mildare ljus öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: mildare ljus öl
Ca 20 grader e de. Är det för varmt?
Sen såg jag nu att jag har fått skum i jäsröret ska man ta bort och göra rent det?
- Weinkeller
- Maltrostare

För sent att göra något åt jästempen nu men håll ner den lite nästa gång för en renare kölsch. Jäsröret bör du göra rent eller byta.
Ok så man ska inte ställa den kallare nu? Sen vad ska jag göra med jäsröret?
Sry såg precis att du svarade på det med
Kan man göra en kallkrasch på den efter jäsning för att få den klarare? Sen en liten snabbfråga vid kolsyrajäsning hur länge måste det stå på flaska innan man kan dricka/ställa in den i kylen för att dricka? Dom tidigare två batcherna jag har gjort har jag låtit dom stå i 14 dagar måste det stå så länge?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Jag hade jäst i 12-13 grader i fem dagar och 17-18 grader diacetylrast tills ölet är färdigjäst. Därefter låtit ölet klarna i två veckor vid tre grader. Då får du ett lagerlikt öl.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Två veckor i rumstemperatur blir bra.Jesterzeb skrev:Kan man göra en kallkrasch på den efter jäsning för att få den klarare? Sen en liten snabbfråga vid kolsyrajäsning hur länge måste det stå på flaska innan man kan dricka/ställa in den i kylen för att dricka? Dom tidigare två batcherna jag har gjort har jag låtit dom stå i 14 dagar måste det stå så länge?
Ok så 2 veckor är det bästa vid kolsyrajäsning. Finns det något man kan göra nu när jag börjat jäsningen i 20 grader från i söndags? Hur ska jag gå vidare?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Låt ölet jäsa ut och gör en lång kallkrasch. Klarna även med gelatin.
Ok jag är ny i bryggsvängen och vill bara få hur ska jag gå till väga vid en kallkrasch? Vilken temp? Är det något jag måste tänka på när jag ska jäsa på flaska efter kallkrasch? Jag jäser i 4l glasdamajeanne
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Ställ in ölet kylskåpet och försök att hålla tre grader eller kallare. För att säkerställa flaskjäsning tillsätt lite jästslurry eller extra jäst, helst specialjäst för flaskjäsning.
Ok tack för svaren nu har nybörjaren frågat klart för nu iaf
Har precis provsmakat denna bryggd och tyckte den hade någon speciell bismak svår att sätta vad det är men sen tycker jag den är väldigt söt, kan de vara så att det inte finns tillräckligt med jäst kvar när man tillsatt socker vid primening så det blir mycket sötma kvar i ölen?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Ge flaskjäsningen tid, så blir det nog bra.