Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Phuu!
Har gått och väntat på en reaktion, ska dom tycka den är bra eller ska dom skicka fyllarna i retur med vändande post?

Det glädjer mig att det fungerade bra för dig.

Spillet från röret slipper du om du kan lyckas att inte röra vid fyllröret med flaskhalsen när du tar loss flaskan. Ytspänningen i röret blir oroat och då släpper kapillären som normalt håller kvar ölen, och har det börjat droppa så fortsätter det tills röret är tomt.

Lycka till, och visst är det gott att dricka öl ur flaska?
Donstaro
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Donstaro »

Jag fick också min fyllare idag och är grymt nöjd med resultatet var tvungen att testa den direkt:-) Lite dropp från röret men får testa att inte komma åt röret:-) grymt jobbat :D

Manualen var lättläst och välgjord
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Nu gick den sista.

Påbörjar tillverkningen av 10 till så fort jag hinner. Ni som använt fyllaren, är det något som ska förändras?
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Jag köpte @coinbeers "gamla" mottrycksfyllare igår och fick se ditt bygge hos honom. Begäret att uppgradera kom direkt! Vilket fint bygge!
Ärlans hembryggeri
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Pilsnerkokaren skrev:Nu gick den sista.

Påbörjar tillverkningen av 10 till så fort jag hinner. Ni som använt fyllaren, är det något som ska förändras?
Ja när jag fyllde i går så hände det att jag inte fick fyllaren rakt ovanför flaskan och då kom ölen väldigt snabbt därför att mottrycket blev lågt.
Så någon form av läge (helst fjäder) så man känner när fyllaren är står rakt tror jag skulle vara bra.
Tycker kanske att leden är lite lös men det kanske går att juster har inte testat det.
Annars supernöjd :D

//Lars
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Att leden har lös passning beror på att jag försökte få bort "byrålådseffekten" på ventilhuset, att det är löst har ingen betydelse för funktionen eftersom svängcentrumet är så lågt ner jämfört med flaskhalsen. Fjädrarna centrerar ventilhuset på flaskan och packningen blir tät av fjädertrycket.

Skulle det läcka trots att man centrerat flaskan mitt under ventilhuset får man förspänna fjädrarna ett hål till och på så sätt öka fjädertrycket lite.
Leden går inte att justera, ska försöka att göra passningen tajtare på nästa omgång.

Har funderat lite på om jag skulle fräsa ut en grop som flaskan kunde stå i men tror att när man använt fyllaren ett tag får man nog snits på hur flaskan ska stå för att det ska funka problemfritt.
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Pilsnerkokaren skrev: men tror att när man använt fyllaren ett tag får man nog snits på hur flaskan ska stå för att det ska funka problemfritt.
Det tror jag också, lite nybörjar miss.
//Lars
Satanized
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Satanized »

Hej
Jag fick min mottrycksfyllare idag.
Har inte testat att fylla några flaskor ännu, men jag har ställt in den efter olika flaskor som jag har hemma.
Vanliga 33cl och 50cl flaskor fixar den bra, men tyvärr inte de flaskor med patentkork (som jag oftast använder).
Denna modell:
http://www.glasoflaskor.se/shop/350ml-g ... lkork.html

Flasköppningen är helt enkelt för stor för flaskadaptern.
Diametern på flasköppningen är 30-31mm medans flaskadaptern är på strax under 27mm.

Skulle vara jättebra om du kunde tillverka en adapter med större diameter på öppningen (som kan ta dessa flaskor med patentkork) som vi sedan kan köpa av dig.
Nåt som du skulle kunna fixa?

Sen att fyllröret är för lång för dessa korta flaskor (180mm höga) köper jag. Går ju alltid köpa ett stigrör som man kortar av som sedan funkar med 180mm flaskorna.

Om jag ska vara lite kritisk till så skulle jag kanske göra en lite grövre/större plattform med rundade kanter för att få en "proffsigare look", men det är kanske lite overkill, då funktionen
på fyllningen är ju den samma. Skulle också vara bra om man kunde fylla större flaskor, typ 75cl som är runt 30cm höga. Men då kanske det blir för rangligt.

Annars är jag jätte nöjd med bygget. Ger den 4/5 möjliga (pga för liten flaskadapter).
Delar ut en 5/5 om man kan köpa en större adapter.

Bra jobbat

Mvh/ Stefan

'Edit'
Läste precis instruktionen som du skickade med och där stod det ju att det bara var att kontakta dig om man vill ha en flaskadapter med större diameter
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Pilsnerkokaren skrev:Nu får ni mäta höjden på era flaskor som ni har i era gömmor, den högsta flaskan som kan fyllas med nuvarande utförande är 275mm. Lägsta dito är hur mycket man vill korta röret alternativt köpa ett rör till för 40:- hos er favoritleverantör, korta det och hitta något som är lagom tjockt och lägga under flaskan. Räcker höjden?
Att röret slutar någon cm över botten på flaskan är inget problem, värre är det när flaskan inte når upp till halstätningen för att röret står i botten på flaskan :wink:
Skrev om vilken höjd som fungerar i ett inlägg tidigare i tråden, missade dock att berätta om standardmåttet på kapsylen.
Klart jag fixar fram en större adapter, men jag bromsar nog vid nuvarande höjd på 275mm. Det kommer att bli jingligt.

Är inte 75cl flaskor redan små fat? :wink:
beardedrabbitbrewery
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Sv: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inlägg av beardedrabbitbrewery »

Pilsnerkokaren skrev:
Pilsnerkokaren skrev:Nu får ni mäta höjden på era flaskor som ni har i era gömmor, den högsta flaskan som kan fyllas med nuvarande utförande är 275mm. Lägsta dito är hur mycket man vill korta röret alternativt köpa ett rör till för 40:- hos er favoritleverantör, korta det och hitta något som är lagom tjockt och lägga under flaskan. Räcker höjden?
Att röret slutar någon cm över botten på flaskan är inget problem, värre är det när flaskan inte når upp till halstätningen för att röret står i botten på flaskan :wink:
Skrev om vilken höjd som fungerar i ett inlägg tidigare i tråden, missade dock att berätta om standardmåttet på kapsylen.
Klart jag fixar fram en större adapter, men jag bromsar nog vid nuvarande höjd på 275mm. Det kommer att bli jingligt.

75cl är trevligt att fylla. När man vet att man ska dela med flera. Men knappast nödvändigt, du får göra en specifik för storflaskor :)
Satanized
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Satanized »

Pilsnerkokaren skrev:Skrev om vilken höjd som fungerar i ett inlägg tidigare i tråden, missade dock att berätta om standardmåttet på kapsylen.

Att höjden på flaskorna var begränsad till 275mm visste jag redan innan jag la en beställning. Så det hade jag inte missat.
Jag syftade mer på att mottrycksfyllaren hade varit "perfekt" om den hade grejat 75cl flaskor också.
Men man kan ju inte få allt.
Jag har iofs inga 75cl flaskor hemma ändå, så det kvittar, haha :D

Det låter perfekt angående adaptern, tusen tack för det :D

Mvh/ Stefan
stratea
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av stratea »

Hoppas kunna köpa en av dig när nästa serie är klar!

Ett önskemål från min sida är att fyllningstiden skulle kortas men det tror jag redan du funderar på

/Andreas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

stratea skrev: Ett önskemål från min sida är att fyllningstiden skulle kortas men det tror jag redan du funderar på
Det borde bara vara att skruva upp trycket i fatet när du fyller. Problemet blir då när du släpper trycket och kolsyran kommer ur lösning. högre tryck = högre fyllhastighet = mer skum = mer spill.
Själv tycker jag att 30 sekunder är väldigt snabbt för att vara en icke industriell mottrycksfyllare med noll spill, men den borde kunna gå snabbare med lite mer slaskande.

Vad säger ni som äger en fyllare?
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Får min i veckan man om jag kommer ner till 30 sek så tycker jag det är klart godkänt. Ska labba lite mer tyck etc då. Visst kan man acceptera en del slaskande men inte för att bara spara några sekunder.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det funkar väl så där med ökat tryck, Man får förspänna fjädrarna mer för att det inte ska läcka vid halsen, men då blir flaskan svårare att sätta i fyllaren så tidsvinsten blir nog marginell. Sen att skum och slabb kofficineten ökar i kvadrat med trycket gör det ju inte mer intressant :wink:
Att korta fylltiden är inte svårt, det svåra är att göra det kontrollerat.

Problemet är framförallt när flaskan är fylld, fyller man för fort kommer andelen skum i flaskan att öka och fortsätta stiga upp i ventilhuset efter att man stängt kranen. Så istället för att kosta på sig 5-10sek/flaska har man ett ventilhus som ska demonteras och diskas efter fyllningen. Ska man då vara snabb och lossa flaskan innan skummet stigit blir det istället en skumdusch över fyllaren, bordet och kanske lite av väggen bakom, för mottrycket försvinner direkt. Jag vet, har provat det :oops:

Kan man slippa skummet i ventilhuset, vilket inte är speciellt svårt med föreslaget tryck och fylltid behöver man bara diska flaskadaptern, kulventilen och fyllröret när man fyllt klart.

Om ni inte berättar det för någon kan jag tipsa om ett sätt att fylla fortare.
Trycksätt flaskan, töm ur trycket (du byter merparten av syret i flaskan mot CO2) och öppna för ölen, då får du en snabbare fyllning men med inbromsad fyllning mot slutet. Trycket i flaskan kommer att stiga till pysventilens flöde med hjälp av ölfyllningen och bromsas in efterhand som flaskan fylls.

Du kommer att få mer skum och förmodligen även en del skum i ventilhuset, eller större luftutrymme i flaskan eftersom du måste stänga kranen när skummet börjar närma sig ventilhuset, men det går fortare :)
Skriv svar