Bryggdag
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Re: Bryggdag
Uppskattar tips @pilsnerkokaren. Är det någon speciell del jag ska förlänga under jäsningen, eller ska den bara lagras lite längre innan smak?
Ärlans hembryggeri
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Kör du du på schemat med primär, D-rast och klarning som Brülosophy skriver, det funkar bra.
Ljus lager går att dricka efter 3 veckor men blir bara bättre om den lagras. Däremot blir Märzen klar tidigare, vet inte om det är malttonerna som döljer grönsakerna.
Ljus lager går att dricka efter 3 veckor men blir bara bättre om den lagras. Däremot blir Märzen klar tidigare, vet inte om det är malttonerna som döljer grönsakerna.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Idag blev det bryggdag med vår första Imperial Stout, eller stout öht. Den landade på OG 1.106 och såg oerhört mörk och fin ut. Vi får väl se hur den smakar. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dags för en ny hefeweizen. Denna gång med full volume no sparge i Braumeisern; http://www.lindhcraftbeer.com/2015/07/h ... enosparge/
Intressant! Det där måste jag testa!
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Skickat från min A0001 via Tapatalk
3:e försöket på en P-lambic, jag har gått från att köra på några få procent vetekross
tillsammans med pilsnermalt, munich och vetemalt till att helt ha uteslutit vetemalt och körde
idag 40% vetekross. Något nervös inför lakningen men det gick strålande. Hela bryggdagen har varit med ett fint flow.
OG landade på 1.050 med effterktivitet på ca 76% och jästen är pitchad.
/Mange
tillsammans med pilsnermalt, munich och vetemalt till att helt ha uteslutit vetemalt och körde
idag 40% vetekross. Något nervös inför lakningen men det gick strålande. Hela bryggdagen har varit med ett fint flow.
OG landade på 1.050 med effterktivitet på ca 76% och jästen är pitchad.
/Mange
Insåg att humlegårdens sommarölsträff är alldeles för snart, så gårdagskvällen resulterade i en Pale Ale. Marris Otter, Crystal 60 och Vete. Humlad i koket med Mosaic. Nelson och cascade åker i som torrhumling.
Då saknas bara barnvakt tills dess... Får brygga en muta till brorsan också.
Då saknas bara barnvakt tills dess... Får brygga en muta till brorsan också.
Idag drar Skaeggers Brewhouse igång grytorna för ännu ett kok, eller ja.. snarare två kok.
Vi ska göra en porter som vi delar upp i sekundären. Där tillsätter vi hallon och laktrits i den ena och enbart lakrits i den andra.
Den andra batchen vi ska göra är ett försök på en imperial chocolate milk stout. Kan inte annat än att bara gå åt helvete.
Men det är värt ett försök iaf.
Kika gärna in på vår Instagram, http://websta.me/n/skaeggers_brewhouse för att följa det vi orkar lägga upp!
Vi ska göra en porter som vi delar upp i sekundären. Där tillsätter vi hallon och laktrits i den ena och enbart lakrits i den andra.
Den andra batchen vi ska göra är ett försök på en imperial chocolate milk stout. Kan inte annat än att bara gå åt helvete.
Men det är värt ett försök iaf.
Kika gärna in på vår Instagram, http://websta.me/n/skaeggers_brewhouse för att följa det vi orkar lägga upp!
/Simon
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Idag blir det bryggtest med invert dekoktion
En ljus lager är det tänkt.
2/3 av maltnotan i 2/3 av vattnet i 70° 40min
kyla mäsken till 62° med resterande vatten och i med den sista tredjedelen malt.
Och sen mäska och laka som vanligt.
Är det till att överarbeta om jag klämmer in en proteinrast efter första mäskningen?
2/3 av maltnotan i 2/3 av vattnet i 70° 40min
kyla mäsken till 62° med resterande vatten och i med den sista tredjedelen malt.
Och sen mäska och laka som vanligt.
Är det till att överarbeta om jag klämmer in en proteinrast efter första mäskningen?
Klart du skall ha en proteinrast:-)
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Igår bryggde jag vad som förhoppningsvis skall bli en suröl/plambik med roselare blend.
Ärlans hembryggeri
Då helgens svarta saison sket sig pga VAB från min sida blev det idag en vanlig Saison med twist..

Brygger en ljus apa idag med 100% Summit och Vermont ale-jästen. Har inte bestämt om jag ska torrhumla eller ej. Vill egentligen mest testa jästen, men det skadar ju inte om den blir skitgod heller. 
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Hur fick du tag i vermontjästen?Jacon skrev:Brygger en ljus apa idag med 100% Summit och Vermont ale-jästen. Har inte bestämt om jag ska torrhumla eller ej. Vill egentligen mest testa jästen, men det skadar ju inte om den blir skitgod heller.