Pilsner
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Pilsner
Kölsch funkar säkert skitbra. Jag brukade göra american Blonde ales och golden ales innan jag hade kyl eller möjligheter till tryckjäsning.
Re: Pilsner
Kölsch är inte fel faktiskt. På senare tid har jag bryggt ett par med Lallemands speciella Kölsch-jäst.peterg skrev:Jag skulle pröva att brygga en Kölsch med US-05 om man inte har resurser för att brygga en lager. Det blir inte en pilsner men inte långt ifrån (tycker jag). Men 18 grader är max för fermenteringen.
https://shop.humle.se/jast/alejast/torr ... emand-11-g
Re: Pilsner
Lät intressant! Behöver inte va en renodlad lager men gärna något åt det hållet. Det här med swampcooler, vad är det mer exakt? En tunna runt tunnan liksom? Köpa? Hur?SGP skrev:Kölsch är inte fel faktiskt. På senare tid har jag bryggt ett par med Lallemands speciella Kölsch-jäst.peterg skrev:Jag skulle pröva att brygga en Kölsch med US-05 om man inte har resurser för att brygga en lager. Det blir inte en pilsner men inte långt ifrån (tycker jag). Men 18 grader är max för fermenteringen.
https://shop.humle.se/jast/alejast/torr ... emand-11-g
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Re: Pilsner
Ta valfri balja som är större än ditt jäskärl, trä en blöt tröja över kärlet och sänk ner i baljan - som du fyller med vatten. Avdunstning sänker temperaturen med ~2 grader i normalfallet. Behöver man sänka temperaturen ytterligare kan man ha is i baljan eller använda en fläkt för att öka avdunstningen. Var försiktig om du väljer is, bäst att ha en termometer i baljan då och se till att det inte blir för kallt. Kan räcka att använda isen för att ge jäsningen en kall start.
Re: Pilsner
Ok! Får köpa en balja isf. När det gäller Kveiken så har den ju ett spann från 25° vilket är lite högt för utrymmet jag jäser i, om jag ska gå in på en Kölsch (drack en Früh idag för att testa och gillade den) kan denna jästen passa? https://shop.humle.se/jast/alejast/flyt ... abs-wlp029Djonk skrev:Ta valfri balja som är större än ditt jäskärl, trä en blöt tröja över kärlet och sänk ner i baljan - som du fyller med vatten. Avdunstning sänker temperaturen med ~2 grader i normalfallet. Behöver man sänka temperaturen ytterligare kan man ha is i baljan eller använda en fläkt för att öka avdunstningen. Var försiktig om du väljer is, bäst att ha en termometer i baljan då och se till att det inte blir för kallt. Kan räcka att använda isen för att ge jäsningen en kall start.
En helt annan fråga som jag gärna lägger i denna tråd istället för att starta en ny. Köpte ingredienser för en Stigbergets West Coast IPA (recept på koksbryggeriet.se) som blev klar i tisdags. Testade den idag och hade även köpt en Stigbergets för att känna skillnaden. Vet att man inte kan nå exakt likhet men måste nog säga att den blev väldigt lik. Dock tycker jag mig finna en återkommande smak på de få bryggningar jag gjort hittills och det är en slags "citronig" surhet i eftersmak. Den är liksom lite syrligare än jag vill. Inte alls äckligt eller odrickbart men upplever, som i detta exempel, Stigbergets som något mer rund. Vad kan det bero på? Gör jag något fel? Lämnade även en öl till en "felsmakare" genom en bekants bekant vid ett tillfälle och han menade att det inte fanns några felsmaker utan de var godkända som IPA.
Re: Pilsner
Ett förtydligande angående baljan: den behöver inte vara särskilt hög, räcker bra om bara bottnen av jäskärlet står i lite vatten.
Kveik klarar lägre temperaturer än 25, faktum är att t.ex. Voss sägs bli extra "lagerlik" runt 15. Det man gör normalt i annat fall när man vill jäsa snabbt och varmt är att bara kyla vörten till ~35-40C och kanske trä en filt eller liggunderlag runt kärlet.
Kölsch passar säkert utmärkt.
Det kan vara vattnet/pH som orsakar smaken du pratar om..
Kveik klarar lägre temperaturer än 25, faktum är att t.ex. Voss sägs bli extra "lagerlik" runt 15. Det man gör normalt i annat fall när man vill jäsa snabbt och varmt är att bara kyla vörten till ~35-40C och kanske trä en filt eller liggunderlag runt kärlet.
Kölsch passar säkert utmärkt.
Det kan vara vattnet/pH som orsakar smaken du pratar om..
Re: Pilsner
Ok, tack för tipsen. Frågan som följer nu är: någon som har ett bra recept på Kölsch? Humle? Malt?Djonk skrev:Ett förtydligande angående baljan: den behöver inte vara särskilt hög, räcker bra om bara bottnen av jäskärlet står i lite vatten.
Kveik klarar lägre temperaturer än 25, faktum är att t.ex. Voss sägs bli extra "lagerlik" runt 15. Det man gör normalt i annat fall när man vill jäsa snabbt och varmt är att bara kyla vörten till ~35-40C och kanske trä en filt eller liggunderlag runt kärlet.
Kölsch passar säkert utmärkt.
Det kan vara vattnet/pH som orsakar smaken du pratar om..
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

- Inlägg: 136
- Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
- Ort: Eskilstuna
Re: Pilsner
Har gjort några batcher på wyeast 2565 kölsch-jäst i 65gr mäsktemp. 90% pilsnermalt, 7% carapils o 3% havregryn. Körde en ren saaz-humling, men de klassiska lagerhumlen du gillar funkar nog alla om du vill ha en lagerlik kölsch. Jag låg på ca 25 ibu med runt 20 på bitter/60 min o sen ett varv med 5 ibu vid 15 min o så en aromdos vid 0 min. Gå så lågt jästen tål o du kan få ner det hemma om du vill ha den så lagerlik det går. Jag tyckte att detta recept gav en väldigt frisk o lagerlik kölsch
Re: Pilsner
Låter bra! Hittade ett recept med Hallertauer-mittfrü humle. Tänkte kanske den och Saaz? En liten giva på 60 min då och en på 15 och 0. Mäskade du ut på nån spec temp? Kokning 90 eller 60 min?Skogstorpsbryggarn skrev:Har gjort några batcher på wyeast 2565 kölsch-jäst i 65gr mäsktemp. 90% pilsnermalt, 7% carapils o 3% havregryn. Körde en ren saaz-humling, men de klassiska lagerhumlen du gillar funkar nog alla om du vill ha en lagerlik kölsch. Jag låg på ca 25 ibu med runt 20 på bitter/60 min o sen ett varv med 5 ibu vid 15 min o så en aromdos vid 0 min. Gå så lågt jästen tål o du kan få ner det hemma om du vill ha den så lagerlik det går. Jag tyckte att detta recept gav en väldigt frisk o lagerlik kölsch
Tänkte även vattenbehanda lite lätt med kalciumklorid. Något du provat?
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Re: Pilsner
Jag brukar göra en kölsch med torrjäst US05. Pilsnermalt 71%, Munich1 malt 25% och vetemalt 4%. Mäskar 64° 60 min och kör sedan 76° i 10 min.
Magnum 60min (17 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 15 min (5 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 5 min (2 ibu). Pitchar vid ca 16° och fermenterar 8-9 dagar i 17-18°. Sedan kallkrasch 3 dagar. Lite kalciumklorid, kalciumsulfat och Lactol gör att mitt stockholmsvatten hamnar på ett Ph 5,4.
Enkelt att göra och smakar kanon (tycker jag)
Magnum 60min (17 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 15 min (5 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 5 min (2 ibu). Pitchar vid ca 16° och fermenterar 8-9 dagar i 17-18°. Sedan kallkrasch 3 dagar. Lite kalciumklorid, kalciumsulfat och Lactol gör att mitt stockholmsvatten hamnar på ett Ph 5,4.
Enkelt att göra och smakar kanon (tycker jag)
Re: Pilsner
Lät gött, tror du det det funkar med större delen pilsnermalt och ca 10% vetemalt. Ska man ha med någon karamellmalt i? Har dessa maltsorter hemma + carahell. Funderar på Safeale k-97 [emoji848].peterg skrev:Jag brukar göra en kölsch med torrjäst US05. Pilsnermalt 71%, Munich1 malt 25% och vetemalt 4%. Mäskar 64° 60 min och kör sedan 76° i 10 min.
Magnum 60min (17 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 15 min (5 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 5 min (2 ibu). Pitchar vid ca 16° och fermenterar 8-9 dagar i 17-18°. Sedan kallkrasch 3 dagar. Lite kalciumklorid, kalciumsulfat och Lactol gör att mitt stockholmsvatten hamnar på ett Ph 5,4.
Enkelt att göra och smakar kanon (tycker jag)
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Re: Pilsner
Jag har alltid kört mitt recept och varit nöjd med det så jag har inget bra svar egentligen. Om du ökar pilsnermalten borde funka men att ta karamellmalt kanske inte är så lyckat? Vetemalten ska nog hålla sig runt 5%. Jag har jämfört med systembolagets Früh Kölsch och tycker att jag kommit ganska nära men jag är ingen expert även om jag gjort över 100 bryggningar, både ale o lager, sedan 2016. Känner mig fortfarande som en nybörjare som har mycket att lära!
Cheers!
Cheers!
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

- Inlägg: 136
- Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
- Ort: Eskilstuna
Re: Pilsner
Jag mäskade i 65gr, kok 60min. Carapils är ju karamellmalt. Carahell är väl liknande, dvs ger mer fyllighet än direkt sötma.
Vetemalt 10% är helt i linje med många kölschrecept, så lär funka bra.
Vetemalt 10% är helt i linje med många kölschrecept, så lär funka bra.
Re: Pilsner
Ok, tänkte mer om carahell bara ger lite färg typ. Men testar det jag skrev, tack för tipsen. Ja, läste att man inte ska ha mer än 15% vetemalt. Blir nog en liten släng Perle och lite mer av Hallertauer humle. Früh kölschen på bolaget gillade jag. Något åt det hållet får jag väl ha som måttstock. Blir en batch på 10 L först.Skogstorpsbryggarn skrev:Jag mäskade i 65gr, kok 60min. Carapils är ju karamellmalt. Carahell är väl liknande, dvs ger mer fyllighet än direkt sötma.
Vetemalt 10% är helt i linje med många kölschrecept, så lär funka bra.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

- Inlägg: 136
- Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
- Ort: Eskilstuna
Re: Pilsner
Kör på! Återkom med resultat, alltid intressant.