Det blev denna gryta. Nu sitter jag i beersmith och funderar på profil. Jag vet att jag måste brygga för att veta exakt hur mycket bortkok jag kommer ha. Men, vet någon ca hur mycket det kommer försvinna med denna gryta och en 3.5kw hendi induktion? Så jag har ett hyfsat riktvärde vid första koktillfälleHjulbult skrev:Hallå!
Köpte själv ny kokgryta precis och valet föll på denna:
http://humlecentralen.dk/ss-brewtech-br ... phane.html
Patina 36 eller 50? fördelar? nackdelar?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Re: Patina 36 eller 50? fördelar? nackdelar?
Ärlans hembryggeri
Det kokar bort mindre än vad jag trodde, har utgått från ungefär 45Liter preboil vid mina två brygningar. Nu mäter inte jag på centilitern men det har inte kokat bort mer än drygt 4Liter trotts att jag kört på full effekt 3,5kW på Hendin.
//JN
//JN
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Är det 60 minuter kok då? Så 4 liter/timme för din del?
Ärlans hembryggeri
Ja 60min kok glömde skriva det. Drygt 4L är det nog men inte över 4,5L skulle jag säga men jag mäter inte sådär petnoga.Andreashaggstrom skrev:Är det 60 minuter kok då? Så 4 liter/timme för din del?
Återkom gärna i tråden då du testat själv, trodde nämligen jag skulle få större avkok än detta.
//JN
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Om du isolerar grytan ökar avkoket. Ju större värmeförluster ju mindre avkok blir det.
Jo det är ju såklart sant, min gamla 36L patina körde jag oftast med isolering runt. Har kört utan nu med den nya grytan för att slippa ett moment men kanske får man isolera ändå för att spara uppvärmingstid.svensson.lu skrev:Om du isolerar grytan ökar avkoket. Ju större värmeförluster ju mindre avkok blir det.
//NJN
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ja det kan göra en hel del. Har för mig att jag har runt 6-700W värmeförluster runt 70C i min oisolerade 78L gryta. Vid kok är det ännu mer.
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

jag har nog absolut tänkt isolera för snabbare uppkok. Får försöka koka vatten som test innan, för första riktiga kok kommer bli lite av en mastodontsession, så det är kul att ha lite mer exakt koll. Väldigt värdefullt att veta att det iaf är någonstans kring 4l/h
Ärlans hembryggeri
Själv tänker jag mig istället att vräka på med mera effekt för att snabba på bryggningen. 3,5kW induktion + 3,2kW Spiedel doppvärmare är tanken. Men kanske isolerar jag också, avskyr att vänta i onödan om det finns metoder för att skynda på processen.
//NJN
//NJN
- assistredo
- Maltrostare

Varför så bråttom? Njut av dofterna av varm mäsk och humle. Sippa på en hembrygd medan du väntar. Trivs med att brygga.Hjulbult skrev:Själv tänker jag mig istället att vräka på med mera effekt för att snabba på bryggningen. 3,5kW induktion + 3,2kW Spiedel doppvärmare är tanken. Men kanske isolerar jag också, avskyr att vänta i onödan om det finns metoder för att skynda på processen.
Lästips: " Långsamhetens lov" - Owe Wikström
Björn Petersson
-
pettersson80
- Torrhumlare

+1assistredo skrev:Varför så bråttom? Njut av dofterna av varm mäsk och humle. Sippa på en hembrygd medan du väntar. Trivs med att brygga.Hjulbult skrev:Själv tänker jag mig istället att vräka på med mera effekt för att snabba på bryggningen. 3,5kW induktion + 3,2kW Spiedel doppvärmare är tanken. Men kanske isolerar jag också, avskyr att vänta i onödan om det finns metoder för att skynda på processen.
Lästips: " Långsamhetens lov" - Owe Wikström
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
+1 på den! Tänker köra samma setup.Hjulbult skrev:Själv tänker jag mig istället att vräka på med mera effekt för att snabba på bryggningen. 3,5kW induktion + 3,2kW Spiedel doppvärmare är tanken. Men kanske isolerar jag också, avskyr att vänta i onödan om det finns metoder för att skynda på processen.
//NJN
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Doppvärmare skulle vara fint för de större koken. Då behövs separat 16A säkring för den?
Ärlans hembryggeri