Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
wippan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inlägg av wippan »

Vad tror ni om följande?
Ölet har stått på primärjäsning i en vecka nu på ca 20 grader och det har slutat bubbla sen två-tre dagar tillbaka så nu är det dags för torrhumling. Tidigaree har jag alltid flyttat över till nytt kärl och torrhumlat där men efter att ha läst här tänkte jag strunta i det. Har dock bara möjligheten att ställa jäskärlet i ca 12 grader, funkar det som "kallkrasch" i 1-2 dagar innan det ställs vid 20 grader för torrhumling igen eller kommer det vara för varmt.
Torrhumlingen har vi tidigare gjort med pellets i påse men är det bättre att köra pellets löst rätt ner i hinken och sen efter 3-4 dagar ställa ut hinken för kallkrasch ett par dagar?
Vörtväktarna https://www.facebook.com/vortvaktarna "Gilla" gärna våran sida! :)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Du behöver helst komma ner runt 8c för att jästen ska sjunka. En annan variant är att vänta någon vecka så sjunker jästen av sig själv. Någon kallkrasch är det dock inte eftersom du måste ner runt 0an för att få den effekten. Men det är bättre än inget såklart.
20c för torrhumling är perfekt. Pellets löst i hink fungerar jättebra om du har möjlighet att kyla mer, då sjunker humlen som en sten. Annars skulle jag köra påse antingen på humlen eller över häverten vid flaskning.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Vet inte om det nämnts här i tråden innan, jag undrar lite om hur det går till att torrhumla i flera steg. Ska man kallkrascha inför varje ny humlegiva eller hur gör man så att inte humlen blir liggandes för länge?
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Getingen »

davgus skrev:Vet inte om det nämnts här i tråden innan, jag undrar lite om hur det går till att torrhumla i flera steg. Ska man kallkrascha inför varje ny humlegiva eller hur gör man så att inte humlen blir liggandes för länge?
Har väldigt lite erfarenhet av det men läst en del om det

Som jag förstår det finns det flera metoder. Torrhumlar du i 7 dagar kan du tillsätta en omgång humle dag 1 och mer humle dag 3 t ex.

Eller kan man tillsätta humle dag 1, låta vara cirka en vecka, ta ur humlepåsen alt. tappa om och tillsätta en ny omgång.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Getingen skrev: Har väldigt lite erfarenhet av det men läst en del om det

Som jag förstår det finns det flera metoder. Torrhumlar du i 7 dagar kan du tillsätta en omgång humle dag 1 och mer humle dag 3 t ex.

Eller kan man tillsätta humle dag 1, låta vara cirka en vecka, ta ur humlepåsen alt. tappa om och tillsätta en ny omgång.
Tanken uppstod då jag läste ett recept av Henok Fentie där man ska torrhumla tappa om och torrhumla igen. I min värld så är kallkrasch det mest effektiva sättet att separera bort humle. Men, om man nu ska torrhumla säg 4 ggr
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Getingen skrev: Har väldigt lite erfarenhet av det men läst en del om det

Tanken uppstod då jag läste ett recept av Henok Fentie där man ska torrhumla tappa om och torrhumla igen. I min värld så är kallkrasch det mest effektiva sättet att separera bort humle. Men, om man nu ska torrhumla säg 4 ggr kan då ölet ta skada av de stora temperaturförändringarna och finns det någon jäst kvar i slutänden för kolsyrejäsning?
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Getingen »

davgus skrev:
Tanken uppstod då jag läste ett recept av Henok Fentie där man ska torrhumla tappa om och torrhumla igen. I min värld så är kallkrasch det mest effektiva sättet att separera bort humle. Men, om man nu ska torrhumla säg 4 ggr
Jag tror att anledningen till omtappning är att du vill bli av med humlen, humle som ligger förlänge i jäskärl kan utveckla gräsiga oönskade toner. Genom omtappning blir du av med gammal humle. Kallkraschen gör bara att humlen sjunker. Men det är ju smidigt att göra en kallkrasch innan omtappning.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Man behöver inte kallkrascha i det läget eftersom du fått bort den mesta av humlen redan med omtappning och du avslutar med en kallkrasch bara. Man vill som sagt inte ha för lång kontakttid men om lite humle följer med mellan stegen gör det ingen skillnad. Påse man lyfter ur är en annan variant såklart
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Det finns inget syfte med att kallkrascha mellan gångerna. Du kommer inte få något annat utbyte av humlen för att du tappar om lr kallkraschar emellan. Det är bara slöseri med tid o tappar du om så utsätter du ölet för luft/syre o humlearomen kommer att försvinna snabbare för att ölet blir oxiderat.

Jag har torrhumlat i flera steg flera gånger med Bra resultat. Använder du påsar är det bara att ta ur första påsen efter 3-4 dagar o lägga i en ny. Lägger du humlen fritt i så fortsätt att lägg i humle var tredje dag i upp till 1.5 veckor för att undvika att få gräsiga smaker o dyl.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
grisen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av grisen »

Det kanske är jag som är lite dum, men, är det ingen som har tänkt på hur humlearomer fördelas jämnt/ojämnt i ölet? speciellt när man sedan ska tappa upp på många flaskor. jämn fördelning av humlearomer i varje flaska?
jag tänker att om om man använder pellets fritt så flyter det bara på ytan. medans humle i påse med tyngd o snöre ligger mitt/nedre del i ölet så att säga o humlen strävar efter att åka upp till ytan så aromer borde sprida sig uppåt i ölet?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

grisen skrev:Det kanske är jag som är lite dum, men, är det ingen som har tänkt på hur humlearomer fördelas jämnt/ojämnt i ölet? speciellt när man sedan ska tappa upp på många flaskor. jämn fördelning av humlearomer i varje flaska?
jag tänker att om om man använder pellets fritt så flyter det bara på ytan. medans humle i påse med tyngd o snöre ligger mitt/nedre del i ölet så att säga o humlen strävar efter att åka upp till ytan så aromer borde sprida sig uppåt i ölet?
Borde inte det lösas genom lite varsam omrörning när man primear med sockerlag inför buteljeringen?
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Om det ligger på ytan kommer det antagligen ha mer kontakt med ölen än om det ligger ihopträngt i en påse. Kontaktytan är mycket viktig för hur mycket som kommer ut. Sen så beror det på hur mycket man blandar om ölen också, om ölen står helt stilla under extraktionen kommer man få en mcyket låg effektivitet. Nu är det ju så att små temperaturförändringar kommer ge naturlig omblandning, så lite rörelse finns alltid. Jag brukar snurra/vicka lite på jäskärlet, så att det blir lite mer omblandning.

Så länge du för över all öl till ett annat kärl vid flasktappning så borde allt blanda sig ordentligt, speciellt om du rör om för att fördela sockret.
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Tack för riktigt intressanta diskussioner i denna tråden. Har suttit och sträckläst det hela och känner att jag kan ta med lite gott och blandat inför kommande bryggningar. En sak som jag funderar över och som är generell oavsett ölstil, men framförallt där det ev skall kallkraschas 2 ggr pga torrhumling(1 gång för att sänka jästen inför torrhumling och en för att få bort humlen), är att det vid kallkrasch kommer in syre i jäskärlet. Hur löser ni detta på bästa sätt?
Innan man kastar i humlen vid torrhumling, går det på något vis tvätta den med ex en sodastream för att minimera syret ner i ölen? Exempelvis fulla en burk med höga kanter med kolsyra, pytsa i humlen här i samband med vägning och sedan ev tappa i mer kolsyra med sodastreamern innan humlen hivas ner i hinken?
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Jag fyller alltid hinken jag ska tappa till med kolsyra från sodastreamern. Sätt bara slangen på sodastreamerns rör och slangen ner genom jäsrörets hål på locket och fyll på med kolsyra så trycks syret ut genom jäsrörets hål. Sen är det bara att tappa över ölet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

Lindh skrev:Man ska alltid torrhumla i 20+ grader, annars tar det väldigt lång tid.
Jäst i suspension är inte bra för antingen så äter den humleoljor eller så tar de med sig humleoljorna ner till botten när de dör, beroende på vem man frågar.
Men nej, man måste inte kyla-ner jästen så den sjunker om man orkar vänta på att den sjunker av sig själv eller har högflockulerande jäst. Annars så sjunker t.ex. US05/WLP001 vid 11c och garanterat vid 8c. Så det man kan göra är att ta sin primär, kyla till 8c i 1-2 dagar och sedan torrhumla i rumstemp. Lite krångligt ja men då är man på säkra sidan.
Att jästen påverkar torrhumling har fastställts med forskning men hur jästen i suspension äter torrhumlingsarom är oklart. Kan vara 2% och det kan vara 50%, det har jag inte sett några siffror på.
Funkar detta även om man tänker kolsyra på flaska tror ni? Räcker det med jästen som är kvar efter denna behandling för att kolsyra med sen?
Har själv en 5 dagar gammal primär som jag ska torrhumla om några dagar tänkte jag, frågan är då om jag ska köra 8c i ett par dagar innan och sen ta upp den i 20c och torrhumla?
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
Skriv svar