fat tappar kolsyran?? ny på fat.
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: fat tappar kolsyran?? ny på fat.
Varför skall du ha så fruktansvärt mycket tryck i fatet? Kör med 1 bar så slipper du hålla på med sytråd om du har flödesreglerad kran.
Jag tror du kanske blandat ihop volymen löst kolsyra i ölet med trycket i behållaren som mäts i bar.
Som du ser i tabellen behöver du nästan aldrig gå över 2 bar, även för ordentligt kolsyrade öl.
Jag har just nu en dubbel som står i 12 grader med ett konstant tryck på 2 bar. Den är alltså rätt ordentligt kolsyrad men det är ändå hur lätt som helst att tappa upp från en partykran. Har ca 2,5 meter sytråd nu och det är nog en av mina bästa investeringar!
Som du ser i tabellen behöver du nästan aldrig gå över 2 bar, även för ordentligt kolsyrade öl.
Jag har just nu en dubbel som står i 12 grader med ett konstant tryck på 2 bar. Den är alltså rätt ordentligt kolsyrad men det är ändå hur lätt som helst att tappa upp från en partykran. Har ca 2,5 meter sytråd nu och det är nog en av mina bästa investeringar!
Det är inte direkt raketforskning. Kolla i tabellen och ställ in tryck efter öltyp. Vänta.
Ställ in efter MM tabell temp/volym efter öltyp låt kolsyran stå på så reglerar det sig själv vart efter ölen dricks ur.