Morgan skrev:Apropå kopparförgiftning...
Nu är det kanske inte primärt bara koppar som tenderar att lösa upp sig bättre i varmvatten utan även andra metaller. Vissa beredare innehåller offeranoder som löses upp i varmvattnet för att skydda manteln.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp

mex165 skrev:När varmvattnet passerar genom kopparröret tar den med sig koppar...
En del menar att det bara är stillastående vatten som tar löser koppar, så bara genom att låta vattnet rinna en stund så är alla problem lösta...!
Finns säkert en annan anledning till att inte ALLA är medlemmar i MENSA!!! än att man inte orkar utföra provet...!!!

niklas_n skrev:Nu är det kanske inte primärt bara koppar som tenderar att lösa upp sig bättre i varmvatten utan även andra metaller. Vissa beredare innehåller offeranoder som löses upp i varmvattnet för att skydda manteln.
mex165 skrev:Oj, du var påläst (Aktuell & Rapport, kanske)!!!
Kanske läsa lite om PH-värde och jäst också...
pettersson80 skrev:Skulle tro att den är belagd med ett annat ytskikt på insidan. Jag har flertalet kopparpannor på vedspisen i sommarstugan men de har alla ett ytskikt av tenn (med reservation för att det kan vara någon annan legering). Tycker mig se liknande på bilden!
Drake skrev:http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/koppar/
Eftersom jag har koifiskar som är EXTREMT känsliga för koppar så har jag mätt mitt vatten med en Hanna Photometer och det är definitivt skillnad på vatten som stått ett tag i rören. Däremot så var det ingen skillnad på varm och kallvattnet, men jag hade nog ändå avstått från att ta vatten från beredaren. Dels för att offeranoden släpper ut zink? i vattnet och dels för att det känns rätt äckligt, speciellt efter att ha sett en beredare i genomskärning.
Och jo, jag har gjort MENSA-testet, har du?
HaXXXeroviche skrev:Ja ett medlemskap i mensa verkar inte ställa krav på hyfs eller social kompetens.
Morgan skrev:Absolut! Jag har bara svårt att tro att mängden tungmetaller och annat skulle vara i tillräckligt stor mängd för att förtjäna att kallas giftigt. Även om inte varmvatten generellt klassas som livsmedel har jag mycket svårt att tro att det skulle tillåtas giftigt vatten i ena läget på blandaren och livsmedelsklassat i andra läget.

HaXXXeroviche skrev:Ingenting var riktat åt ditt håll morgan. Tvärt om.

Drake skrev:Inte härifrån heller, men jag surnade på mex attityd och ber om ursäkt om någon annan tog illa upp, men jag tror att de flesta förstod åt vilket håll piken var menad. Och nej, jag är inte heller med i den löjliga föreningen för folk som kan lösa avancerade rebusar, jag är helt enkelt för smart för det.
För att gå till botten med grundfrågan så kan vi väl mäta upp vattnet från en beredare? Jag har ju en vän som har en photometer och jag kan kolla med honom om vi kan göra ett test. Det finns reagensvätskor för det mesta och han har samlat på sig de flesta. Men säg till vad ni vill ha uppmätt så kan jag kolla. Talar vi bakterier så behövs annan utrustning men det är väl knappast troligt att det ska behövas. Jag är rätt övertygad om att vatten från en varmvattenberedare kan producera bra och god öl, men jag tycker fortfarande att det är lite äckligt. Sån är jag.
Bee skrev:VVBn på Monk's borde vara rengjord och den har korta rör till utkastet. Den håller +80°C om jag minns rätt.
Dessutom om man sin HLT tillräckligt varm kan man med en bra PVV värma sitt kallvatten till mäsktemp med varmvattnet från den.
Charles borde kunna reda ut sakerna åt oss.