Cidersats - flip eller flop?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
belseub
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Cidersats - flip eller flop?

Inlägg av belseub »

Rotsac skrev: Är det dessutom inte så att det finns en stor risk att Päronjuice (och andra juicer) som man kan köpa i butik innehåller konserveringsmedel, som är avsett
att förhindra jäsning....?
Pilsnerkokaren skrev: Kallas det juice får det inte innehålla annat än fruktsaft men lättdrycker kan däremot innehålla lite av varje.
Fast å andra sidan så om man är läskunnig så är det inte så svårt att se om det innehåller konserveringsmedel. Kiviks som jag har använt innehåller inga konserveringsmedel och jäser ut riktigt bra. Det enda jag saknar är just att kunna tvångskolsyra så jag kan använda jäststopp inför eftersötning.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Min cidersats är nu på flaska sedan en vecka tillbaka. Vid flaskning så smakade det... Well.... Helt ok. Inte så söt som frugan vill ha, men heller inte torr som engelsk cider utan något mellanting som jag faktiskt tyckte var helt ok som sagt. Möjligen lite tam päronsmak så om jag ska göra den igen så kommer jag att använda 2 liter mindre vatten.

Inga oangenäma dofter heller. :)

Återkommer med recension när den fått vara på flaska några veckor till.

/lasse
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Jag har också testat Mangrooves äpplecider men eftersom jag ogillar tillsatser skippade jag både "smakpåsen" och sötningsmedlet. När den jäst klart tappade jag på Cornelius och tvångskolsyrade med 2 bar i en vecka. Resultatet blev en torr cider av ganska fransk karaktär från Bretagne eller Normandie. Läskande men ganska tunn i smaken och inga egentliga bismaker...
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Update: Efter 2,5 månader på flaska och partyfat så var det dags för eldprovet; dotterns studentfest.

Cidern fick klart godkänt av både studenter och äldre släktingar. Inte sliskigt söt, och inte heller torr som engelsk cider kan vara utan ett mellanting. Ingen reagerade negativt på doften. Så överlag över mina förväntningar, dvs en Flip trots allt.
Om jag gör den igen så ska jag dock använda lite mindre vatten för att få lite mer kraft i päronsmaken.

/lasse
Skriv svar