Om du mäter FG, ligger den på samma som innan, dvs 1,012? Gör den det kan du kallkrascha ölen om du har möjlighet. Ställ den inte varmare då kommer förmodligen jästen att vakna till liv av både värme och rörelse och jäsa lite till och du kommer att få vänta några dagar till.
Är det något speciellt som gör att du vill flaska ölen redan? Eller är det bara kul att det händer något
Har varit där, det är kul att brygga öl, men det är också mycket väntan/dötid.
FG ligger kvar på 1012.
Jag har ingen möjlighet att kallkracha. Men jag kan stänga av värmen där jag jäser och komma ner någonstans runt 12 grader. Skulle det hjälpa något eller är det skit samma?
Tackar för hjälpen. Passade även på att provsmaka förut och blev glatt överraskad. Smakade betydligt bättre än jag räknat med. Lite kolsyra i den bara så hade jag lätt kunnat tänka mig ett glas på stående fot.
När det gäller flaskning så gör jag som jag har gjort tidigare. Kokar en sockerlag som jag häller i en annan jästunna och slangar sedan över ölen till den, rör runt mycket försiktigt och flaskar sedan.
Jästkakan i botten känns väldigt ostabil så jag antar att den största utmaningen blir att försäkra få med så lite av den som möjligt.
Är det någon som har några hemliga knep eller trix så får ni gärna dela med er.
Hej igen.
Igår gjorde jag min andra bryggning och har givetvis en hög med nya frågor som jag funderar över.
Vi kan väl börja med receptet.
3,8kg pale ale malt
0,2kg caraplus 100
Mäskade med 10,5 liter vatten, 66 grader i 60 min tappade 1 grad.
Lakade 77 grader.
24 liter till koket.
Kokade 70 min
60 min 15g Summit (pellet)
10 min 10g Summit
5 min 9g Amarillo (kottar)
0 min 25g Summit
0 min 20g Amarillo
1 krm protoflock vid 20 min kvar.
Kylde med spiral till 22g, tog 25 min.
Precis 19 liter i jäskärlet.
Använde jäst från förra bryggningen. Weyeast 1056.
Så nu kommer frågorna.
1. Förra gången försökte jag mig på en satslakning, men det gick inget vidare. Mäsken satte sig nästan direkt. Denna gången tänkte jag låta maltbädden sätta sig lite och återcirkulera lite men det gick inte heller. Det gick bra att få ut 3-4 liter sedan var det tvärstopp. Inte ens om jag rörde så blev det någon större skillnad. Det kom lite mer där jag rört i ca 10 sek. Till slut efter 45 min eller så så började det rinna på så att jag kunde fylla på lakvattnet.
Är jag ensam om detta eller är det vanligt? Jag kör med hink-i-hink. Jag har borrat 2mm hål i botten. Hålen sitter med nästan precis 1cm mellan varje. Är det kanske för glest? Eller för klen dia? Malten är köpt färdigmald, vikingmalt. Den känns rätt så fin/mjölig. Kan det vara ett bekymmer? Jag har även 3-4 cm imellan bottnarna på hinkarna. Kan det ställa till bekymmer? Man kanske ska ha mindre så att vörten stödjer maltbädden/bromsar flödet lite så att säga?
2. Jag har skaffat en grilltändare att ha vid uppkok. Detta tog 25-30 min. Hur lång tid brukar det ta och tjänar jag något på att isolera kastrullens väggar?
3. Innan bryggning knappade jag in allt i Brewersfriend för att kolla att jag var rätt ute. Enligt programmet skulle jag få ett og på 1048 vilket jag var ute efter.
När jag mäter så landar jag på 1058. Jag tycker det känns som rätt så stor skillnad. Hur kunde det bli så? Kan det ha varit att mäsken satte sig vid lakning? Jag tänker så fall på att malten blir blötlagd en längre tid vid lägre temp än vad som var avsett.
4. Jag återanvände jästen från min förra bryggning. Jag hällde då 4-5 dl slurry i en ren glasburk och ställde i kylen. Den hade svårt att separera riktigt och jag var tvungen att fylla på med lite kallt kokt vatten efter några dagar och skaka om för att det skulle separera. När jag tillsatte jästen så hällde jag försiktigt av den översta ölen och hällde slurryn i vörten och rörde om. Jag hoppas att jag gjort rätt men det bubblar fint efter 12 timmar i alla fall.
Sist gjorde jag en pale ale med amarillo och det jag funderar över är om slurryn sätter någon smak på min nya bryggd? Slurryn luktar ju amarillo.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med hink i hink problem, har aldrig lakat på det sättet själv.
Har du enbart grilltändaren för uppvärmning eller är den mer ett komplement?
Att det landade på 1.058 istället för 1.048 beror nog på att du ofrivilligt fortsatte att mäska när du försökte laka. 91% effektivitet är högt men inte omöjligt. Längre tid vid mäskning ger bättre utbyte men är knappast värt att eftersträva. Vinsten är för liten för det tar tid och malt är relativt billigt.
Sen tror jag inte att jästen kommer att ge några smakbidrag från förra ölen och eftersom det startade rätt så omgående gjorde du nog rätt.
Jag kör hink-i-hink med 3 mm-hål med 1 cm mellanrum. På hundratalet bryggningar har jag bara haft problem med lakningen en enda gång, och då hade jag rejält med vete och även lite havre.
Bekymmer med lakningen med hink-i-hink kan uppstå om avtappning av utrymmet mellan hinkarna är större än tillflödet, dvs du lakar ur hastigare ur kranen än vörten kan silas genom maltbädden. Då uppstår ett sug som leder till att maltbädden "sätter sig", alltså blir för kompakt för att du ska kunna laka tidseffektivt. Händer det måste du avbryta lakningen, röra upp maltbädden och börja om med recirkulering etc, förslagsvis med långsammare avtappning. För att avhjälpa att det händer kan du försöka få in ett stigrör i utrymmet mellan hinkarna, antingen ett stigrör genom maltbädden och den borrade botten, eller klämma in ett rör mellan hinkarna. Röret ska löpa från utrymmet mellan hinkarna och mynna över högsta vörtnivån.
När det gäller grilltändaren så är den ett komplement vid uppkok. Min 27l kastrull är dessutom relativt stor i dia. 38 cm . Så jag får ställa den på 1 stor och 3/4 liten platta på spisen.
Hur bär man åt för att räkna på utbyte/effektivitet vid mäskning?
När jag har lakat så har jag öppnat kranen direkt och den sitter typ 25 mm över botten. Man kanske ska låta kranen vara stängd till att börja med så att jag fyller utrymmet mellan hinkarna först innan jag tappar av. Jag har redan insett en miss med att sätta kranen så högt. När jag ska återcirkulera så har jag svårt att få ut det allra grumligaste utan att tippa på hinkarna.
Jag är inte riktigt med på tänket med stigrör. Handlar det om att evakuera luft mellan bottnarna? Eller är det någon annan tanke bakom?
Om man bara ska evakuera luft så borde det ju funka minst lika bra med ett par hål i innerhinkens väggar över mäskens nivå?
Kalasbra.
Men är detta ett sätt att räkna på utbyte i mäsken eller är det detta som kallas brygghuseffektivitet? Eller kan det användas till bägge?
Jag tycker att många skriver om effektivitet både här och där men det kan vara lite svårt att få kläm på vad som menas.
När jag räknar som i länken får jag det till 92%. Om jag då knappar in 92 som brygghuseffektivitet i brewersfriend så ska jag få ett og på 1058 vilket stämmer med verkligheten.
Men om jag gör ett eget recept och vill ha ett og på t.ex.1048 behöver jag ta hänsyn till lakningstiden då? Eller ska man räkna på att 60 min mäskning med 40-60 min lakning ger effektivitet på ca 75%
Till nästa lakning ska jag nog öka på dia på hålen i innerhinken lite samt låta vörten fylla upp utrymmet mellan hinkarna innan jag börjar tappa av. Ev se till att det inte kan uppstå över/undertryck mellan hinkarna.
Sen funderade jag på ytterligare en sak när jag stod och kokade i söndags. Jag hade lite svårt att hitta min påse med protafloc som jag hade lagt på "ett bra ställe" istället för att lägga det där det ska ligga. Vad sker om man hoppar över klarningsmedel? Tar det bara längre tid innan det klarnar, får man en ostabilare bottensats eller kommer ölen att förbli grumlig?
Humlarn skrev:
Man kanske ska låta kranen vara stängd till att börja med så att jag fyller utrymmet mellan hinkarna först innan jag tappar av. Jag har redan insett en miss med att sätta kranen så högt. När jag ska återcirkulera så har jag svårt att få ut det allra grumligaste utan att tippa på hinkarna.
Det av mig fetade begriper jag ingenting av. Mellanrummet mellan hinkarna fylls på vid inmäskningen och förblir sedan fyllt under hela mäskningen och lakningen.
Det gör inget om du inte får med det grumligaste i botten vid återcirkulering. Kommer det inte med då utan att du tippar på hinkarna så kommer det inte med senare heller. Återcirkulera tills vörten ser hyfsat klar ut.
Ekstedt
Vad jag kan se verkar humlarn mäska i kylväska (jag kör samma upplägg)
Sedan över med allt i "hink i hink"
Då är inte utrymmet fyllt mellan hinkarna o har du då öppen kran från början riskerar du säkerligen att dra ihop maltbädden...
Vi väntar alltid med att börja recirkulera tills vi har fyllt mellanrummet och har aldrig satt igen en bädd på 20 hink i hink lakningar....