Billiga stora rostfria nätkulor för humle på Ebay!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Billiga stora rostfria nätkulor för humle på Ebay!
Precis. Vi har syra-fasta och rostfria M6 och M8-skruvar från Claes Ohlson. När vi skaffade dem kördes de i T-röd för att avlägsna eventuella oljerester. Sedan kokades de, sedan T-röd igen och sedan en kokning till.
När vi ska använda dem åker de först i Saniclean några minuter innan de läggs i en humlekokpåse som desinficeras i kokande vatten med sänkena i. Inga infektioner pga denna process än.
När vi ska använda dem åker de först i Saniclean några minuter innan de läggs i en humlekokpåse som desinficeras i kokande vatten med sänkena i. Inga infektioner pga denna process än.
ah, det räcker alltså att fråga efter något som är syrafast och rostfritt? Är det de två kriterierna man behöver uppfylla, inget mer?
Clas Ohlson nästa, isf. tack för tips
Clas Ohlson nästa, isf. tack för tips
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det räcker att det är rostfritt, på vanliga rostfria skruvar är det stämplat A2, på syrafasta dito är stämpeln A4.
Föreslår nog en bunt rostfria brickor istället, det finns många skrymslen i en mutter som kan vara en grogrund till allt möjligt.
Föreslår nog en bunt rostfria brickor istället, det finns många skrymslen i en mutter som kan vara en grogrund till allt möjligt.
Jag har fått mina the-kulor nu och jag testade dem i helgen med cirka 20 gram Magnumkottar i 60 min och 20 gram Tettnangerkottar vid 0 min. Fungerade precis så bra som jag hoppades och inget problem med igensatt pump eller liknande.
Hur mycket humle tror du att en kula rymmer?falke skrev:Jag har fått mina the-kulor nu och jag testade dem i helgen med cirka 20 gram Magnumkottar i 60 min och 20 gram Tettnangerkottar vid 0 min. Fungerade precis så bra som jag hoppades och inget problem med igensatt pump eller liknande.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Jag tror gränsen ligger ungefär där vid 20 gram. Jag köpte 4 kulor för att kunna få i vid lite olika tillfällen eller större mängder.
när mina kommer ska jag prova med pellets...men det borde vara samma mängder ungefär
Dö inte okunnig!!
Ok, tack. Hade behövt något som klarade av minst 100 gram.falke skrev:Jag tror gränsen ligger ungefär där vid 20 gram. Jag köpte 4 kulor för att kunna få i vid lite olika tillfällen eller större mängder.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
beställde också...fick jag några..näpp..
har nån fått några ?
Anders
har nån fått några ?
Anders
Jo, jag har fått mina 4 jag beställde. Det är bara en fråga om tålamod...hoppas jag.
Jag fick mina på sista dagen...
Dö inte okunnig!!
Jag fick också mina på sista dagen.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Återkom med update.jarin skrev:när mina kommer ska jag prova med pellets...men det borde vara samma mängder ungefär
Jag har läst någonstans att man ska ta cirka 20% mindre om man använder pellets istället för kottar...jarin skrev:när mina kommer ska jag prova med pellets...men det borde vara samma mängder ungefär
Jag är mer intresserad av hur pellets funkar i dom.. Tror inte näten håller kvar upplösta pellets