magnda skrev:Nu funderar jag på att göra lite som i koniska jästankar. De rostfria kärlen jag bygger bryggverk av har konisk botten. I botten på alla 3 kärlen tänker jag mig ha en triclamp med ventil. Det innebär att mäskkärlet får 0 deadspace och kanske att jag kan "dumpa" humlen och annat gojs genom bottenventilen som man gör med jäst?!
Hmm kanske kyla och jäsa på en gång i samma kärl? Dump bottengojs vartefter! Kul att filosofera bryggverk tycker i alla fall jag

Det finns ju bryggverk som dubblar som jäskärl. Har inte kollat så noga på dem, men jag gissar att de förseglar kärlet, kyler med manteln som isf tar en stund, men kanske inte är så farligt iom att du steriliserat med koket. Sen dumpar du och öppnar upp en TC-port på toppen för jästen?
magnda skrev:Tack för den imformationen ickmund. Jag hade tänkt prova med lauterhelix i BK som du. Det gick inte alltså?! Pellets eller kottar?
Charlemagne skrev:Det var faktiskt inga problem alls. Körde lite mer än 300 gram humle i koket på den jag provade nu, och det var inte ens nära att den satte igen. Jag tror att man klarar sig ganska bra så länge man har en stor yta som flödet sprids ur på.
Hmm, jag undrar varför helixen fungerar så dåligt då. Senast bryggde jag en IPA och en session pale ale. Vill minnas att för IPAn har jag i ca 1500gr pellets totalt i BK, som är på 200L, 64cm diameter, med en 180cm helix i botten. Men för pale alen körde jag en del kottar, och pga tidigare problem med kottar kör jag dem i påsar, så det var nog bara 100-150gr pellets löst i BK från bitter-given. Lik förbannat var det problem.
Ett par veckor till nästa bryggning, ska testa med en vertikal mini-bazooka, återkommer...