Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Patersbier
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 229
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
En följdfråga: Räcker det att recirkulera vörten med pumpen vid utmäskning för att få en klar vört, eller måste man recirkulera under längre tid?
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

- Inlägg: 122
- Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
- Ort: Sundsvall
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
När vi brygger cirkulerar vi hela tiden under mäskningen samt rör om i mäsken med jämna mellanrum, tycker att temperaturen blir som jämnast dåPatersbier skrev:En följdfråga: Räcker det att recirkulera vörten med pumpen vid utmäskning för att få en klar vört, eller måste man recirkulera under längre tid?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 229
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Tack för svaren HåkanBråkan.
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Har bryggt några gånger och enbart recirkulerat med pumpen. Har fått klar o fin vört då och har inte haft några problem med att hålla temperaturen. Idag testade jag att även röra om någon gång och det gav helt klart mer maltrester i vörten. Så jag kommer återgå till att enbart använda pumpen och inte röra.HåkanBråkan skrev: När vi brygger cirkulerar vi hela tiden under mäskningen samt rör om i mäsken med jämna mellanrum, tycker att temperaturen blir som jämnast då
/lasse
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
[/quote] Har bryggt några gånger och enbart recirkulerat med pumpen. Har fått klar o fin vört då och har inte haft några problem med att hålla temperaturen. Idag testade jag att även röra om någon gång och det gav helt klart mer maltrester i vörten. Så jag kommer återgå till att enbart använda pumpen och inte röra.
/lasse[/quote]
Rör du inte ens ut eventuella klumpar som kan bli när man blandar malten med vatten? Tycker jag får mycket maltrester i vörten men använder både pumpen och röra. Får sjukt hög effektivitet: 93%, var tvungen att kontrollmäta men det stämde. OG 58 på 4,95 kg malt och batch size 23,5 liter. Fattar inte hur det kan bli så högt?
Annars börjar man få koll på bryggverket nu såhär tredje gången. Nästa gång blir allting helt perfekt!
/lasse[/quote]
Rör du inte ens ut eventuella klumpar som kan bli när man blandar malten med vatten? Tycker jag får mycket maltrester i vörten men använder både pumpen och röra. Får sjukt hög effektivitet: 93%, var tvungen att kontrollmäta men det stämde. OG 58 på 4,95 kg malt och batch size 23,5 liter. Fattar inte hur det kan bli så högt?
Annars börjar man få koll på bryggverket nu såhär tredje gången. Nästa gång blir allting helt perfekt!
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
När jag blandar malten med mäskvattnet så rör jag självklart så det inte är några klumpar. Däremot rör jag inte sedan under mäskningen.thella skrev:Rör du inte ens ut eventuella klumpar som kan bli när man blandar malten med vatten? Tycker jag får mycket maltrester i vörten men använder både pumpen och röra. Får sjukt hög effektivitet: 93%, var tvungen att kontrollmäta men det stämde. OG 58 på 4,95 kg malt och batch size 23,5 liter. Fattar inte hur det kan bli så högt?
Annars börjar man få koll på bryggverket nu såhär tredje gången. Nästa gång blir allting helt perfekt!
/lasse
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Ok, får prova det nästa gång. Vad har ni för effektivitet med bryggverket?
En annan fråga: Hur rengör ni BK35:an? Tål den att det rinner vatten över kontrollenheten? Jag brukar ha den i badkaret och spola rent så gott det går. Igår fick jag dock lite vatten över kontrollenheten och även på andra ställen.
En annan fråga: Hur rengör ni BK35:an? Tål den att det rinner vatten över kontrollenheten? Jag brukar ha den i badkaret och spola rent så gott det går. Igår fick jag dock lite vatten över kontrollenheten och även på andra ställen.
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Jag ligger på runt/knappt 80 %. Cirkulerar med pumpen. No-sparge. Jag gör rent den i duschen.
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Jag har aldrig bekymrat mig om effektiviteten. Får 13,5L (egentligen 15L med tanke på att ca 1,5L blir kvar i bryggverket) ned i jäshinken med ca OG 1050 på 3,5kg malt vilket är ok för min del.
Jag spolar ur den med vattenslang samtidigt som jag tar några rejäla tag med en diskborste och tömmer via kranen. Eventuella fastbrända rester tar jag bort med lite vatten och bakpulver. På slutet lägger jag den ned på sidan och spolar vatten in så och låter det rinna ut direkt så att säga innan jag vänder upp och ned på bryggverket och låter det rinna av. Får inget vatten på display etc på det viset. Brygger och rengör i garaget där jag har en golvbrunn så jag kan plaska på rejält utan att det gör något.
Mäskröret kör jag i diskmaskin.
/Lasse
Jag spolar ur den med vattenslang samtidigt som jag tar några rejäla tag med en diskborste och tömmer via kranen. Eventuella fastbrända rester tar jag bort med lite vatten och bakpulver. På slutet lägger jag den ned på sidan och spolar vatten in så och låter det rinna ut direkt så att säga innan jag vänder upp och ned på bryggverket och låter det rinna av. Får inget vatten på display etc på det viset. Brygger och rengör i garaget där jag har en golvbrunn så jag kan plaska på rejält utan att det gör något.
Mäskröret kör jag i diskmaskin.
/Lasse
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Tja! Vad tror ni om att göra ett sådant här Humlekokfilter till bk35? Säg att man gör den med 27 i diameter och 45 i längd. Hur finmaskigt ska nätet vara? Finns det någon risk för överkok?
- Bilagor
-
- image.jpeg (17.72 KiB) Visad 18077 gånger
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Funkar säkert, men jag kör med hop spider istället.
/lasse
/lasse
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Om ska reglera flödet efter pumpen funkar den här då http://m.clasohlson.com/se/Kulventil/Pr308398000 ?
Man kapar av slangen och fäster ändarna i kopplingen.
Man kapar av slangen och fäster ändarna i kopplingen.
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Jadå, kulventilen fungerar bra att reglera med så länge som du får fast slangarna på ett vettigt sätt. Jag använde Biltema kulventil 86-0081 samt Biltema nipplar 254352 plus 2 slangklämmor.
/Lasse
/Lasse
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Vart kapade du slangen, nära pumpen?seasteel skrev:Jadå, kulventilen fungerar bra att reglera med så länge som du får fast slangarna på ett vettigt sätt. Jag använde Biltema kulventil 86-0081 samt Biltema nipplar 254352 plus 2 slangklämmor.
/Lasse
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Jag satte min nära pumpen (har en Brewcrafter 25)