Vilka ämnen bildas vid bryggning...anyone?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Vilka ämnen bildas vid bryggning...anyone?

Inlägg av LTW »

Det här får man alltså fylla upp sin öl med inom EU

E150a Sockerkulör (brun)
E150b Sockerkulör, kaustiksulfitprocessen
E150c Sockerkulör, ammoniakprocessen
E150d Sockerkulör, ammoniaksulfitprocessen
E200 Sorbinsyra
E202 Kaliumsorbat
E203 Kalciumsorbat
E210 Bensoesyra
E211 Natriumbensoat
E212 Kaliumbensoat
E213 Kalciumbensoat
E220 Svaveldioxid
E221 Natriumsulfit
E222 Natriumvätesulfit
E223 Natriumdisulfit
E224 Kaliumdisulfit
E226 Kalciumsulfit
E227 Kalciumvätesulfit
E228 Kaliumvätesulfit
E270 Mjölksyra
E300 Askorbinsyra
E301 Natriumaskorbat
E330 Citronsyra
E405 1,2-Propylenglykolalginat
E950 Acesulfam-K
E951 Aspartam
E954 Sackariner
E955 Sukralos
E959 Neohesperidin DC
E961 Neotam
E962 Salt av aspartam och acesulfam
E1105 Lysozym
E1200 Polydextros
E960 Steviolglykosider

Huva...:)

Mvh
LTW
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

LTW skrev:
Såååååå....

Vad säger ni om det ?
Helt ointressant för min egen del. Så länge det smakar bra så. Med det jag känner till från små och halvstora kommersiella bryggerier så använder de samma ingredienser som hemmabryggare.

Foodbabe är för övrigt ett riktigt stolpskott.
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av LTW »

Jaha,,, så du bryr dig inte om vad du får i dig av det du dricker bara det smakar gott...?
Eller...

Lite magstarkt att kalla nån för ett stolpskott... känner du till personen ifråga?

Mvh
LTW
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

LTW skrev:Jaha,,, så du bryr dig inte om vad du får i dig av det du dricker bara det smakar gott...?
Eller...

Lite magstarkt att kalla nån för ett stolpskott... känner du till personen ifråga?

Mvh
LTW
Jo jag bryr mig om vad jag får i mig. Jag försöker därför vara aningen återhållsam med öl eftersom det faktiskt innehåller skadliga doser av ett gift. Giftighet är alltid kopplad till dos nämligen. Det giftet jag talar glömde du visst räkna upp, men det heter etylalkohol eller etanol, eller i dagligt tal alkohol kort och gott.

Att Foodbabe är ett stolpskott behöver man inte känna henne personligen för att anse, det räcker att ta dela av hennes skriverier. Det är ingen särskilt kontroversiell ståndpunkt för övrigt.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

För att inte bara racka ner på usla källor inom området nutrition kan jag ju länka till några bra också.

Bloggen träningslära innehåller vetenskpsbaserad kunskap om träning och nutrition: http://traningslara.se/

Bloggaren (Jacob Guidol) är en av medlemmarna i den utmärkta podden tyngre rubriker: http://www.tyngre.se/podcasts/tyngre-rubriker

Matmolekyler ska vara vederhäftig också: https://taffel.se/matmolekyler
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av LTW »

Ja, men nu börjar det spåra ur lite :)

Jag vet att alkohol kan vara skadligt i stora doser...

Meeeeen nu var jag ute efter dom olika ämnen som kan tänkas bildas vid bryggning...

Mvh
LTW
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Är det inte så att alla ämnen som används i matlagning/livsmedelsproduktion måste ha ett E nr. Har för mig att det bryggdes ett öl med guld i för nått år sedan. Då fick guldet ett E nr.
Ganska många av oss försöker förbättra vår bryggning med hjälp av vattenbehandling. Då går det åt en del E nr!
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

pettersson80 skrev:Är det inte så att alla ämnen som används i matlagning/livsmedelsproduktion måste ha ett E nr. Har för mig att det bryggdes ett öl med guld i för nått år sedan. Då fick guldet ett E nr.
Ganska många av oss försöker förbättra vår bryggning med hjälp av vattenbehandling. Då går det åt en del E nr!
Jag använder ofta E270, E509, E516 och E948. Den sistnämnda tillsatsen gäller det dock att tillsätta vid rätt tillfälle, annars blir det inte bra.
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

ekstedt skrev:Jag använder ofta E270, E509, E516 och E948. Den sistnämnda tillsatsen gäller det dock att tillsätta vid rätt tillfälle, annars blir det inte bra.
[emoji23][emoji23][emoji23]
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Vet inte riktigt vad du är ute efter, tråden heter "Vilka ämnen bildas vid bryggning...anyone?" Sen rabblar du upp vad som får tillsättas. Tror att du missade minst en som både får tillsättas och bildas när man brygger öl.
E290 om vi ska hålla oss till E-nummer.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Nu ska jag ta en promenad i det vackra höstvädret och boffa lite E290, E938, E948 och framför allt E941. Apropå den sistnämnda och Food Babe, så kan man få lite underhållande söndagsläsning genom att googla "Food Babe nitrogen".
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

ekstedt skrev:Nu ska jag ta en promenad i det vackra höstvädret och boffa lite E290, E938, E948 och framför allt E941. Apropå den sistnämnda och Food Babe, så kan man få lite underhållande söndagsläsning genom att googla "Food Babe nitrogen".
Wow, vilket geni... [emoji16]
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

+1 på det. Food Babe verkar inte ha alla vitaminer i dieten.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av LTW »

Jaha... det var ju många "seriösa svar på slutet" trodde det här var ett bra forum...

Mvh
LTW
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Jag vet inte om det blivit direkt oseriösa svar. Du hänvisade till "Food Babe" och efter att ha läst ett par av hennes uttalanden på internet så står jag för att hon nog inte har "alla vitaminer i sin diet", dvs. det är flertalet saker som är felaktiga och hennes påståenden ska kanske tas med stora nypor salt. Speciellt hennes rant om just kväve.

Att bryggerier har tillsatta smakämnen har varit känt i flera år och jag har sett flertalet flaskor där det står "natural aromas" i innehållsförteckningen. Newcastle Brown Ale innehöll sockerkulörer E150x länge. Att det står "innehåller kornmalt" är för att just kornmalt innehåller gluten och är då en allergen som finns märkningskrav på.

Övriga råvaror förutom spannmål som innehåller gluten är: Kräftdjur och blötdjur, Ägg, Fisk, Jordnötter, Lupin, Sojabönor, Mjölk och laktos, Nötter, Selleri, Senap, Sesam, Svaveldioxid och sulfit, Ärta

I din lista om EU-godkänta tillsatser finner vi t.ex. mjölksyra som används vid vattenbehandling. Men inga av dessa ämnen skapas ju vid bryggning.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Skriv svar