Favoritöl just nu?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Pelle Hoffman
- Torrhumlare

Re: Favoritöl just nu?
Sweetwater!!
Det var den fränaste hemsidan jag sett. Ölen måste ju vara gudomlig, tänker man. Hur får man tag på den?
Annars är nog favvoölen just nu Doggie style classic pale ale. Eller Wisby hansapils på fat, den är fin. Men i morgon efter jobbet blir det nog en Corne du Diable. Då är det den som är favvon...
Det var den fränaste hemsidan jag sett. Ölen måste ju vara gudomlig, tänker man. Hur får man tag på den?
Annars är nog favvoölen just nu Doggie style classic pale ale. Eller Wisby hansapils på fat, den är fin. Men i morgon efter jobbet blir det nog en Corne du Diable. Då är det den som är favvon...
Pelle
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

En favorit senaste tiden har varit Einbecker winterbock. Strålande dubbelbock i den något mer humlade stilen som funkar bra till mat. Passade helt perfekt till en toast med äggröra, rökt älghjärta och smörstekt karljohansvamp på nyårsmenyn. Jag köpte de två sista på systemet i Östersund idag. 
Nyår gick i ölets tecken - 14 rätter (de flesta små smakbitar förstås) med tillhörande öl. Einbeckerkombinationen var nog den bästa men i svår konkurrens.
Ayingers dubbelbock var också riktigt bra men väldigt söt, mer en dessertöl eller att smutta på framför brasan. Tyvärr tog den slut på systemet innan jag hann köpa mer.
Fullers winter ale var en höjdare, passar perfekt till en riktigt vällagrad engelsk cheddar med chutney.
Svenskt så är det som impat mest på mig det senaste året Sigtuna Oktoberfest - finstämd balans i en ölstil som alltför sällan lever upp till sin potential på systemet. Jag skulle kanske kalla det wiener men det är väl att märka ord. Funkar också bra till många maträtter. Vällagad chocroute med goda korvar och surdegsbröd... mmm...
Nyår gick i ölets tecken - 14 rätter (de flesta små smakbitar förstås) med tillhörande öl. Einbeckerkombinationen var nog den bästa men i svår konkurrens.
Ayingers dubbelbock var också riktigt bra men väldigt söt, mer en dessertöl eller att smutta på framför brasan. Tyvärr tog den slut på systemet innan jag hann köpa mer.
Fullers winter ale var en höjdare, passar perfekt till en riktigt vällagrad engelsk cheddar med chutney.
Svenskt så är det som impat mest på mig det senaste året Sigtuna Oktoberfest - finstämd balans i en ölstil som alltför sällan lever upp till sin potential på systemet. Jag skulle kanske kalla det wiener men det är väl att märka ord. Funkar också bra till många maträtter. Vällagad chocroute med goda korvar och surdegsbröd... mmm...
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Provade just en vårnyhet från systembolaget, Dugges Spring Beer, mycket god öl. Jag blev possitivt överaskad av denna lager, hade inte sårskillt höga förväntningar, välhumlad lager. Är dock inte tillräkligt bra på att urskillja humlesmaker än, och jag såg ingen info om det på deras hemsida. Är det någon som har en aning om vad den innehåller för sorter, blev lite inspirerad 
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Dugges Spring Beer innehåller humlesorterna Cascade och Simcoe (smak), den senare får ibland lite väl mycket toner av vitlök och kattpiss. När den ger mandarintoner är den som bäst 
-
Jan Segerström
- Torrhumlare

Just nu är favoritölen Ruination IPA, från Stone Brewery.
HÖÖÖÖÖG beska och välhumlad.
Annars är Nils Oscars Indian Ale en bra Ale.
Har en IPA på gång till SM.
Har Chinook, Centennial och Amarillo i den.
Sigge i Kil, Wermländska Gambrinius Sällskapet.
HÖÖÖÖÖG beska och välhumlad.
Annars är Nils Oscars Indian Ale en bra Ale.
Har en IPA på gång till SM.
Har Chinook, Centennial och Amarillo i den.
Sigge i Kil, Wermländska Gambrinius Sällskapet.
Jan Sigge Segerström
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ruination IPA är helt sjuk. Drack den för någon vecka sen, det är en ordentlig knock out, som att stoppa ner näsan i cascade påsen. Helt klart en smakupplevelse! Men det är inte mycket som smakar något efteråt.
Tack för svaret om Dugges, kände ingen smak av kattpiss, så antingen är jag imun pga husdjuren, eller så har de lyckats
Tack för svaret om Dugges, kände ingen smak av kattpiss, så antingen är jag imun pga husdjuren, eller så har de lyckats
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Oceanbryggeriets Göteborgsporter.
Fast har inte druckit öl startkare än lättöl sedan nyårsafton, så jag kanske har ändrat mig?
Annars får jag väl säga Carlsberg Non-Alcoholic, riktigt bra för nyktra perioder.
Fast har inte druckit öl startkare än lättöl sedan nyårsafton, så jag kanske har ändrat mig?
Annars får jag väl säga Carlsberg Non-Alcoholic, riktigt bra för nyktra perioder.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Oppigårds Amarillo Spring. Bland det bästa jag druckit på ett bra tag,
Räknas det?Janne gnoff Berglund skrev:Annars får jag väl säga Carlsberg Non-Alcoholic, riktigt bra för nyktra perioder.
Drömmer mig fortfarande tillbaka till London. Fuller´s London Porter, Fuller´s ESB, St Peters Mild och Dark Star Hophead Amarillo. Samtliga på cask och sjukt goda 
Här hemma funkar Ocean Göteborgsporter eller Oppigårds Single Hop bra. Orval har blivit något av en favorit på sistonde också.
Här hemma funkar Ocean Göteborgsporter eller Oppigårds Single Hop bra. Orval har blivit något av en favorit på sistonde också.
Jag tänkte öppna och skriva mitt första inlägg och berätta vilket Öl som faller mig på läppen just nu.
Jag har fastnat riktigt ordentligt på Rochefort 8, en annan som ligger högt upp på listan just nu är FlyingDogs Gonzo.
Jag har fastnat riktigt ordentligt på Rochefort 8, en annan som ligger högt upp på listan just nu är FlyingDogs Gonzo.