Infektionsrisk vid priming med socker direkt i flaskan?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Infektionsrisk vid priming med socker direkt i flaskan?

Inlägg av SiCN »

seasteel skrev:Hejsan,

Efter 30 bryggningar har jag tröttnat på att tappa om från jästunnan till annat kärl med en hävert, koka sockerlag, röra försiktigt osv. Nu blir det istället kran på jästunnan och flaskfyllaren direkt på kranen ned i flaskan. Men då uppstår problemet med primning. Många slänger ju strösocker direkt i flaskan från sockerpaketet men hur stor är infektionsrisken?

En anledning till att jag började med sockerlag var just att då kokades lagen vilket borde ta död på eventuella basilusker. Är jag nojjig här och överdriver risken?

/lasse
Ett annat tips... istället för sockerlag... när du har kokat klart vörten så spara undan cirka 1-1,5l per 20l av den ojästa vörten på en rengjord coca-cola-flaska i kylen. När det är dags för flaskning så häller du i den ojästa vörten jämnt över ditt öl och väntar kanske 20-30 minuter så att vätskorna blandas. Då slipper du koka sockerlag och (jag inbillar mig det iaf) får en homogen öl utan några andra smaker än just "din öl".
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

utan några andra smaker än just "din öl"
Hur menar du här?
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Till att börja med tvivlar jag starkt på att det blir någon märkbar skillnad på att kolsyrejäsa med druvsocker, strösocker, vört på maltextrakt eller sparad vört.

Och även om det skulle vara det så är det ju lika mycket smak av "din öl" oavsett.

Att spara vört verkar bökigt jämfört med att koka upp sockerlag. Känns som överkurs här i nybörjardelen.
Skriv svar