Funkar den bra? Kör du den direkt i grytan?Judgecc skrev:http://fearwolf.blogspot.se/2013/01/utrustning-2000w-doppvarmare-kom-med.html?m=1
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Lagom kokare för 36 liters gryta?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Lagom kokare för 36 liters gryta?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=9510
Skrev lite om mina erfarenheter i tråden på länken.
36l patina och 2kW induktion +800W grilltändare resulterade i knappt sjudande efter väldigt lång tid. Detta på 25l. Isoleringen hjälpte knappt alls för mig. Kunde märka några få minuters förkortning med isolering, vilket lika gärna kan bero på någon grads skillnad i starttemp.
Med mitt Peco-element så rullar koket på lämpligt med 25l efter en dryg timme. Men inget stormkok direkt. Detta med 2200W.
Jag kommer att köra på två olika faser och köra 2000W induktion + 2200W värmeelement när vi ska brygga. Det finns roligare saker än att stå och vänta på ett kok som knappt blir av.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skrev lite om mina erfarenheter i tråden på länken.
36l patina och 2kW induktion +800W grilltändare resulterade i knappt sjudande efter väldigt lång tid. Detta på 25l. Isoleringen hjälpte knappt alls för mig. Kunde märka några få minuters förkortning med isolering, vilket lika gärna kan bero på någon grads skillnad i starttemp.
Med mitt Peco-element så rullar koket på lämpligt med 25l efter en dryg timme. Men inget stormkok direkt. Detta med 2200W.
Jag kommer att köra på två olika faser och köra 2000W induktion + 2200W värmeelement när vi ska brygga. Det finns roligare saker än att stå och vänta på ett kok som knappt blir av.
Så för en säker lösning gäller
1. 2kw platta med 2kw doppvärmare
2. 3,2 kW doppvärmare
3. 3,5 kW Induktionsplatta http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 0922820484
4. Borra i grytan och montera invändigt element. (Inget för mig)
Har jag fattar rätt då?
1. 2kw platta med 2kw doppvärmare
2. 3,2 kW doppvärmare
3. 3,5 kW Induktionsplatta http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 0922820484
4. Borra i grytan och montera invändigt element. (Inget för mig)
Har jag fattar rätt då?
Senast redigerad av Mälte den söndag 2014-11-23 11:36, redigerad totalt 1 gång.
I så fall blir lösning ett billigast. Men
Är den bra?
Lösning 3 kanske är värd att satsa på i längden?
Är den bra?
Lösning 3 kanske är värd att satsa på i längden?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Borde inte bli nån större skillnad på doppvärmare eller fast monterat värmeelement med samma effekt. Möjligtvis marginellt eftersom du kan ha locket helt stängt under uppkoket med fast monterat element.
Ja jag tycker om lösning tre bäst. Jag gillar inte värme elementet direkt i grytan. För att jag kör biab. Med 16amp i ladan o 3,5kw i plattan klarar du dig bra.. Jag har som sagt kört på 2,4kw o kokat 32-33liter det tar tid till uppkok ja. Men med locket på till kok o locket lite på svaj har det funkat bra. Så med 3,5kw kommer du bli mäkta nöjd..
Så patina 36 liter med kokare för cirka 3000 kr.
Eller Biltemas och kjells platta gör 1100 kr.
Är det verkligen värt det? Är resultatet så mkt bättre?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Om resultatet ska bli att koka mer än 25l så blir det avgörande. Min tanke var mer att kunna koka för att som mest få ut runt 30l för jäsning. Då går ju 25l bort.
Och skillnaden mellan att koka 20l i patina eller biltema tror iaf jag är väldigt liten. Men nog känns patinan bra mycket mer gedigen. Jag gillar kvalitet.
Och skillnaden mellan att koka 20l i patina eller biltema tror iaf jag är väldigt liten. Men nog känns patinan bra mycket mer gedigen. Jag gillar kvalitet.
Gör det skillnad på patinas och Biltemas effektbehov vid 20 liter?
Om inte så han hag ju göra mindre kok i den till att börja med.
Om inte så han hag ju göra mindre kok i den till att börja med.
Grytans merkostnad tycker jag helt klart är värt det både för den större volymen men framför allt kanske för den betydligt högre kvalitén i Patinan.Mälte skrev:Så patina 36 liter med kokare för cirka 3000 kr.
Skulle även säga att en 3500W häll från Hendi lätt är värd 1000:- lappen till jämfört med plastskrotet på 2000W från Kjell.
Dels är kvalitén otroligt mycket bättre, sedan gör den högre effekten att man spar tid under bryggdagen. Det viktigaste är dock att förutom tidsbesparingen kan man få ett rejält kok och eliminera alla DMS problem med hjälp av den rejäla Hendi plattan.
Egentligen beror det lite på hur ofta du kommer vilja brygga samt hur stort intresset är. Brygger man 20L ÖL en gång månaden ger det 50 bryggningar och 1000L ÖL på drygt 4år, då har investeringen inneburit en krona extra per liter. Vill man bara brygga en gång i kvartalet resonerar man kanske annorlunda.
Om jag avslutningsvis skall spekulera så gissar jag att Kjell plattan kvaddade efter 25 bryggningar och 2år och att den då ersattes av en Hendi medan den som köpte Hendi plattan från början fortfarande är nöjd med sitt inköp samt att den fortsätter göra sitt jobb. Observera att jag bara spånar i det här sista stycket, har inga belägg mera än kvalitétskänslan att gå på.
MVH
//NJN
Nu var både patinan och Heidi plattan beställd. Tack för hjälpen!
Re: Sv: Lagom kokare för 36 liters gryta?
Gratulerar. Du kommer bli jättenöjd..Mälte skrev:Nu var både patinan och Heidi plattan beställd. Tack för hjälpen!
Jag kör Patina 36l, oftast runt 25 liter i kastrullen. Isolerad med liggunderlag + kjells 2 kW och grilltändare 800 w. Absolut inga problem att få kok. Vörten kokar 10 min efter jag lakat klart (har på plattan under lakningen).
Jag kör 36L platinagryta och Kjells induktionsplatta - funkar kanon! Har kokat som max 28L med den.
Det gäller dock att man isolerar grytan ordentligt med ett liggunderlag och har locket på tills man får igång ett rullande kok.
Fördelar med kjellplattan är att den kostar (kostade?) 250kr och att den tack vare att den är så liten och smidig går att ha till mycket, även utanför bryggeriet
Tycker alla borde köpa en om den fortfarande finns för 250kr.
Men nu har du ju redan investerat i en Hendi-platta så du kommer ju bli nöjd oavsett
Det gäller dock att man isolerar grytan ordentligt med ett liggunderlag och har locket på tills man får igång ett rullande kok.
Fördelar med kjellplattan är att den kostar (kostade?) 250kr och att den tack vare att den är så liten och smidig går att ha till mycket, även utanför bryggeriet
Men nu har du ju redan investerat i en Hendi-platta så du kommer ju bli nöjd oavsett
Nöjd men lite fattigare..OvGr skrev:Jag kör 36L platinagryta och Kjells induktionsplatta - funkar kanon! Har kokat som max 28L med den.
Tack!