Humlegivor i tysk pils?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Humlegivor i tysk pils?

Inlägg av ekstedt »

Är flingor och gryn inte samma sak?
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Nu ser det justerade receptet ut så här:
BeerSmith_2.jpg
Kommentarer?
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Nollgivan på 25 gram tettnang bör du ändra från boil till steep och lägga till hur lång tid givan förväntas stöpas. På så sätt får du ut tillförlitligare IBU-värde.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Tack Patersbier (som var min förra brygd... Patersbier alltså...lol). Jag justerar. Så här:
BeerSmith_2.jpg
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

ekstedt skrev:Är flingor och gryn inte samma sak?
Flingorna är värmebehandlade och behöver inte förkokas, korngrynen vet jag inte men dom använder jag när det stoppas isterband :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Korngrynen ska bara vara med som råfrukt för att förbättra skummet med sina proteiner. 100g är i överkant. En näve för mig är nog snarare 10-30g. Dom ska som sagt bara bidra med skum inte extrakt, därför spelar förklistring inte någon roll.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Aha... tack.. då minskar jag till 20 gr i receptet.
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

falke skrev:Tack Patersbier (som var min förra brygd... Patersbier alltså...lol). Jag justerar. Så här:
BeerSmith_2.jpg
Patersbier är aldrig fel.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Pilsnerkokaren skrev: Flingorna är värmebehandlade och behöver inte förkokas, korngrynen vet jag inte men dom använder jag när det stoppas isterband :)
Okej, jag känner bara till havregrynen, med de är värmebehandlade i alla fall.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Värmebehandling kan väl inte vara så viktigt om vörten sedan ska koka i 75 minuter? Eller tänker jag fel?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Är inte det omältade kornet värmebehandlat ska man förkoka det innan man tillsätter det till mäsken.Det har något med stärkelsen i kornet att göra. Men som Bee skriver vill man åt proteinet och då behöver man inte förkoka, det är ju inte stärkelsen som är intressant i detta läget.
Har inte funderat kring vad som var av intresse mer än att det just användes i stout, det var därför jag gör provet. Hade redan kornflingor sen innan så valet var rätt enkelt. Sen om det fungerar vet jag fortfarande inte. Kan dock säga att maizena som extragiva istället för majsflingor inte är bra för skummet :oops: Kan vara att Maizenan är behandlad på något sätt som inte är fördelaktigt för skummet. Den ölen såg mest ut som äppeljuice och dracks bäst ur flaska. Smaken var det däremot inget fel på.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

falke skrev:Värmebehandling kan väl inte vara så viktigt om vörten sedan ska koka i 75 minuter? Eller tänker jag fel?
Om du vill ha något utbyte av kornfligorna måste du förkoka dem ganska länge t.o.m. De är stenhårda utan det steget (gjort det misstaget när havregrynen till morgongröten var slut)
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Humlegivor i tysk pils?

Inlägg av fredrik.stahl »

Det som heter korngryn i livsmedelsaffärerna är krossat korn, inte flingor, och är inte förklistrat. Det behöver därför kokas. Jag tror inte man får ut särskilt mycket ur dem utan att koka, det borde gälla proteiner också.
Korngryn ger enligt min erfarenhet mer smak av omältat korn än kornflingor. Vet inte om det passar i en pils men det är gott i torr stout.
Skriv svar