Vattenbehandling för nybörjare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Vattenbehandling för nybörjare

Inlägg av ekstedt »

Illuminatus skrev:
Ställde en fråga om vattenmängden i Beersmith. Utgår man efter den totala mängden vatten i receptet eller är det mäskvattnet man skall ange? Åt andra sidan borde det bli tokigt om man anger mäskvattnet eftersom det obehandlade lakvattnet kommer "späda" tillbaka till den ursprungliga profilen.

Vad ska man ange? :D
Det beror på. Det finns några olika syften och effekter med vattenbehandling, något jag försöker reda ut här:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html

Vad mäsk-pH anbelangar så är det förstås mäskvattnets volym som avgör. När det gäller övriga effekter så är det satsvolymen alternativt totala vattenmängden som gäller. Eller nåt. Är man inte ute efter att justera mäsk-pH kan man tillsätta salterna i koket och då är endast satsvolymen relevant. Tillsätter man i mäsken fastnar en del salter i malten och då kan totala vattenmängden vara mer relevant.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Då hänger ja med, tack :D

Fick mitt paket idag på posten och glömde självklart köpa ph-stickor. Finns det att köpa i lokalhandeln eller hur ska jag göra?

Jag har en sån där burk pH 5.2. Kan jag strunta i att mäta ph och använda detta istället eller vad tycker ni?
Denna är det jag har: http://shop.humle.se/tillsatser/vattenj ... 450-g-1-lb
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Illuminatus skrev:Då hänger ja med, tack :D

Fick mitt paket idag på posten och glömde självklart köpa ph-stickor. Finns det att köpa i lokalhandeln eller hur ska jag göra?

Jag har en sån där burk pH 5.2. Kan jag strunta i att mäta ph och använda detta istället eller vad tycker ni?
Denna är det jag har: http://shop.humle.se/tillsatser/vattenj ... 450-g-1-lb
Använd "PH 5.2" i mäskvatten och lakvatten.

Om du senare tycker att ölet blev bra, men du funderar på om det kan bli bättre, så gör du exakt samma bryggning ytterligare en gång, FÖRUTOM att använda "PH 5.2". Du provar då istället att tillsätta salter, för att se hur/om resultatet skiljer sig från det föregående ölet.

Anteckna noga allting du gör!
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Rotsac skrev:
Använd "PH 5.2" i mäskvatten och lakvatten.

Om du senare tycker att ölet blev bra, men du funderar på om det kan bli bättre, så gör du exakt samma bryggning ytterligare en gång, FÖRUTOM att använda "PH 5.2". Du provar då istället att tillsätta salter, för att se hur/om resultatet skiljer sig från det föregående ölet.

Anteckna noga allting du gör!
Ok.

Skall jag dela upp doseringen av PH 5.2 då med tanke på att den tillsätts i både mäsk & lakvatten?

Jag köpte mjölksyra. Kan jag inte sänka pH med detta? :D
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Vattenbehandling för nybörjare

Inlägg av ecmik »

Skulle du fråga mig så skulle jag säga strunta i pH-pulvret och kör med mjölksyra istället.

Alltså, Brew Strong har gjort fyra riktigt bra avsnitt om vattenbehandling, där dom två första framförallt är bra när man vill komma igång och lära sig grunderna (har för mig att dom tar upp det där med pH:5.2 också). Lyssna på dom och återkom med funderingar! :)

1: Varför man vattenbehandlar. http://www.thebrewingnetwork.com/post453/

2: Hur man vattenbehandlar. http://www.thebrewingnetwork.com/post454/

3: Vattenbehandla efter ölstil. http://www.thebrewingnetwork.com/post455/

4: Vattenbehandling Q and A. http://www.thebrewingnetwork.com/post456/
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Då provar jag mjölksyra istället, kan vara kul & prova nu när jag fått hem det.

Gött med tips, tack! :D Har snart skummat genom alla avsnitten.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Alltså, jag får inte ihop det alls. Jag har EZ Water Calculator och ska beräkna pH-värdet men börjar bli osäker på vilken information som skall vara vart.

Så här ser det ut just nu och det jag inte får ihop är följande.

1. Skall jag ange det obehandlade ursprungsvattnet i Step 1: Enter Starting Water Profile?
2. Vid Step 4a: Adjust mash pH Down. Skall jag skriva in tillsatserna jag gör till mäskvattnet där?
3. Blir inte klok på mäskvatten kontra lakvatten. Är det mäskvattnet eller lakvattnet jag skall addera salterna samt mjölksyran till?
Skärmavbild 2016-08-08 kl. 23.51.02.png
Skärmavbild 2016-08-08 kl. 23.51.46.png
:roll:
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Provade nya Beersmith och dess Mash pH adjustment:
Skärmavbild 2016-08-09 kl. 00.22.16.png
Enligt BS skall jag addera 2,7ml mjölksyra till inmäskningsvattnet och 0,9ml till lakvattnet. Salterna, tillsätts de i inmäskningsvattnet eller skall dessa delas upp också?

Nu har ju inte Beersmith en aning om att jag tillsätter salter i inmäskningsvattnet som enligt EZ Water Calculator påverkar pH-värdet rätt ordentligt. Påverkar de salter jag tillsätter pH-värdet? Jag tillsätter Kalciumsulfat, Kalciumklorid och Magnesiumsulfat.

Om vi säger att det påverkar, skall jag då ange salterna i EZ Water Calculator så att salterna är medräknade i beräkningen av pH-värdet i mäsken?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Salterna påverkar pH:t och framförallt de med Kalcium i sig. De andra också men inte alls så mycket. Jag har bara pillat med nya BS en kortis men fliken du är inne i är för justering när du redan mäskat in. Nya bs har pH även i saltdelen av vattenbehandling.
Jag tänker såhär: salter tillsätter jag för att få det vatten jag vill ha till den specifika ölstilen. Om salterna sänker pH (tex CaCl2 eller CaSO4) och jag behöver det så tillsätts dom i mäsken så sänker dom så mycket dom kan. Det som sen fattas sänker jag med mjölksyra. Vill jag inte sänka pH med salterna så tillsätter jag till koket istället.
Att anävnda salt för att hamna rätt i pH kan ge dig ett vatten som inte passar till ölet du försöker bygga
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Det märkte jag igårkväll när jag skrev in mina salter i EZ. Aha okej, då ska jag ta och kika på pH delen där istället.

Jag skrev in min vattenprofil i EZ Water Calculator, lade till maltnotan och salterna. pH hamnar på 5,35 enligt programmet och det utan någon som helst mjölksyra. Behöver jag inte justera pH alls då?
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Där jag känner att det krånglar till sig, det är när alltsammans möts i grytan. Mäsken är ju tokhög på salter medans lakvattnet blir obehandlat och väl i grytan blir utspätt.

Vad jag förstår det som vill man ju påverka inmäskningsvattnet eftersom det extraherar olika ämnen under mäskningstiden.

Jag är i skrivande stund riktigt tveksam till att jag kommer få ett bra bryggvatten med mig ner i jäshinken.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Eller salterna kanske inte påverkar utvinningen under mäskningen utan kanske bara smak, doft & munkänsla?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Salterna påverkar hur enzymerna trivs till viss del, t.ex. Magnesium vilket dock redan finns en del av i malten från början. PH och temperatur är det du mest bör fokusera på för att få en bra mäskning med full konvertering. Det finns många anledningar till att vattenbehandla; smak, doft, pH för enzymernas skull, pH för smakens skull, pH för utfällning av proteiner i koket, Magnesium för enzymerna men även jästens hälsa, mindre disig öl, ölets stabilitet/hållbarhet osv osv.
Mycket av de viktiga salterna finns i malten men ibland inte i tillräckligt hög mängd utan kan komma från kranvattnet eller via tillsatta salter, vid behov.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Tack Lindh, det börjar klarna till i skallen efter många timmars huvudbry :mrgreen:

Ok, då ska vi se. Jag har kommit fram till följande efter att ha googlat och testat mig fram i Beersmith under kvällen.

Till mitt kranvatten kommer jag addera 6g Kalciumsulfat, 4g Magnesiumsulfat och 0,6g Kalciumklorid. För att få önskat pH på 5,2 skall jag addera 2,6ml mjölksyra. Alltsammans tillsätts i inmäskningsvattnet.

Vattenprofilen jag vill ha är Moshers Ideal Pale Ale och följande ser det ut i Beersmith i skrivande stund:
1.jpg
2.jpg
Eftersom jag brygger på fredag hade det varit guld värt om någon kunnig där ute kollat lite snabbt på skärmdumparna och se om det ser bra ut :D
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det ser bra ut utifrån dina skärmdumpar. Du måste dock mäta PH och skriva in ditt exakta uppmätta värde för att ha en rimlig chans att justera till önskat PH. Gissningen som programmet gör kan skilja en del så du måste mäta oavsett... Saltmängden är rimlig även om jag tycker sulfaten är i högsta laget (men enligt mosher rekommendation).
Skriv svar