Efter att ha stött på lite problem med utrustning som är för liten så tror jag nu att jag har löst detta.
Dock om jag kollar på recept i tex Brygg ditt eget öl av Greg Hughes så står det ofta att man ska koka 27 liter.
I kastrullen jag har tänkt köpa så får det plats 25 liter, går det att skala ner så att receptet passar en 25 liters kastrull & hur gör man smidigast då? Finns det tabeller på nätet?
Eller kan man koka tex 25 liter och innan man jäser så lägger man till 2 liter vatten? Vad händer med slutprodukten om man gör så?
Min första bryggning. Tips & Frågor
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
alexander_backlin
- Satsbryggare

Re: Min första bryggning. Tips & Frågor
Sjud 5 liter vid sidan av och tillsätt i koket allteftersom. Att koka 25l vört i en gryta för 25l är som att be om att få torka varm sockerlösning från spis, bänk och golv.
Vad händer om man dividerar alla receptets ingredienser med 27 (för att få dem för 1 Liter), och sedan multiplicerar dem med 23 (för att få lagom mängd för en 25 Liters gryta...)?Bee skrev:Sjud 5 liter vid sidan av och tillsätt i koket allteftersom. Att koka 25l vört i en gryta för 25l är som att be om att få torka varm sockerlösning från spis, bänk och golv.
Ja, det går ju bra om du vill skala receptet. Jag gav mer en lösning för hur man kokar 27l med en 25l kastrull lättast.
-
alexander_backlin
- Satsbryggare

Tack för alla tips.
Nu har jag testat att göra min första helmärkning. Det gick väll efter omständigheterna rätt bra, vi får se med slut resultatet.
Dock insåg jag att jag måste slipa på min läknings metod, det gick trögt och va inte optimalt alls.
Sen blev det lite strul med jästen, men det grundade sig i att jag va stressad när jag läste hur man skulle förvara den så det blev fel. Får se om ölen börjar jäsa.
Men en annan sak som hände va att OG värdet va 1050 istället för 1060 som det stod i receptet.
Vad blir annorlunda i slutresultatet om det värdet ändrar sig? Min första spontana tanke är att det blir en svagare öl.
Någon som kan detta och även kan tala om vad jag gjort för "fel".
Nu har jag testat att göra min första helmärkning. Det gick väll efter omständigheterna rätt bra, vi får se med slut resultatet.
Dock insåg jag att jag måste slipa på min läknings metod, det gick trögt och va inte optimalt alls.
Sen blev det lite strul med jästen, men det grundade sig i att jag va stressad när jag läste hur man skulle förvara den så det blev fel. Får se om ölen börjar jäsa.
Men en annan sak som hände va att OG värdet va 1050 istället för 1060 som det stod i receptet.
Vad blir annorlunda i slutresultatet om det värdet ändrar sig? Min första spontana tanke är att det blir en svagare öl.
Någon som kan detta och även kan tala om vad jag gjort för "fel".
En svagare öl blir det.
Du har nog inte gjort något fel, det är bara att du inte tagit hänsyn till ditt mäskutbyte i receptet. Malt är inte som raffinerat socker i påse. 1 kg malt ger inte X gram socker löst i vörten för alla. Det beror på din process. Krossningsgrad, mäsk pH, lakningsmetod, mm
Du har nog inte gjort något fel, det är bara att du inte tagit hänsyn till ditt mäskutbyte i receptet. Malt är inte som raffinerat socker i påse. 1 kg malt ger inte X gram socker löst i vörten för alla. Det beror på din process. Krossningsgrad, mäsk pH, lakningsmetod, mm
-
alexander_backlin
- Satsbryggare

Bee skrev:En svagare öl blir det.
Okey. Eftersom det va första gången så hade jag som plan att bara köra efter mitt "schema". Därav så mätte jag OG efter jag kylt och va redo att hälla i jästen.
När i processen är det smartast att göra ett test och ändra OG och hur gör man för att höja/sänka det enklast?