Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
Tiden som går för att fylla en flaska är väl anpassat till att få på kapsyl på den fyllda flaskan och placera den på lämplig plats. Fyller man snabbare måste man vara två om den totala tiden skall bli lägre, en som fyller och en som sätter på kapsylen. Varför stressa? Jag fyllde och satte på kapsylern på 30st 30cl flaskor på 25-30 min. och det är första gången, går säkert snabbare nästa gång. För mig är det helt okej! Slipper en massa spill.
//Lars
//Lars
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Diskuterade problematiken kring att fylla lägre flaskor med en god vän till mig. Hans spontana reaktion var att man kan fylla hur låga flaskor som helst utan problem om jag bara gjorde en flaskadapter som var tillräckligt lång för att kompensera för flaskhöjden.
Problemet är löst, ingen ombyggnad behövs, bara att jag tillverkar en variant av adaptern till detta.
Vill man fylla flaskor i storlek med Norrlands Guld modell mindre? Varför man nu vill det, just denna flaska har skruvkapsyl? Men ni förstår vad jag menar, typ Red stripe.
Problemet är löst, ingen ombyggnad behövs, bara att jag tillverkar en variant av adaptern till detta.
Vill man fylla flaskor i storlek med Norrlands Guld modell mindre? Varför man nu vill det, just denna flaska har skruvkapsyl? Men ni förstår vad jag menar, typ Red stripe.
Nu vet jag inte hur hög en Red Strupe flaska är men de flaskor med patentkork som jag oftast använder mig utav är ganska korta (180mm),
så en längre adapter med större öppning (ca 31mm) skulle ju funka ypperligt, då man slipper byta fyllningsrör mellan dessa flaskor och "normal" stora flaskor.
så en längre adapter med större öppning (ca 31mm) skulle ju funka ypperligt, då man slipper byta fyllningsrör mellan dessa flaskor och "normal" stora flaskor.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Fyllde 60 flaskor igår och provade lite om man skulle kunna korta fylltiden.
Min tips är, gör det inte!
Fick diska ventilhuset, torka av både bänk, flaskor och golv efter att jag testat att vinkla en!! flaska lite vid fyllningen. Jo det gick fortare men skumkronan i flaskan fortsatte att stiga efter att jag stängt kulventilen. Resultatet blev ju att det byggdes upp tryck i flaskan av kolsyra som löstes ut av tryckfallet och en onödiga skumdusch uppstod när flaskan lossades. Sparade väl både 5 och 10sek på detta, jag gissar att det tog längre tid att städa
Det gick utmärkt att fylla de andra flaskorna, när jag väl slutade att prova
Min tips är, gör det inte!
Fick diska ventilhuset, torka av både bänk, flaskor och golv efter att jag testat att vinkla en!! flaska lite vid fyllningen. Jo det gick fortare men skumkronan i flaskan fortsatte att stiga efter att jag stängt kulventilen. Resultatet blev ju att det byggdes upp tryck i flaskan av kolsyra som löstes ut av tryckfallet och en onödiga skumdusch uppstod när flaskan lossades. Sparade väl både 5 och 10sek på detta, jag gissar att det tog längre tid att städa
Det gick utmärkt att fylla de andra flaskorna, när jag väl slutade att prova
HejPilsnerkokaren skrev:Diskuterade problematiken kring att fylla lägre flaskor med en god vän till mig. Hans spontana reaktion var att man kan fylla hur låga flaskor som helst utan problem om jag bara gjorde en flaskadapter som var tillräckligt lång för att kompensera för flaskhöjden.
Hur går det med tillverkningen av dessa längre adaptrar?
Om inte det går så vill jag ändå gärna köpa en till adapter med större diameter (ca 32mm).
Har över 100 tomma flaskor med patentkork som behöver fyllas
Mvh/ Stefan
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag svarvade den idag, gjorde den 25mm längre och med Ø31,5mm invändigt mått.
Den längden bör väl räcka?
Har varit i London och druckit öl i helgen, så nu är jag laddad igen
Det låter som att du har haft en riktigt bra helgPilsnerkokaren skrev:Jag svarvade den idag, gjorde den 25mm längre och med Ø31,5mm invändigt mått.
Adaptern kommer bli super. Ser fram emot fylla mina 100+ flaskor med min julöl
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Då har flitets lampa lyst på heltid i verkstan och det finns några fyllare färdiga om någon är intresserad. Jag vet nu också vad fyllaren behöver kosta. Det fick bli 2 varianter. En lite enklare med fast monterad CO2 slang och utan T-kopplingen till fatet. Den andra som innan med Corneliuskoppling till CO2 och vidarekoppling till fatet.
För övrigt skiljer det inte något.

Den enklare versionen (vänstra) kostar 2 800:- plus frakt och den andra (högra) kostar 3 200:- plus frakt.
Ventilhuset är identiskt så det går att uppgradera om man ändrar sig.
PM;a mail och leveransadress samt vilken version som är av intresse så hör jag av mig.
Pilsnerkokaren
För övrigt skiljer det inte något.

Den enklare versionen (vänstra) kostar 2 800:- plus frakt och den andra (högra) kostar 3 200:- plus frakt.
Ventilhuset är identiskt så det går att uppgradera om man ändrar sig.
PM;a mail och leveransadress samt vilken version som är av intresse så hör jag av mig.
Pilsnerkokaren
Så där ja. Nu har jag buteljerat min julöl.
Mottrycksfyllaren fungerar galant med den nya adaptern med lite större öppning.
Denna adaptern passar riktigt bra till mina patentkorksflaskor.
Allt gick hur smidigt som helst
Det blir en solklar 5:a av 5 möjliga
Mottrycksfyllaren fungerar galant med den nya adaptern med lite större öppning.
Denna adaptern passar riktigt bra till mina patentkorksflaskor.
Allt gick hur smidigt som helst
Det blir en solklar 5:a av 5 möjliga
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Kul att det fungerade utan problem. Var lite osäker på om adaptern skulle vara tillräckligt stor, men då finns det en standard även för patentkork nu.
Hittade att det finns statistik på youtub. Det är folk från 45 länder som tittat på filmen
Undrar vad hen i Zimbabwe tycker? Eller tittaren som sitter i Honduras? 
Hittade att det finns statistik på youtub. Det är folk från 45 länder som tittat på filmen
I samband med att du öppnar en webshop och säljer till hela världen får du göra en uppdaterad film med en en amerikansk speakerröst
.
Sa någon webbshop sånna bygger ju jag... 
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
brianpedersen
- Nybryggare

Jeg er interesseret i et eksemplar af den til 3 200:-, er det muligt at bestille den med alle slanger og koblinger, så den er lige til at koble på fad og co2?
Jeg benytter normalt flasker med patentprop (h: 265mm, ø: 30mm ved åbning), er det nødvendigt med en adapter til flasker med patentprop?
Jeg benytter normalt flasker med patentprop (h: 265mm, ø: 30mm ved åbning), er det nødvendigt med en adapter til flasker med patentprop?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Har skickat mail till dig!brianpedersen skrev:Jeg er interesseret i et eksemplar af den til 3 200:-, er det muligt at bestille den med alle slanger og koblinger, så den er lige til at koble på fad og co2?
Det som behövs för att fylla flaskor förutom fyllaren om du redan har en fatanläggning, är en bit slang och en extra slangkoppling.
Ser onekligen väldig bra ut! behöver man inte kyla ölet så mycket som
man behöver annars vid flaskning?
man behöver annars vid flaskning?