Man kanske inte behöver köpa deras idé helt av. Den minsta 240V-varianten - som vi europeer kanske tänker oss köra - verkar ju vara tänkt för 30A och deras vanliga 4500 och 5500W-element. Inte ens om man har tre-fas hemma - med max 16A per fas i tillgängligt uttag - kan man utnyttja de elementen fullt ut.assaulteN skrev:Hela idén till vårat bygge kommer ifrån theelectricbrewery.com
En konvertering/modifiering av deras 120/240V-variant till en svensk 230/400V dito skulle kanske vara möjlig. Med trefas och enbart 16A-säkringar kan man rent teoretiskt få ut betydligt mer effekt än de däröver kan få med sin 50A-variant. I deras speciella distributionssystem för el där tar de in två "heta" 120V och nolla (neutral) i "burken". Mellan en hot och nollan är det 120V och så är det kopplat till vissa delar i lådan. Men mellan de båda "heta" är det 240V och det använder man till de effektkrävande delarna. Där använder man dock inte nollan. I 240V-varianten används således inte nollan alls. Men det går ju ändå att köra på våran 230V med fas och nolla men 30A-säkring är ju knappast tillgängligt i ett vanligt hem.
Det handlar väl i princip då, tror jag, att ha 3-fas SSR och dito kontaktorer samt andra element istället men i övrigt samma stuk.
Själv har jag inte ens trefas där jag bor - men - spisen är säkrad med 25A! Den var förut direkt inkopplat men nu sitter den där med en utdragbar s.k. Norwescokontakt . En övergångsenhet har byggts och idag kom grejer från Auber. Det blir väl kallskuret på bryggdagarna.