Tjock öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Tjock öl

Inlägg av Rocksolid »

Njae, min andra stout jag bryggde två veckor senare hade samma OG men var inte i närheten lika tjock.
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Three Floyds Dark Lord (Russian Imp Stout) har ett OG på 1.169 och ett FG på 1.054 så du är inte ensam! Se detta som en bedrift! :)

Varför inte dela upp i 5-litersbatcher och gör lite olika saker med dessa? Olika jäster och bakterier, spädning med öl el. vatten.. ja det finns en del att prova. Det finns smutta 5-liters damejeanner som skulle vara lämpliga.

/Dompan
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Dompan skrev:Three Floyds Dark Lord (Russian Imp Stout) har ett OG på 1.169 och ett FG på 1.054 så du är inte ensam! Se detta som en bedrift! :)

Varför inte dela upp i 5-litersbatcher och gör lite olika saker med dessa? Olika jäster och bakterier, spädning med öl el. vatten.. ja det finns en del att prova. Det finns smutta 5-liters damejeanner som skulle vara lämpliga.

/Dompan
Stouten i fråga är redan jäst en gång till ett SG på 1065. Även om din idé är riktigt rolig (gjorde faktiskt det med min senaste ipa)

Av det vi kommit fram till så kan jag göra följande med denna ubertjocka öl:

1, späda med en annan öl för att få den till drickbar konsistens (tror inte att man vill dricka öl som liknar grädde eller drickyoghurt till konsistensen).
2, jäsa ner den med en saison eller brett. Dock tror jag inte att detta kommer göra den tunnare till konsistensen utan enbart få ner sockerhalten.
3, späda först sen jäsa med saison eller brett. Detta är vad jag tror mest på.

När jag tappade om den till en ny hink så försvann ju cirka 8 liter i vad man skulle kunna kalla trubloss, i detta fallet var det nog en del annat än druv och humlerester. Till dessa 8 liter tillsatte jag 12 liter vatten direkt från kran, ej kokt eller så enbart som ett experiment. Blandade om ordentligt och lät den "jäsa" vidare bredvid orginalet. Mätte SG på den idag, 1020. Dock så fanns det vad såg ut som en liten mögelfläck som simmade på ytan. "Ölet" smakade inget vidare, varför kan jag inte svara på, kan ha blivit förorenat eller enbart för spädningen.
Skulle kunna använda denna att späda orginalet med, men blir väldigt skeptisk nu när jag hittade mögel på den och att den inte smakade något vidare.
Skriv svar