Problemet är att SHBFs recept-databas tydligen innehåller en hel del oklarheter, det lämnar en hel del att gissas om. Vill man vara helt säkert så är det säkraste att kontakta receptförfattaren.Drake skrev:Många konstiga råd nu tycker jag.
Det är nog inte torrhumling i 15 dygn som avses, det borde nog bli rätt gräsigt. Med största säkerhet menas det att man ska börja torrhumlingen efter 15 dagars jäsning som Djonk var inne på.
Och vad menar du med "troligen" vad gäller 0-givan??
Och torrhumling görs inte lämpligen under sekundärjäsningen utan när primären är nästan färdigjäst, på så sätt minimerar man risken för oxidation eftersom jästen kommer att knapra lite syre.
Primär- och sekundärjäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Primär- och sekundärjäsning
När dra igång Diacetylrast och vilken temp
Lånar tråden lite
Har en sommarlager som står och puttrar i 13 grader
Jästen är S-189, den började på SG 1 060, nu efter tio dagar så har jag 1 020.
BS säger diacetyl rast efter 14 dagar i tre dagar med 17grader i kammaren.
Stämmer det, eller bör jag dra igång den snart, kanske redan imorgon?
Känns som det är bra aktivitet i jäsröret fortfarande, och ölet är fortfarande väldigt "jästgrumligt".
Känns som det är bra aktivitet i jäsröret fortfarande, och ölet är fortfarande väldigt "jästgrumligt".
Re: När dra igång Diacetylrast och vilken temp
Det är hög tid att höja nu om du alls ska göra det. Många lagerrecept har diacetylrast efter 14 dagar av väldigt oklara anledningar. Mer rimligt är att ha det efter 7 dagar.Snow skrev:Lånar tråden lite
Re: Primär- och sekundärjäsning
Apropå "sekundärjäsning" så vore det skönt om vi kunde reservera det för t.ex. tillsättning av nytt jäsbart extrakt eller ny jäst. Eller allra helst avskaffa det helt.
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... rring.html
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... rring.html
Re: När dra igång Diacetylrast och vilken temp
Tack! Drog upp den till 16,5 nu får vi se, fortfarande bubbel i jäsröretekstedt skrev: Det är hög tid att höja nu om du alls ska göra det. Många lagerrecept har diacetylrast efter 14 dagar av väldigt oklara anledningar. Mer rimligt är att ha det efter 7 dagar.