Helt ointressant för min egen del. Så länge det smakar bra så. Med det jag känner till från små och halvstora kommersiella bryggerier så använder de samma ingredienser som hemmabryggare.
LTW skrev:Jaha,,, så du bryr dig inte om vad du får i dig av det du dricker bara det smakar gott...?
Eller...
Lite magstarkt att kalla nån för ett stolpskott... känner du till personen ifråga?
Mvh
LTW
Jo jag bryr mig om vad jag får i mig. Jag försöker därför vara aningen återhållsam med öl eftersom det faktiskt innehåller skadliga doser av ett gift. Giftighet är alltid kopplad till dos nämligen. Det giftet jag talar glömde du visst räkna upp, men det heter etylalkohol eller etanol, eller i dagligt tal alkohol kort och gott.
Att Foodbabe är ett stolpskott behöver man inte känna henne personligen för att anse, det räcker att ta dela av hennes skriverier. Det är ingen särskilt kontroversiell ståndpunkt för övrigt.
Är det inte så att alla ämnen som används i matlagning/livsmedelsproduktion måste ha ett E nr. Har för mig att det bryggdes ett öl med guld i för nått år sedan. Då fick guldet ett E nr.
Ganska många av oss försöker förbättra vår bryggning med hjälp av vattenbehandling. Då går det åt en del E nr!
pettersson80 skrev:Är det inte så att alla ämnen som används i matlagning/livsmedelsproduktion måste ha ett E nr. Har för mig att det bryggdes ett öl med guld i för nått år sedan. Då fick guldet ett E nr.
Ganska många av oss försöker förbättra vår bryggning med hjälp av vattenbehandling. Då går det åt en del E nr!
Jag använder ofta E270, E509, E516 och E948. Den sistnämnda tillsatsen gäller det dock att tillsätta vid rätt tillfälle, annars blir det inte bra.
ekstedt skrev:Jag använder ofta E270, E509, E516 och E948. Den sistnämnda tillsatsen gäller det dock att tillsätta vid rätt tillfälle, annars blir det inte bra.
Vet inte riktigt vad du är ute efter, tråden heter "Vilka ämnen bildas vid bryggning...anyone?" Sen rabblar du upp vad som får tillsättas. Tror att du missade minst en som både får tillsättas och bildas när man brygger öl.
E290 om vi ska hålla oss till E-nummer.
Nu ska jag ta en promenad i det vackra höstvädret och boffa lite E290, E938, E948 och framför allt E941. Apropå den sistnämnda och Food Babe, så kan man få lite underhållande söndagsläsning genom att googla "Food Babe nitrogen".
ekstedt skrev:Nu ska jag ta en promenad i det vackra höstvädret och boffa lite E290, E938, E948 och framför allt E941. Apropå den sistnämnda och Food Babe, så kan man få lite underhållande söndagsläsning genom att googla "Food Babe nitrogen".
Jag vet inte om det blivit direkt oseriösa svar. Du hänvisade till "Food Babe" och efter att ha läst ett par av hennes uttalanden på internet så står jag för att hon nog inte har "alla vitaminer i sin diet", dvs. det är flertalet saker som är felaktiga och hennes påståenden ska kanske tas med stora nypor salt. Speciellt hennes rant om just kväve.
Att bryggerier har tillsatta smakämnen har varit känt i flera år och jag har sett flertalet flaskor där det står "natural aromas" i innehållsförteckningen. Newcastle Brown Ale innehöll sockerkulörer E150x länge. Att det står "innehåller kornmalt" är för att just kornmalt innehåller gluten och är då en allergen som finns märkningskrav på.
Övriga råvaror förutom spannmål som innehåller gluten är: Kräftdjur och blötdjur, Ägg, Fisk, Jordnötter, Lupin, Sojabönor, Mjölk och laktos, Nötter, Selleri, Senap, Sesam, Svaveldioxid och sulfit, Ärta
I din lista om EU-godkänta tillsatser finner vi t.ex. mjölksyra som används vid vattenbehandling. Men inga av dessa ämnen skapas ju vid bryggning.