Surnade på röran
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Surnade på röran
Jag satte en rektangulär bruksbalja uppochner som jag anslöt till kanalen. Inte vackert men funkar perfekt.
Ett alternativ till huv kan vara att hålla koll på blocket efter rostfria tvättvagnar. Som en stor rostfri balja med hjul, som man hade i tvättstugorna förut.
När brf:en renoverar tvättstugan hamnar dessa på blocket ibland för ngn hundralapp.
Av med hjulen och vänd upp o ner och du har en finfin rostfri huv.
När brf:en renoverar tvättstugan hamnar dessa på blocket ibland för ngn hundralapp.
Av med hjulen och vänd upp o ner och du har en finfin rostfri huv.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
400mm överhäng mot kitteln åt alla fria håll är att sträva efter för att få maximal uppfångning på kåpan.Barrett skrev:Kanalfläkt heter typen och säljs lite överallt. Kan hastighetsstyras med en enkel tyristor t.ex.
Tricket för att få bra funktion är att ha bra uppfångning i en kåpa. Större kåpa = mindre behov av stort flöde.
Helt utan kåpa lär man köra fläkten fullt utan speciellt bra resultat.
Tänk även på att sätta ett backströmningsskydd eller manuellt spjäll som kan stängas när fläkten ej används.
2000W kokning kräver ett luftflöde på ca 60 l/s för att fånga upp den ånga som bildas.
Fläkten klarar 96 liter/minut och utsuget sitter precis ovanför grytan så jag tänker prova utan först. Men annars funderar jag på denna som huv: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Kok/D ... 000034940/
Eller en huv till en Braumeister även om den är lite väl dyr. Ikea har en taklampa som också skulle kunna funka. Fler tips?
Eller en huv till en Braumeister även om den är lite väl dyr. Ikea har en taklampa som också skulle kunna funka. Fler tips?
- Pontus Hulin
- Torrhumlare

Blir ju otroligt snyggt, Bara att gratulera! 
En vän till mig kör med en stor plastback som fläktkåpa, och det fungerar bra tror jag. Ett budgetalternativ, men här behövs nästan något snyggare??
Det fanns en 70 tals lampa som hette Bumling, Kanske kan man hitta en sådan och konvertera till kåpa?
Vet ej hur den ser ut på ovansidan dock...
https://www.google.se/search?q=bumling+ ... NPewsqw%3D
En vän till mig kör med en stor plastback som fläktkåpa, och det fungerar bra tror jag. Ett budgetalternativ, men här behövs nästan något snyggare??
Det fanns en 70 tals lampa som hette Bumling, Kanske kan man hitta en sådan och konvertera till kåpa?
Vet ej hur den ser ut på ovansidan dock...
https://www.google.se/search?q=bumling+ ... NPewsqw%3D
Tack, men jag tror att bumlingen har för vid hals. Dessutom kostar dom väl en förmögenhet idag? Braumeisterns kåpa är nog billigare.
Snälla, gör inte det, det är ju i det närmaste att betrakta som helgerån och, med tanke på andrahandsvärdet, en betydligt dyrare variant av fläktkåpa.Pontus Hulin skrev:Det fanns en 70 tals lampa som hette Bumling, Kanske kan man hitta en sådan och konvertera till kåpa?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
När dom bytte till ny armatur för belysningen på jobbet fick jag tag i en gammal skräm från den gamla belysningen. Funkar bra som fläktkåpa. Enda nackdelen är att i slutet på koket blir det kondensat från ångan som droppar lite
Hej
Har en fundering, hur gör ni med kondensen som bildas i röret.
Har ni någon kondens ficka det samlas i som man tappar på vätska eller hur gör ni?
//Lars
Har en fundering, hur gör ni med kondensen som bildas i röret.
Har ni någon kondens ficka det samlas i som man tappar på vätska eller hur gör ni?
//Lars
Min lösning finns tidigare i tråden.
Äntligen är gubbdagiset bryggklart igen! Firar det med att göra en Patersbier. Det var den första ölen jag bryggde när jag började för drygt ett år sedan. Satan vad primitivt och omständigt allt var då när man stod i tvättstugan, numera är det ju nästan roligt att diska till och med! Kanske blir några batcher på flaska igen då.
Det borde vara en mänsklig rättighet med ett eget bryggrum!
Drake skrev:Äntligen är gubbdagiset bryggklart igen! Firar det med att göra en Patersbier. Det var den första ölen jag bryggde när jag började för drygt ett år sedan. Satan vad primitivt och omständigt allt var då när man stod i tvättstugan, numera är det ju nästan roligt att diska till och med! Kanske blir några batcher på flaska igen då.
O, oj, oj, så otroligt härligt med ett dedikerat bryggrum:-)
Man blir väldigt avundsjuk.
En annan har ett katastrofområde i köket, vad gäller bryggning:-(
Spiskåpan har ingen fläkt, endast ett uselt "självdrag", vilket bostadsrättsföreningen har ett omfattande regelverk om vad gäller modifiering:-(
Drake skrev:Äntligen är gubbdagiset bryggklart igen! Firar det med att göra en Patersbier. Det var den första ölen jag bryggde när jag började för drygt ett år sedan. Satan vad primitivt och omständigt allt var då när man stod i tvättstugan, numera är det ju nästan roligt att diska till och med! Kanske blir några batcher på flaska igen då.
O, oj, oj, så otroligt härligt med ett dedikerat bryggrum:-)
Man blir väldigt avundsjuk.
En annan har ett katastrofområde i köket, vad gäller bryggning:-(
Spiskåpan har ingen fläkt, endast ett uselt "självdrag", vilket bostadsrättsföreningen har ett omfattande regelverk om vad gäller modifiering:-(
Jag har ju själv ett halvt bryggrum som jag gillar.
Bänk, kyl, hyllor, mm. Men det är lätt att bli avundsjuk på ett så där fint bryggrum!
Bänk, kyl, hyllor, mm. Men det är lätt att bli avundsjuk på ett så där fint bryggrum!
Lite frågor bara, jag ska bygga om källaren i jul och fixa en rejäl lokal att brygga i, mina största funderingar är rengöring och upplag, dvs funkar det utan stänkplåtar på din dubbla diskbänk (vilket i sig är guld!) och räcker verkligen avlastningytorna till, känns som man behöver en "oändlig" yta för att verkligen få plats med allt!
Jag hade tänkt klinkra golvet och kakla väggar 100%, samt sätta rostfri plåt H ca 1000 mm bakom alla diskbänkar, hur låter det med dina erfarenheter? Idag kör jag en grainfather, men tänkte gå upp till ett "rejälare" bryggverk på kanske 100 liter eller mer på sikt. Sen vill jag ha ett par meter med diskbänk med kanter, samt en jätteho + dusch á la storkök för all rengöring (som känns dom det största sölet och tidsfaktorn).
Några input efter din installation?
Jag hade tänkt klinkra golvet och kakla väggar 100%, samt sätta rostfri plåt H ca 1000 mm bakom alla diskbänkar, hur låter det med dina erfarenheter? Idag kör jag en grainfather, men tänkte gå upp till ett "rejälare" bryggverk på kanske 100 liter eller mer på sikt. Sen vill jag ha ett par meter med diskbänk med kanter, samt en jätteho + dusch á la storkök för all rengöring (som känns dom det största sölet och tidsfaktorn).
Några input efter din installation?