Magnetomrörare - behöver hjälp med felsökning..
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Magnetomrörare - behöver hjälp med felsökning..
Min gissning är att magneterna är för klena, jag kör själv med ett par snäpp större (18mm i diameter) i mitt hembygge och det funkar klockrent till båda storlekarna av magnetloppor från humle.se
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ack-p50072
MVH
//NJN
MVH
//NJN
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
ecmik skrev:Har ökat avståndet mellan magneterna men dom orkar fortfarande inte hålla kvar loppan.
Att sänka hastigheten får bli nästa test! Nån som vet om det räcker med att koppla in den gula kabeln i nån form av regulator som sänker hastigheten? Eller måste man ha en sån där 3-pin-kontakt?
Ja att köra på maxhastighet direkt funkar inte för mig iaf. Då krävs det nog mer styrka i magneterna, men problemet är ju att det börjar bli problem med fläkten själv om det är för starkt magnetfält.
Det finns ju många sätt att reglera hastigheten på fläkten, och den enklaste måste väl vara en vanlig standard potentiometer. som du kopplar in på ena kabeln.
dernebo skrev:Det finns ju många sätt att reglera hastigheten på fläkten, och den enklaste måste väl vara en vanlig standard potentiometer. som du kopplar in på ena kabeln.
Okej! Kan man höja och sänka hastigheten med en sån eller är det en statisk sänkning?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Du ställer hastigheten steglöst. Det är ett variabelt motstånd...
Fint! Då ska jag kolla efter en sån! Tack så länge!
Hjulbult skrev:Min gissning är att magneterna är för klena, jag kör själv med ett par snäpp större (18mm i diameter) i mitt hembygge och det funkar klockrent till båda storlekarna av magnetloppor från humle.se
MVH
//NJN
Jag kör med dom små och det går hur bra som helst. Innan jag kunde styra hastigheten så funkade det inte alls men så hade jag också en fläkt som snurrar minst ett par tusen varv i minuten. Tror att några hundra varv räcker bra för att göra en snygg vortex.
Så mitt tips är att fixa så du kan reglera varvtalet.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ett måste skulle jag vilja säga.
Iaf om man tänkt köra olika storlekar på förkulturerna i olika behållare.
Drake skrev:Jag kör med dom små och det går hur bra som helst. Innan jag kunde styra hastigheten så funkade det inte alls men så hade jag också en fläkt som snurrar minst ett par tusen varv i minuten. Tror att några hundra varv räcker bra för att göra en snygg vortex.
Så mitt tips är att fixa så du kan reglera varvtalet.
Potentiometer för varvtalsreglering såg jag som ett underförstått måste, självklart en källa till problem om man inte kan reglera varvtalet.
MVH
//NJN
Precis, man ska börja långsamt, starta gärna vätskans rörelse för hand genom att hålla i halsen på e-kolven och få botten att gå i en rätt tajt cirkel (kanske samma radie som kolven har i diameter).
Magnetomrörare - behöver hjälp med felsökning..
Tack för alla tips! Jag köpte en potentiometer på KjellCo idag men hittar ingen info hur den ska lödas (tre nakna stift som ska lödas med röd, svart & gul kabel). Så jag följde Lindhs senaste omrörare-artikel på hans blogg och beställde en färdig fläkt med 3-pins kontakthona och en färdig potentiometer med färdig hane att koppla på. Så slipper amatörelektrikern bli grillad här hemma..
Tror som ni säger att hastighetskontroll är nyckeln!