hoffman »

Låter trevligt, då ses vi säkert.
Ja folkets val blir det nog, det låter ju skoj.

Mvh
Pelle
Pelle
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

På tal om Folkets Val, vilka klasser blir det?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jan Segerström »

Det brukar vara 3 klasser. Underjäst, överjäst och specialöl.
MVH SiggeiKil
Jan Sigge Segerström
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Jo, fast är det fastslaget? Arrangörerna har ju en frihet att sätta de klasser de tycker är lämpliga. Jmfr Stockholm 2007 t. ex. där klasserna sattes efter alkoholstyrka.
Man vill ju inte gärna delta med flera öl i samma klass.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

För var och en av klasserna underjäst och överjäst förra året fanns det väl en övre gräns för alkoholstyrka. Alla över den gränsen hamnade väl då i klassen specialöl.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Jo, visst var det så, men hur blir det i år?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jonas skrev:Jo, fast är det fastslaget? Arrangörerna har ju en frihet att sätta de klasser de tycker är lämpliga. Jmfr Stockholm 2007 t. ex. där klasserna sattes efter alkoholstyrka.
Man vill ju inte gärna delta med flera öl i samma klass.

Om indelningen blir "som vanligt" tävlar jag med 3 öl i samma klass i FV.
Gör inget, jag nöjer mig med Guld, Silver och Brons i den klassen :D

Min första gång i Folkets Val på SM, spännande blir det!
Hmm, men får jag ställa upp i Grönölingen, vad är kraven för att tävla där?

Kan tyvärr inte svara på din fråga dock Jonas, har dragit mig ur det mesta som har med planering kring SM att göra.
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Janne gnoff Berglund skrev:Hmm, men får jag ställa upp i Grönölingen, vad är kraven för att tävla där?
Förra året var grönölingpriset beskrivit såhär:

Alla som deltar för första gången eller varit med på maximalt ett SM förut och inte tagit medalj har chansen att bli utsedd till årets grönöling. Om du är ny och vill få chansen att bli årets nykomling anmäl dig då till denna tävling genom att skicka ett mejl till dk@shbf.se, eller på plats i SM-lokalen.

Källa: http://www.shbf.se/documents/sm2009/SM-sidorna_2009.pdf
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Som jag förstått det måste man ställa upp i folkets val för att komma ifråga som grönöling, dvs. det räcker inte med domartävlingen. Eller?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

fredrik.stahl skrev:Som jag förstått det måste man ställa upp i folkets val för att komma ifråga som grönöling, dvs. det räcker inte med domartävlingen. Eller?
Det stämmer att man måste vara med i FV för att tävla i Grönölingen.

Jag har aldrig tävlat i FV innan, man har varit med i domartävlingen, så blev lite fundersam.
Jonte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jonte »

När och var lämnar man in flaskor till domartävlingen om man bor i Göteborg? Och hur många flaskor?
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Det kommer info på hemsidan när vi kommer lite närmare SM, men här är något som Johan H skrev i fjol:

av Johan Håkansson » fredag 2009-02-20 12:51

Det kommer säkert upp information på webbplatsen snart, men i korta drag går det till så här:

Anmälan sker genom att bryggaren registrerar sina brygder i ett system på föreningens webbplats i mitten på mars. Systemet genererar en unik registreringskod för varje öl.
Fem svenska 33 cl returflaskor per brygd skall lämnas in. Inga andra typer av flaskor accepteras. Till varje öl inlämnas också ett ifyllt bryggprotokoll. Detta skapas vid webbregistreringen och kan skrivas ut på en skrivare. Inlämning kan göras i Bollnäs, Dalarna (Gustafs), Eskilstuna, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Lund, Lövstabruk, Nyköping, Oskarshamn, Svenljunga, Uppsala och Västerås senast 15 mars. Inlämning i Stockholm (Rosersberg) sker söndag 22:e mars och måndag 23:e mars. Den som inte kan lämna in öl på ovanstående orter kan packa och skicka in öl på egen hand. Postinlämnade brygder ska vara SHBF tillhanda senast torsdagen den 19:e mars. Adress lär dyka upp på webbplatsen.

Att anmäla ett öl till domartävlingen kostar 75 kronor per brygd för de tre första ölen och sedan 25 kronor för de nästföljande brygderna. För brygder som skickas in via post är priset 25 kronor per brygd oavsett antal för att kompensera för fraktkostnaden. Webbregistreringssystemet räknar ut hur mycket du ska betala. Du betalar till föreningens bankgiro innan 25 mars.Är fast skumkrona en flytande valuta?
Johan Håkansson
Vattenbehandlare

Det här gällde alltså förra året, men förutom datumen tror jag att det kommer att se ungefär likadant ut i år.
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av rick.lindqvist »

De senaste åren har ölen lämnats in på Drakens ÅB, så jag kan tro att så blir fallet även i år.
Jonte skrev:När och var lämnar man in flaskor till domartävlingen om man bor i Göteborg? Och hur många flaskor?
Skriv svar