Jag har själv aldrig provat att brygga någon choklad stout men Dom flesta klon recepten som jag har tittat på så använder många kakao pulver i koket och nibs I sekundären eller så är det med någon form av fett fri Chocolat syrups som används vilket jag bara har hittat i USA i stora förpackningar.
Jag förmodar att man inte kan ha för mycket nibs eller pulver på grund av den höga fetthalten, men med laktos borde fungera som en smakförstärkare, även hög alkohol.
Planen är att försöka brygga någon i höst så att man något gott att värma sig med i vinter.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Kakao nibs
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Silverhanden
- Torrhumlare

- Inlägg: 121
- Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58
Re: Kakao nibs
HakanO jag återkopplar efter första provsmaket om hur det gick med min xD Kommer ju få vänta in i Septemer iaf innan det kan bli en första avsmakning!
Kan dela receptet och vad som var bra/sämre
Kan dela receptet och vad som var bra/sämre
-
Lövenhagen
- Torrhumlare

- Inlägg: 66
- Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34
Re: Kakao nibs
Kolla efter syrup på gymgrossisten. De har olika smaksättare som är fettfria. Sen om de innehåller annat som inte är missgynsamt låter jag vara osagt
-
Silverhanden
- Torrhumlare

- Inlägg: 121
- Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58
Re: Kakao nibs
Kanske kan vara något, jag har nu utfört ett väldigt enkelt test:
Nib raw, ganska låg chokladsmak och inte jätteimpad.
12 minuter 150c i ugn: Noterbart tydligare chokladsmak.
Så jag hiva i 150g roasted nibs och 50 raw. Får se vad det blir av det!
Nib raw, ganska låg chokladsmak och inte jätteimpad.
12 minuter 150c i ugn: Noterbart tydligare chokladsmak.
Så jag hiva i 150g roasted nibs och 50 raw. Får se vad det blir av det!
Re: Kakao nibs
Blev det märkbart astringent i något fall?
-
Silverhanden
- Torrhumlare

- Inlägg: 121
- Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58
Re: Kakao nibs
Hövding: Med astringent så utgår jag från att du menar bittert/beskt/ej behagligt för gommen?
Om så är fallet: På de nibs jag rostade och testade så fick jag ingen sådan noterbar effekt i smak/munnen.
Menar du däremot: Den rostade tonen som tillkommer är ju däremot lite "torrare" (eventuellt lite crisp) känsla än de icke rostade. Däremot så upplevde jag inte effekten som fel eller obehaglig.
Om så är fallet: På de nibs jag rostade och testade så fick jag ingen sådan noterbar effekt i smak/munnen.
Menar du däremot: Den rostade tonen som tillkommer är ju däremot lite "torrare" (eventuellt lite crisp) känsla än de icke rostade. Däremot så upplevde jag inte effekten som fel eller obehaglig.
Re: Kakao nibs
Det jag menar är en kärv och obehaglig beska.
Men då verkar det som att du inte fick ut det. Kul!
Men då verkar det som att du inte fick ut det. Kul!