+1 på den....Judgecc skrev:Jag tycker nog att det är helt rätt att jämföra med. I med att priset ligger runt samma.. Temp kontrollen är ju bara en stc. Kostar inte många kr på ebay. Men men, jag ser mycket bra med maskinen också. Svårt för mig att motivera ett köp av något som känns halvdant bara.. Antingen klaffar och funkar det eller så ställer det till problem. Jag har köpt mycket utrustning och är idag nöjd med allt utan min maltkvarn och att jag inte har vinsch till min biabpåse i taket.. Saker som har krånglat gång på gång har jag liksom tröttnat på. Jag pallar inte med massa problem dom få ggr jag brygger.
Men det är ju 3st flippar.. 1st till pump, 1st effekt, 3dje??
Grainfather bryggverk, är den nått att ha?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?
// Jonas
Nu vet jag inte riktigt vad du tittat på men jag har svårt att tro att sådana där "te-kokare" man hittar på ebay mm kommer hålla för att koka vört.Pilsnerkokaren skrev:Som assistredo skriver så ser den verkligen ut som en vattenkokare i kolossalformat.
Hittade en vattenkokare på 30L och 3000W med termostat för 85€ i Tyskland, kanske något att bygga på?
Dom brukar primärt vara bara konstruerade för att varmhålla dryck, möjligen skulle de gå att använda som mäsk/lakkärl om man modifierar dem lite.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Själva kokningen kan man göra i ett annat kärl om det inte fungerar, men 3000W bör räcka för att få det till att koka. Har en 16 liters av denna typen, http://www.ggmgastro.com/cafeteria-eisc ... re=default Den är förvånansvärt noggrann på inställd temp. Den har termostaten på ett vred och elementet i botten så det som behövs är en omrörare och en bättre kran. Gissar att kranen storknar rätt så omgående pga draven.
kostar inte ett 30liters bryggverk mer än 1500-2000:- i material, kan jag stå ut med att ha mäskschemat tidsstyrt med hjälp av en äggklocka
kostar inte ett 30liters bryggverk mer än 1500-2000:- i material, kan jag stå ut med att ha mäskschemat tidsstyrt med hjälp av en äggklocka
Den 9 litaren hade ju funkar som HLT i ett full volume HERMS system så vida termostaten är hyffsat exaktPilsnerkokaren skrev:Själva kokningen kan man göra i ett annat kärl om det inte fungerar, men 3000W bör räcka för att få det till att koka. Har en 16 liters av denna typen, http://www.ggmgastro.com/cafeteria-eisc ... re=default Den är förvånansvärt noggrann på inställd temp. Den har termostaten på ett vred och elementet i botten så det som behövs är en omrörare och en bättre kran. Gissar att kranen storknar rätt så omgående pga draven.
Ang grainfgather är jag lite sugen, rätt bryggvolym för min del och ett pris som inte avskräcker mig särdeles... Självklart hade jag hellre velat ha en Camuri eller Braumeister men det är som sagt halva priset mot en BM 20l, sen att man kan göra redigt starka öl i den är ju inte en nackdel. Men visst temperaturstyrningen ser ut att vara en termostat utan PID algoritm men om det skulle vara så så kan jag koppla in Raspberry pi för styrningen istället och byta ut tempsensorn till en DS18b20 och skriva en enkel pid algoritm till den. Men i min erfarenhet så funkar en on/off termostat förvånansvärt bra ( i förhållande till arbete och pris)
Om man ser till priserna på samtliga av deras vattenkokare så har man ju ett ganska bra utgångsläge att bygga vidare till något liknande en BM. En vattenkokare på 26 liter för 657,73 kr+moms (kolla vad en plastis hos Malt Magnus kostar) Hur vida man kan bygga en trevlig maltpipa låter jag vara osagt osv. men en falskbotten och pump så är man ju en bra bit på väg eller hur... för styrning av själva saken, den finns väl i form av BrewPI eller ?Pilsnerkokaren skrev:Själva kokningen kan man göra i ett annat kärl om det inte fungerar, men 3000W bör räcka för att få det till att koka. Har en 16 liters av denna typen, http://www.ggmgastro.com/cafeteria-eisc ... re=default Den är förvånansvärt noggrann på inställd temp. Den har termostaten på ett vred och elementet i botten så det som behövs är en omrörare och en bättre kran. Gissar att kranen storknar rätt så omgående pga draven.
ja, det skulle vara kul om någon sa... va fan, jag testar
// Jonas
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det skulle mycket väl kunna vara jag, om jag inte känt att jag kanske ska slutföra ett projekt åt gången...Falkens skrev: ja, det skulle vara kul om någon sa... va fan, jag testar
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Ja varför inte? Blev lite sugen på 40 liters varianten med 5kw värmare. Tror att det är enklare att köra på camurris lösning med omrörare än med en pump, iallafall för min del.
Nackdelen med ggmgastro är att man måste vara ett företag för att få handla. Ibland har man tur
Nackdelen med ggmgastro är att man måste vara ett företag för att få handla. Ibland har man tur
Klart du ska testa. Är det någon som ska ägna sig åt detta är det snubben med verkstad och uppfinningsrikedom nog att bygga tvshops nya kapsylpåsättare och en redigt fin mottrycksfyllare.. Kan du ju sälja dom med sen. [emoji6]. Följer med intresse.Pilsnerkokaren skrev:Ja varför inte? Blev lite sugen på 40 liters varianten med 5kw värmare. Tror att det är enklare att köra på camurris lösning med omrörare än med en pump, iallafall för min del.
Jag ser fram emot att följa din lösning... pump eller intePilsnerkokaren skrev:Ja varför inte? Blev lite sugen på 40 liters varianten med 5kw värmare. Tror att det är enklare att köra på camurris lösning med omrörare än med en pump, iallafall för min del.
// Jonas
Jag tycker att den verkar vara ett bra alternativ till Brewster (upplever inte att den rör sig i samma produktsegment som Braumeister med tanke på prisbilden). Den gör ju allt som Brewster gör och verkar hålla snäppet högre kvalitet. Stort plus för att det går att växla värmeelement under mäskningen. Motströmskylaren verkar bättre än Brewsters då den ser ut att vara längre och gjord av koppar. Gillar också att man pumpar in vörten i kylaren – med Brewster är det bara gravitationen som gör jobbet, och jag har haft problem med stopp i kylaren. Det största problemet hos Grainfather tycker jag verkar vara humlefiltret. Där hade jag föredragit en bazooka screen istället. Gillar verkligen inte humlepåsar.
Skulle vara intressant att testa en.
Skulle vara intressant att testa en.
Saluför ggmgastro Camurri eller Grainfather? Hittade inget av dom där.Pilsnerkokaren skrev:Ja varför inte? Blev lite sugen på 40 liters varianten med 5kw värmare. Tror att det är enklare att köra på camurris lösning med omrörare än med en pump, iallafall för min del.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
https://www.facebook.com/pages/Open-Ard ... 9852720387
En sida om bygget av en Braumeisterklon. Temperaturstyrning likt braumeister, denna kodning finns även för nedladdning och uppdateras kontinuerligt.
En sida om bygget av en Braumeisterklon. Temperaturstyrning likt braumeister, denna kodning finns även för nedladdning och uppdateras kontinuerligt.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Nej det gör dom inte.wessman skrev: Saluför ggmgastro Camurri eller Grainfather? Hittade inget av dom där.
Ville mest visa hur vattenkokaren såg och hittade en på deras sida.
- assistredo
- Maltrostare

Jo, det ska nog gå. Det r vanligt att PID-ar har "manual mode" (tror jag det kallas) då man istället för att ställa in temperatur ställer in en procent av effekten i princip. Men jag har också ett svagt minne av (jag kan ha fel) att man på vissa även kan förutom tempen även samtidigt kan reducera effekten. Kolla på Aubers hemsida på deras manualer för PID-ar.davgus skrev:Jag gillar att man kan växla mellan 500 & 2000kw på värmeelementet, något jag skulle vilja ha möjlighet att göra på mitt hemmabygge.
Någon som har koll på om det går när man styr ett element med PID?
Björn Petersson
Intressant!davgus skrev:https://www.facebook.com/pages/Open-Ardbir/606829852720387
Jobbigt med en facebooksida om man ska följa bygget eller utveckligne och se om man kan göra likadant (som att jag skulle... not) men jag tycker det är kul att man ger sig på att testa.
Är det inte samma kontroll som Camurri använder sig av?
// Jonas